PRIRODOM PROTIV PMS-a

Između ovulacije i početka mjesečnice u žena se javlja više od 150 simptoma poznatih pod pojmom predmenstrualni sindrom ili skraćeno PMS. Neki od najučestalijih su glavobolja, razdražljivost, nabreknutost i bolna osjetljivost dojki, želja za određenom hranom, nagle promjene raspoloženja, napadi plača i još mnogo toga, u različitim kombinacijama i jačini, od blagih do vrlo teških. Kad nastupi mjesečnica, obično prođu, da bi se vratili vrlo brzo, već sa sljedećom ovulacijom, i ženi otežali život

Iako je PMS još prije sedamdesetak godina priznat kao bolest ili zdravstveno stanje, ni danas nije do kraja razjašnjeno šta ga uzrokuje. Na osnovu istraživanja procjenjuje se da tokom generativne dobi muči od 70 do 90 posto žena, od kojih 30 do 40 posto ima tako snažne tjelesne i duševne tegobe da ih to ometa u svakodnevnom životu.

Koliko je PMS ozbiljan problem svjedoče slučajevi iz SAD u kojima je uvažen kao olakšavajuća okolnost u najtežim kriminalnim slučajevima, pa čak je u nekim zatvorska kazna zamijenjena obaveznim liječenjem.

Godinama se PMS ne prepoznaje jer se liječnici često usredotočuju na prirodu simptoma, a ne na vrijeme kada se oni pojavljuju. Jasno je da je važno isključiti svaki drugi mogući uzrok simptoma, ali kada takvom metodom eliminacije ostane ono što je karakteristično za PMS, trebalo bi krenuti u tom smjeru. Još jedna otežavajuća okolnost je to što svaki specijalist obrađuje svoje područje i onda izostaje cjelovita slika koja bi uputila na pravu dijagnozu.

Veliku pomoć predstavlja vođenje menstruacijskog dnevnika u kojem se svakog dana bilježe tegobe. Tako će se znati svi simptomi i, što je najvažnije, vrijeme u mjesecu kada se pojavljuju. Prvo odredite koja vas tri simptoma najviše muče i označite ih početnim slovima. Ako su snažni, upisujte veliko slovo, a ako su blaži, malo slovo. Naprimjer, razdražljivost označavajte slovom „R“ kada je jaka, a sa „r“ kad je slabija.

Lijekovi se propisuju uglavnom s dva cilja: ili su usmjereni na regulaciju hormona ili na liječenje pojedinačnih simptoma. Često se preporučuje uzimati kontracepcijske pilule. Nekim ženama pomažu, ali isto tako mogu pogoršati simptome PMS-a. Većinu problema uzrokuje progesteronski dio pilule koji može imati niz nuspojava – mučninu, povraćanje, glavobolju, bolnu osjetljivost dojki, trombozu, promjenu libida, depresiju itd. Dio se poklapa sa simptomima PMS-a pa kod nekih žena pogoršava tegobe.

Bez obzira na to o kojem je lijeku riječ, on će uglavnom potiskivati simptome, a u tijelu se neće dogoditi nikakva promjena koja je nužna da bi se tegoba uklonila. Stvarni cilj mora biti izlječenje PMS-a, a to se može samo ako se otkrije zašto se simptomi razvijaju.

1. korak – inventura ishrane

Nije problem u količini hormona u tijelu, bio to višak ili manjak, nego u načinu na koji tijelo odgovara na hormone. Ako ih ne može iskoristiti, kao da ih i nema. Ako se ne hranite pravilno, ne vježbate i pod stresom ste, vrlo je vjerovatno da će biti ozbiljno ugrožena sposobnost organizma da proizvodi uravnotežene količine hormona i da ih pravilno iskoristi tokom menstrualnog ciklusa. A promjene u ravnoteži ženskih hormona, nakon promjena, po svemu sudeći potiču i psihičke.

Kod prirodnog načina liječenja PMS-a važno je prvo poraditi na tjelesnim promjenama, što je lakše nego promijeniti nešto u psihi. Ali kako su ta dva područja povezana, pozitivne tjelesne promjene bit će dobra podloga i za duševno zadovoljstvo.

