Živka Vlajković, nutricionista i zagovornik upotrebe pčelinjih proizvoda: MED JE UKRAS NAJOTMJENIJEG STOLA I ELIKSIR DUGOG ŽIVOTA!!!

Živka Vlajković

Med ima u sebi sve što je ljudskom organizmu potrebno. Ova koncentrovana i punovrijedna tvorevina, u okolnostima kada je zdrave hrane sve manje, dobija sve više na značaju. Mnogi čak misle da će njegovo veće korišćenje na određeni način doprinijeti zdravoj ishrani ovog, u mnogo čemu, bolesnog svijeta!

Trudnoća i rađanje zdravog djeteta su svakako najljepši događaj u životu žene. Trudnoća jeste fiziološko, normalno stanje ali ipak i izmijenjeno „drugo stanje”. Danas preovladava mišljenje da žena treba da se hrani pravilno šest mjeseci prije začeća, a posebno tokom trudnoće, kako bi sačuvala svoje zdravlje i rodila zdravo potomstvo.

Pravilna ishrana u trudnoći i prvim mesecima poslije porođaja ima višestruki značaj: treba da obezbijedi normalan rast i razvoj ploda, da sačuva zdravlje majke i omogući uspostavljanje i razvoj laktacije (lučenja mlijeka). O ulozi meda u zdravlju trudnice, razgovarali smo s Živkom Vlajković, nutricionistkinjom, zagovornicom upotrebe pčelinjih proizvoda te autoricom knjige “Moj kuvar u trudnoći”.

– Zdrave hrane ima sve manje a ona je prvi i najvažniji uslov pravilne ishrane svih kategorija, a posebno onih najosjetljivijih. Nedostatak odgovarajuće, kvalitetne hrane utječe prije svega na metabolizam mozga i slabi imuni sistem ploda. Savršeni Tvorac svega živog na zemlji sve je predvidio i dao nam u prirodi. Ali čovjek je modernim načinom života poremetio prirodni sklad, pa posljedice osjećaju svi, a posebno žene tokom trudnoće.

– Savremeni način života, izmijenjeni način funkcionisanja porodice, uz dvostruku ulogu žene u društvu, na poslu i u kući, dodatno opterećuju organizam, a da ne spominjemo loše navike u ishrani (konzumiranje namirnica sa aditivima, brze hrane…), pušenje, bolesti zavisnosti… Zato trudnica treba da jede duplo kvalitetnije a ne duplo više – tvrdi naša sagovornica.

Pogonska energija za srce i mišiće

 BH PČELAR: Da li se trudnica treba odreći slatkih zalogaja?

Nikako, odreći se treba unaprijed pripremljenih poslastica, koje se kupuju u trgovini.

Trudnica treba da jede kvalitetnu hranu, prije svega više voća i povrća, i samo malo više nego prije začeća. Kako bi u trudnoći dobila preporučenih 9 do 12 kg,  posebno treba da pazi koliko i kakve slatkiše jede. U pravilnoj ishrani šećeri treba da su zastupljeni u količini do 6% od ukupnih energetskih potreba. Međutim, šećer se u ishrani našeg stanovništva unosi u količinama većim od potrebnih. Med je prirodna alternativa šećeru, a istovremeno će pružiti enzime, gotovo sve vitamine i minerale i antioksidanse. Med uspješno poboljšava rad svih organa, a zahvaljujući snažnim antibakterijskim, antivirusnim i antimikotičkim svojstvima, jača i imunitet.

Med i voćne prerađevine imaju prednost nad bijelim šećerom. Umjerene količine tih namirnica mogu se jesti svakodnevno, i to 3 – 4 kafene kašičice, to jest do 30 g dnevno. Mnogo zdravih poslastica sa medom možete napraviti kod kuće, npr. od: prosa, badema, lješnjaka, voća, jogurta, mladog sira, cimeta, pomorandže, banane, crne čokolade, prave vanile…

BH PČELAR: Kao nutricionista, recite nam zbog čega se med smatra savršenom namirnicom?

