ZDRAV ŽIVOT: Kako se pošteno naspavati?

Učinili ste sve očite stvari – noću ne pijete kahvu, spavaću sobu ste zamračili, izbjegli ste gledanje horora ili pisanje popisa šta sutra trebate učiniti. Pa zašto se i dalje prevrćete i budite? Neke navike za koje nikada ne biste rekli, zapravo sabotiraju zdrav san. Najnovija naučna istraživanja nude zanimljive dokaze o utjecaju mjeseca na različita medicinska stanja, pa i na san

Spavamo jer to zahtijeva naše tijelo, znamo da je san nužan za preživljavanje. Međutim, nije poznato zašto konkretno spavamo i što san znači za našu psihu. Možda će vas iznenaditi, ali stručnjaci još uvijek ne razumiju u potpunosti zašto uopće moramo spavati.

Dokazano je da hronični nedostatak sna otvara vrata dijabetesu, depresiji, kardiovaskularnim bolestima, pa čak i debljanju. Što učiniti? Pokušajte s ovim savjetima!

Poslijepodnevne navike

Nije teško zaključiti da kahva ili čaj neposredno prije odlaska u krevet neće učiniti dobro vašem snu. Ali, morate paziti i na to što pijete u poslijepodnevnim satima. Uživate u čaju nakon posla? On sadrži kafetin, kao i neke vode s okusom, pa čak i sokovi od narandže. Provjerite deklaracije svojih omiljenih poslijepodnevnih napitaka. Potom, ako je moguće, ne koristite ih nakon 14 sati. Preskočite i kahvu nakon ručka.

Pazite šta večerate

Važno je izbjeći teške obroke prije spavanja (pun želudac omest će san), a neka hrana zapravo uspavljuje. Ako ste imali nekoliko noći nemirnog sna, za večeru pojedite integralnu tjesteninu sa svježim povrćem, malo pilećih prsa, umakom od paradajza i parmezanom. Ovo je kombinacija prijateljski nastrojena prema spavanju jer nudi unos triptofana, aminokiseline koja izgrađuje serotonin, neurotransmitersku hemikaliju poznatu i kao ‘hormon sreće’.

Ako se navečer jako gladni, možete pojesti i malu zdjelicu svježeg sira s bananom, još jednu kombinaciju koja će vas snabdjeti s triptofanom. Ostale pogodne kombinacije su mlijeko i graham krekeri ili jogurt sa žitaricama.

Kupanje

Volite se opustiti u toploj kupki prije spavanja? Iznenadit ćete se kada saznate da vam to onemogućava da zaspite. Sve što povećava tjelesnu temperaturu otežava spavanje, jer tijelu treba vremena da se ohladi na određenu, ‘poželjnu’ temperaturu. To ne znači da trebate izbjegavati kupku nakon teškog i napornog dana, samo u njoj nemojte uživati neposredno prije spavanja.

Rastezanje

Umjerene vježbe joge mogu vam pomoći kod opuštanja, uravnotežiti vam dah i smanjiti napetost mišića.

Lezite na leđa, skupite noge, koljena savijte. Ruke smjestite uz tijelo, dlanove okrenite prema gore, ramena i prsa držite otvorenima. Zatvorite oči i udahnite kroz nos dok polako brojite do četiri, potom izdahnite odbrojavajući unazad do jedan. Nastavite tako deset minuta ili onoliko dugo koliko vam treba da se opustite.

Ugođaj prije spavanja

Spavati u zamračenoj sobi je odličan početak, no važno je i prije ulaska u spavaću sobu smanjiti količinu svjetlosti kojoj se izlažete. Stvar je u signalima koje šaljemo biološkom satu, a koji izloženost prevelikoj svjetlosti smatra vremenom za budnost. Zato i prije odlaska u spavaću sobu neko vrijeme u prostoriji u kojoj boravite prigušite svjetla. Ako volite čitati prije spavanja, neka to bude uz najmanji mogući izvor svjetlosti.

Mobiteli su zabranjeni!

Morate poslati još jedan e-mail prije nego se i službeno isključite? Ne tako brzo. Tipkanje u krevetu može vas razbuditi. Moguće je i da sama vibracija mobitela omete san. Za san bez tehnikalija, isključite se sat vremena prije odlaska na spavanje, ugasite mobitel i sve gadgete ostavite u drugoj prostoriji. Investirajte i u staromodnu budilicu (kako vam to ne bi bilo opravdanje da svog ‘ljubimca’ držite uz uzglavlje) – i pripremite se za buđenje kada ćete se osjećati toliko odmorno da nećete ni imati potrebu pritisnuti ‘snooze’.

Muči vas pun mjesec?

Vjerovanje da mjesečeve mijene utječu na zdravlje i nisu tako neutemeljene. Niz naučnih istraživanja nudi zanimljive dokaze o utjecaju mjeseca na različita medicinska stanja. Matthew Silverstone u svojoj knjizi Blinded By Science posvećenoj području alternativne medicine tvrdi da mjesečeva gravitacija utječe i na vodu u našem tijelu, ritam spavanja i pojavu nesanice. Sugerira da on upravlja i ženskim menstrualnim ciklusom.

I prijašnje studije nudile su naučne dokaze da mjesec zaista utječe na zdravstveno stanje. Nasilno ponašanje i drugi poremećaji ponašanja među mentalno oboljelim pacijentima češći su tokom punog mjeseca. Mjesečev utjecaj naziva se ponekad i ‘transilvanijska hipoteza’. Već se dugo špekulira da osim utjecaja putem gravitacijske sile mjesec djeluje i tako što mijenja zemljino magnetsko polje.

Skeptici na ovo odgovaraju da je utjecaj mjeseca na ovom području preslab. Ipak, u časopisu Pulse dr. Peter Perkins, intervjuirao je svojih 79 britanskih kolega i došao do podatka da je tokom punog mjeseca tri posto više poziva za hitnu pomoć. Za vrijeme mladog mjeseca broj poziva pada za šest posto.

No možda se sve svodi na nešto jednostavnije – nivo svjetla. Svjetlost koju osigurava puni mjesec je 16 puta jača nego tokom drugih lunarnih faza. Istraživači s University College London ustanovili su da je broj epileptičnih napada u opadanju kad je mjesec najsjajniji. Dr. Sallie Baxendale koja je vodila studiju smatra da svjetlost utječe na hormon melatonin. On se ispušta noću tokom mraka i upleten je u ovaj proces, smatra doktorica.

(aura.ba)

Komentari

komentara