Dakle, prvi cilj je doći do optimalnog zdravlja, a to ćemo postići osiguramo li pravilnom prehranom dovoljno vitamina i minerala. Ne uspijemo li to, manjak moramo nadoknaditi odgovarajućim dodacima prehrani. Također je važno da redovno vježbamo, dovoljno i kvalitetno spavamo te izbjegavamo stresne situacije, odnosno naučimo se s njima nositi. Tek tada možemo posegnuti za ljekovitim biljem koje ublažava simptome PMS-a i, što je najvažnije, potiče organizam na samoliječenje.

Evo najvažnijih savjeta:

Spriječite velike oscilacije šećera. Kad se jede često i malo, sprječava se pretjeran pad nivoa šećera u krvi, a to zaustavlja izlučivanje adrenalina, koji blokira apsorpciju hormona progesterona u drugoj polovini menstrualnog ciklusa. Nivo šećera u krvi uravnotežen zdravom ishranom sprječava međusobno djelovanje adrenalina s progesteronom pa simptomi nestaju. Znači, žene s PMS-om imaju isti nivo hormona kao i one bez tih tegoba, samo ih zbog niskog nivoa šećera u krvi njihov organizam ne iskorištava.

Izbjegavajte rafinirane namirnice. One se prebrzo probavljaju i glukoza prenaglo ulazi u krvotok. Isto se događa i sa svim stimulirajućim pićima i čokoladom. Početni elan brzo pada, posežemo za novom šoljicom kafe ili kockicom čokolade i tako šećer raste i pada.

Nastojte da vam na jelovniku bude integralna pšenica, neljuštena riža, namirnice sa zrnjem i sjemenkama, brašno od integralnih žitarica itd. Bogati su vitaminima, mineralima i elementima u tragovima, što je rafiniranim namirnicama oduzeto.

Izbjegavajte kofein kad god možete. Zamijenite ga biljnim čajevima, žitnom kafovinom, pravim voćnim sokovima i, naravno, vodom.

S obzirom da su esencijalne masnoće životno važni sastojci svake ljudske ćelije, a tijelu su potrebne za održavanje hormonalne ravnoteže, zaštitu živčanih ćelija, održavanje elastičnosti kože i arterija te za održavanje tjelesne temperature, jedite orašasto voće, sjemenke i masniju ribu. Te su namirnice bogate ovim masnoćama.

Izbjegavajte mliječne prerađevine, a u pripremi jela što više koristite maslinovo ulje i maslac. Radije kuhajte na pari, pecite na tavi ili roštilju nego da hranu pržite. Umjesto običnog margarina kupujte nehidrogenizirani ili, još bolje, maslac, posebno prirodno prerađen.

Ako patite od PMS-a, dvije čaše vina sedmično najviše je što smijete priuštiti, i to iz više razloga. Važno je da se jetra odmara i ne opterećuje i oslabljuje alkoholom kako bi mogla neometano obavljati svoje izuzetno važne zadatke: čišćenje organizma od otrova i izlučivanje hormona. Osim toga, alkohol može izazvati kolebanje nivoa šećera u krvi, što je također loše kod PMS-a.

Sol zamijenite začinima, jer ona zadržava tekućinu u tijelu i potiče tegobe PSM-a. Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje najviše 6 grama soli na dan ili ravnu čajnu kašičicu.

Fizička aktivnost, dobra hrana i san olakšat će PMS.

Fitoestrogeni – idealni za liječenje PMS-a. Nalaze se u gotovo svakom voću, povrću i žitaricama. Najkorisniji su u obliku izoflavona, a takvi su u mahunarkama, poput leće, soje i slanutka. Zato što češće od njih kuhajte supe, variva i dodajte ih salatama.

Fitoestrogene ćete dobiti ako u ishranu uključite bijeli luk, celer, sjemenke, naročito lanene, sezamove i suncokretove, raž, zob, određene vrste voća i povrća, izdanke lucerne te ljekovite trave kao što su komorač, peršin i kadulja.

 LJEKOVITO BILJE: Liječi i nema nuspojave

Bilje ljekovitih svojstava koriste sve svjetske kulture, a ono je temelj i brojnih farmaceutskih pripravaka. I dok tvornice lijekova koriste djelatne sastojke, tradicionalna medicina upotrebljava cijelu biljku. U tom slučaju, što je važno, nema nuspojava ili su neznatne. Tinkture su najdjelotvorniji način primjene.