Med je dar prirode i vrijednih pčela. To je jedan od najprirodnijih zaslađivača, koji u posebno u trudnoći značajno doprinosi zdravlju majke i bebe. Med ima u sebi sve što je ljudskom organizmu potrebno. Ova koncentrovana i punovrijedna tvorevina, u okolnostima kada je zdrave hrane sve manje, dobija sve više na značaju. Mnogi čak misle da će njegovo veće korišćenje na određeni način doprinijeti zdravoj ishrani ovog, u mnogo čemu, bolesnog svijeta!

Med je prirodna hrana koja, zbog visokog sadržaja vitamina, minerala, ugljenih hidrata i nešto proteina može da nadomjesti mnoge nedostatke koji se mogu javiti u svakodnevnoj ishrani. Minerali potiču iz zemljišta na kome rastu biljke i dospijevaju u nektar od koga pčele prave med.

Med nije samo energetska već i zaštitna i gradivna hrana, prepuna hranljivih materija neophodnih za razvoj i obnovu ćelija. On brzo oslobađa energiju,  pa zato predstavlja izvor pogonske energije za srce i mišiće. U medu se nalaze prirodni, lako svarljivi šećeri (glukoza i fruktoza), pa mala količina meda zadovoljava dnevne potrebe organizma za šećerima.

Vjeruje se da postoji direktna međuzavisnost produženja ljudskog vijeka i količine i vrste hrane koja se dnevno unese u ogranizam. Dovoljno je da se tokom dana unesu dvije kašičice meda sa dvije čaše vode, za zdravlje i dugovječnost. Prednosti meda u odnosu na druge vrste šećera su: prisustvo velikog broja živih enzima, fermenata, etarskih ulja, voćnih kiselina i fitohormona. On se brzo i lako asimiluje (u krv dospijeva nakon 20 minuta od uzimanja), odmah zadovoljava potrebu za energijom i tako omogućava brz oporavak u slučaju umora i iscrpljenosti. Djeluje umirujuće na organizam, ne nadražuje sluzokožu organa za varenje, manje opterećuje bubrege.

Livadski med – najzdraviji

BH PČELAR: Ako bi klasificirali med po njegovom učinku na naše zdravlje, za koju vrstu meda bi rekli da je najzdravija?

Blagotvorno dejstvo meda vijekovima je potvrđeno u narodnoj medicini. Danas je liječenje uz pomoć pčelinjih proizvoda, apiterapija, zakonom priznata metoda. Med ima jako antimikrobno, antivirusno, antimikotičko, antiseptično i antialergijsko dejstvo. Ne sadrži bakterije, zato što one u medu ne mogu da opstanu.

Boja, ukus, miris i kvalitet meda zavise prije svega od vrste nektara a takođe i od njegove prerade. Po boji možemo odrediti ukus meda: med tamnije boje je uvijek jačeg ukusa od meda svijetle boje. Postoji mnogo različitih vrsta meda, a najpoznatije su: livadski, šumski, bagremov, lipov, kestenov. Livadski med se smatra „najzdravijim” jer ima hranljiva i ljekovita svojstva više biljaka. Svaka vrsta meda ima neka posebna ljekovita svojstva, karakterističan ukus, miris i boju.

Drvena, plastična ili keramička kašika

BH PČELAR: Koja količina meda zadovoljava potrebe trudnice i kako je najbolje uzimati med za jačanje imuniteta?

Za miran san i dobro raspoloženje buduće mamice, preporučuje se uzimanje kašičice meda rastvorene u šolji toplog mlijeka prije spavanja. U kombinaciji sa orasima i limunom efikasno, med liječi anemiju: u 1/2 kg meda i sok od jednog limuna umiješati toliko mljevenih oraha da se dobije pasta. Uzimati po kašičicu ujutro na tašte.

Za dobar imunitet preporučuje se 2-3 puta tokom dana pojesti po jednu supenu kašiku mješavine: 2-3 kašike meda pomiješane sa rendanom jabukom i sokom od pomorandže.