KONOPLJIKA – ZA HORMONALNU RAVNOTEŽU. To je najvažnija ljekovita biljka u liječenju PMS-a jer pomaže ponovno uspostaviti homonalnu ravnotežu, djelotvorna je protiv zadržavanja vode u organizmu i dobro djeluje na štitnjaču.

KINESKA ANĐELIKA ili „ženski ginseng“ uspostavlja hormonalnu ravnotežu, a budući da opušta mišiće, pomaže kod predmenstrualnih bolova i grčeva. Također regulira šećer u krvi.

MASLAČAK – prirodni diuretik. Sadrži više vitamina i minerala od bilo koje druge biljke, posebno kalija. Koristi se cijela biljka, s tim da listovi potiču mokrenje, a korijen djeluje na jetru.

SJEMENKE SIKAVICE – ZA JETRU. Ako jetra nije u stanju profiltrirati krv i iz organizma izbaciti sve otpadne tvari, osjećat ćemo se umorno, potišteno, letargično, boljet će nas glava, a sve su to i simptomi PMS-a. Još jednom spominjemo maslačak, zatim sikavicu čije sjemenje povećava broj novih stanica jetre, sprječava otrovne tvari da prodru u jetru, a ako uđu, smanjuju oštećenja. Sjemenke sadrže 60 posto linolne kiseline, esencijalne masne kiseline posebno važne u olakšavanju PMS-a. Ljkovita sikavica može povećati broj novih jetrenih ćelija koje će zamijeniti stare i oštećene. Maslačak poboljšava rad jetre i pomaže u uklanjanju starih hormona i općoj detoksikaciji. Za očuvanje zdrave jetre veoma je efikasan i POČITELJSKI SIRUP, travarke Senke Mušanović.

GOSPINA TRAVA PROTIV DEPRESIJE. To je dokazani prirodni lijek za živčani sistem koji smanjuje napetost, potištenost i predmenstrualnu depresiju, pomaže kod poremećaja spavanja i ima diuretički učinak pa ublažava nakupljanje vode u organizmu. Ako već uzimate antidepresiv ili neke druge lijekove, s liječnikom se dogovorite o korištenju gospine trave. Ona može prekinuti i pravilno djelovanje kontracepcijske pilule.

SIBIRSKI GINESNG – ZA SUZBIJANJE STRESA. Pomaže protiv umora i iznimno je koristan kod fizičkog i psihičkog stresa. Povoljno djeluje na oscilacije šećera u krvi pa i na taj način pomaže kod PMS-a, naprimjer kod posebne želje za slatkom.

 Kamilica i topla kupka

Sat prije spavanja popijte šoljicu umirujućeg čaja od kamilice, pripremite toplu kupku s eteričnim uljem bergamota, lavande, rimske kamilice ili mažurana. Pomaže i nekoliko kapi ulja na jastuku ili raspršivaču. Nastojte u isto vrijeme ići na spavanje i buditi se, kako bi tijelo steklo naviku. Sve planove za drugi dan napravite barem sat prije odlaska na spavanje, da o tome ne biste razmišljali u postelji. Radije vodite ljubav jer će otkloniti napetost i opustiti vas. Dobro je naučiti i neke tehnike opuštanja. Od ljekovitog bilja koje vam može pomoći da savladate nesanicu imajte u vidu hmelj, pasifloru i šišak, jer svi djeluju kao blaga sredstva za smirenje.

Nekim ženama pomaže drijemanje tokom dana da se oslobode stresa i obnove energiju. Optimalnom dužinom drijemanja smatra se 25 minuta.

DODACI ISHRANI: Oni su samo prva pomoć

Savremena ishrana dobrim dijelom se zasniva na prerađenoj, polugotovoj ili gotovoj hrani. Nadoknada ishrani samo je nadopuna, dodatak, hitna pomoć, a ne zamjena za zdravu hranu i uravnoteženu prehranu. Ne vrijedi jednačina: loša hrana bez hranjivih tvari + hranjiva nadopuna = zdravlje.