Ako se u trudnoći pojave proširene vene ili hemoroidi, treba konzumirati med od kestena. Za liječenje anemije najljekovitiji je tamni, šumski med.

Na početku trudnoće, zbog mučnine, nekim trudnicama neće prijati „napitak za dobro jutro” sa medom, a drugima će jako koristiti napitak od surutke sa medom. Kasnije, kad ove tegobe prođu, med se može koristiti u jutarnjem napitku, sa žitaricama, šejkovima i td.

U posljednjem trimestru, kad se pojavi gorušica treba ga koristiti rastvoren, u svježe cijeđenom soku ili u alkalnoj vodi („mivela” ili „prolom”). Ako trudnici ne prija med rastvoren u nekoj tečnosti prije obroka, može ga uzeti u kašičici poslije jela, ali polako da se topi u ustima. Za napitke  je najzdraviji livadski, kristalisan med. Ako želite da se zasladite medom preko peciva, tada uzmite bagremov, tečan med. Med treba konzumirati drvenom, plastičnom ili keramičkom kašičicom.

Da biste bili sigurni u kvalitet meda, nabavljajte ga od poznatog pčelara iz vašeg kraja.

Savjeti o upotrebi meda:

  1. Zalihe meda čuvajte u dobro zatvorenom sudu, na tamnom i hladnom mjestu, bez velikih temperaturnih promjena.
  2. Kupujte med starosti do dvije godine. Med je ” živa hrana” pa u ovom periodu zadržava sva hranjiva i ljekovita svojstva.
  3. Ako med kristalizuje, to je samo znak kvaliteta. Možete ga vratiti u tečno stanje potapanjem tegle u toplu vodu, na temperaturi 40ºC, kako bi sačuvao sva ljekovita svojstva.

Počnite dan sa medom!

1      Čaj ili bio kafa (zaslađeni medom). Bio-kafa (od žitarica) ili čaj imaće prijatniji ukus ako ih zasladite medom. Ali ih prvo ohladite na prijatnu temperaturu.

3      Kašika meda na tople ili hladne žitarice, dvopek ili u nemasni jogurt, čini doručak hranljivijim.

4      Svježe voće: Za osvježavajući početak dana pripremite svježe sezonsko voće (ili zimi zamrznuto ) sa kašičicom meda. Po želji možete dodati i jogurt.

5      Sjajna kora hljeba ili peciva: Topao hljeb ili pecivo namažite medom i dobićete slatku i sjajnu glazuru. Ukusno i privlačno, zar ne?

 U kuhinji je uvijek dobro došao!

Med je najstariji zaslađivač u ljudskoj ishrani. Zato se najduže preporučuje u ishrani za pripremu hrane slatkog ukusa, prije svega kolača.

  1. Ako želite rumeno zapečen hleb, kolač ili pecivo, treba da upotrebljavate med prilikom pripreme. Med vezuje i zadržava vlažnost, tako da pecivo ostaje dugo svježe. Med smanjuje mrvljenje peciva.
  2. Kada pečete pecivo sa medom, poštujte sljedeće preporuke:
  • Zbog visokog sadržaja fruktoze, med je slađi od bijelog šećera, pa uzmite malo manje meda nego što je šećera preporučeno u receptu. Npr. 100 g šećera = 70 g meda.
  • Med je teži, pa jedna kašika meda sadrži 64 kcal, a jedna kašika šećera 46 kcal.
  • Smanjite količinu potrebne tečnosti u receptu za 1/4 težine dodatog meda.
  • Med izaziva prekomjerno tamnjenje peciva, pa pecite na malo nižoj temperaturi.

Knjige se mogu naručiti na tel/viber: +381 64 178 22 52

Čajevi sa medom u trudnoći

Čaj nije i ne smije da bude zamjena za voće i povrće, ali on predstavlja značajan izvor antioksidanasa, posebno zimi, kada je izbor voća i povrća smanjen. Ima čajeva koji su „sigurni“ u trudnoći, ali i onih koje treba izbjegavati. Naime, postoji mogućnost da neki sastojci, ako se uzmu u velikoj količini, mogu da budu štetni za bebu, dok pojedini čajevi mogu da izazovu dijareju (proliv) i lupanje srca, ukoliko se pije veća količina.

Da li čajevi mogu da pojačaju imunitet? Mnogi zastupnici alternativne medicine preporučuju korišćenje čajeva u trudnoći, radi održavanja optimalnog zdravlja. Novija istraživanja su dokazala da polifenoli u čaju imaju izrazito antioksidativno djelovanje i da štite od mnogih bolesti. Način spremanja čaja ima utjecaj na dejstvo ovog napitka. Preliven vrelom vodom i ostavljen tri minuta, ima stimulativno dejstvo, a ostavljen pet minuta – smirujuće dejstvo. Prokuhavanje čaja u vodi i ostavljanje u nepokrivenoj šolji izaziva gubitak vrijednih sastojaka, pravog ukusa i mirisa.

Živka Vlajković: – Zdrave hrane ima sve manje a ona je prvi i najvažniji uslov pravilne ishrane svih kategorija, a posebno onih najosjetljivijih

 Čajevi koji se preporučuju u trudnoći

Čajevi koji mogu bezbjedno da se piju tokom trudnoće su: pitoma nana – olakšava jutarnju mučninu i nadimanje, limunov cvijet –  ima smirujući efekat, djeluje protiv nesanice i uznemirenosti, šipak – odličan je izvor vitamina C, potpomaže djelovanje imunog sistema. Da biste popravili ukus nekog od sigurnih čajeva, možete da dodate: med, voćni sok, limunov sok, cimet ili karanfilić.

Čajevi koji nisu bezbjedni u trudnoći

Mnoge biljke, koje se inače koriste za spravljanje čajeva, mogu potencijalno da stimulišu matericu i izazovu kontrakcije, posebno ako se koriste u većoj količini. To su: čaj od anisa, paprene nane, hibiskusa, sladića, ruzmarina, hajdučke trave, kantariona, timijana (I trimestar trudnoće).

Redovnom upotrebom meda, kao istinskog proizvoda prirode, na jednostavan način možemo zadovoljiti najvažniji princip pravilne ishrane, a to je upotreba zdrave –  prirodne hrane.

ZDRAVI I UKUSNI RECEPTI

Kuglice od žita i oraha (Regulišu probavu)

Potrebne namirnice: 300 g pšenice, 100 g  mljevenih oraha, 100 g ovsenih pahuljica, 4 kašike prepečenog susama, 3 kašike meda, sok od pomorandže, cimet.

Priprema: Skuhati pšenicu, ocijediti i samljeti na mašini za meso. Dodati mljevene orahe, susam i sok od pomorandže. Pahuljice ostaviti da se natapaju pola sata u toploj vodi kojoj je dodat cimet. Omekšale pahuljice ocijediti i umiješati u pripremljenu masu. Na kraju dodati med i sve dobro promiješati. Vlažnim rukama formirati kuglice, uvaljati u orahe i stavljati u papirne korpice.

Dobro je znati: ove kuglice regulišu probavu! Sastojci su dostatni za 20 kuglica.

 

Sutlijaš od prosa (1 porcija) (Izvor vitamina B12)

Potrebne namirnice:

30 g prosa, 20 g suhog grožđa, 200 ml mlijeka, 10 g sušenih pšeničnih klica, 1 kašika kakaa, 1 kašičica meda.

Priprema: Proso staviti u duplu količinu vode i kuhati dok ne nabubri. Zatim skinuti sa izvora toplote, sipati mlijeko i ostale sastojke, osim meda. Nastaviti kuhanje oko 5 minuta. U prohlađenu masu dodati med. Može se služiti i topao i hladan.

Dobro je znati: Proso skuhano u mlijeku sa dodatkom suhog voća je dobar izvor vitamina B2.

(E. K./BH pčelar)

error: Content is protected !!