Koje su nam to hranjive tvari potrebne protiv PMS-a? Svi vitamini i minerali su sinergični, djeluju zajedno. Za preradu vitamina B6 (piridoksin), važnog za raspoloženje i ponašanje, potreban je magnezij. Vitamin B3 (nijacin) potreban je za pravilnu regulaciju šećera u krvi, a B5 (pantotenska kiselina) djeluje antistresno. B2, B3 i B6 potrebni su za normalnu proizvodnju hormona štitnjače. Slaba funkcija štitne žlijezde je među uzrocima PMS-a. Vitamini B grupe pomažu jetri da eliminiše stare hormone.

UZ KALCIJ OBAVEZNO D VITAMIN. Kalcij je djelotvoran protiv razdražljivosti, tjeskobe, umora, depresije, poremećaja pamćenja i mišićnih grčeva. No, njegova apsorpcija nije moguća bez vitamina D. Vitamin C igra veliku ulogu u pravilnom radu hormona, uključujući inzulin i spolne hormone. Ako ste zabrinuti za kalcij, osigurat ćete ga zelenim povrćem, bademima i orasima, naročito brazilskim, smokvama, sezamovim sjemenkama, brokulom, salatom potočarkom i ribom, prvenstveno konzerviranom s kostima.

HROM je bitan za metabolizam šećera, a suzbija i želju za određenom hranom uoči mjesečnice. Ima ga u pšenici, kukuruzu, raži i zobi.

MANGAN također stabilizira šećer i pomaže metabolizam masnoća.

ANTIOKSIDANSI imaju veliki utjecaj na cjelokupno zdravlje jer nas štite od slobodnih radikala, a nalazimo ih posebno u voću i povrću. To su vitamini A, C, E, selen i cink. Ako tijelo ima dovoljno antioksidanasa, moći će stvoriti dovoljno hormona i iskoristiti ih kako treba tokom ciklusa.

VITAMIN E pomaže kod tegoba s dojkama, razdražljivosti i naglih promjena raspoloženja. Kupujte prirodni oblik d-alfa-tokoferol.

MAGNAZIJ nazivaju sedativom iz prirode, a važan je naročito u liječenju tjeskobe, napetosti i negativnih emotivnih stanja. Učinkovitiji je u kombinaciji s vitaminom B6. Osim što olakšava psihičke probleme, potiče izlučivanje tekućine iz tijela, pomaže u stvaranju inzulina i reguliše nivo šećera u krvi.

HORMONI – upravljači menstrualnim ciklusom

Prvi dan mjesečnice ujedno je prvi dan idućeg menstrualnog ciklusa. Tada hipofiza izlučuje hormon koji stimulira rast grupe folikula (vrećica) na površini jajnika, koji će možda proizvesti jajne ćelija. Ako se to dogodi, u sljedeće dvije nedjelje (folikularna faza) jajašca rastu i zriju, a nivo hormona estrogena, koje reguliraju jajnici, počinje rasti. Dolazi do drukčijeg lučenja hormona iz hipofize, tako da se na grliću maternice stvara plodna alkalna sluz, koja spermijima pruža dobre uslove za preživljavanje. Ujedno im olakšava kretanje prema jajovodima gdje će se eventualno dogoditi oplodnja.

Luteinizirajući hormon, koji u ovoj fazi hipofiza pojačano izlučuje, uzrokuje ovulaciju (ovulacijska faza). Zrela jajna stanica, jedna a ponekad i više, opušta se iz folikula i ulazi u jajovod. Prazan folikul, koji se naziva žutim tijelom, počinje proizvoditi hormon progesteron i time započinje druga polovina ciklusa, luteinska faza.

Ako je došlo do oplodnje, oplođeno jajašce krenut će na put kroz jajovod i usadit se u sloj maternice endometrij. Ako je oplodnja izostala, endometrij puca i izlazi s mjesečnicom. Istovremeno nivo estrogena i progesterona brzo padaju i to je početak novog ciklusa.

PMS se javlja u drugoj polovini ciklusa, u luteinskoj fazi. Već ovako vrlo pojednostavljeno opisan mjesečni ciklus govori o važnosti hormona. Putujući krvlju hormoni to upravo i rade – potiču rad raznih organa i dijelova organizma. No, simptome PMS-a ne uzrokuje samo poremećaj u ravnoteži hormona, već to može biti i poremećaj ishrane, spavanja, stres…

 

(aura.ba)

Komentari

komentara

error: Content is protected !!