Vježbe disanja za život bez astme, tjeskobe i nesanice

Današnji je moderni čovjek zaboravio kako pravilno disati. Tek kada dobijemo neku bolest respiratornog sistema shvatimo koliko je pravilno disanje važno.

Pedesetih godina prošlog vijeka ukrajinski doktor Konstantin Buteyko osmislio je posebnu tehniku s ciljem vraćanja čovjeka normalnim obrascima disanja.
Buteyko je, naime, shvatio da je nepravilno disanje (hiperventilacija) okidač za razna oboljenja.
Također, primijetio je da bolesni ljudi imaju potpuno drukčije obrasce disanja od onih zdravih.
Bolesni, posebno oni koji pate od respiratornih tegoba, dišu plitko, ubrzano i često otvorenih usta. S druge strane, zdrave osobe dišu polako i kroz nos.

 Pomoć kod astme, tjeskobe, nesanice…
Svoju metodu disanja Buteyko je namijenio upravo osobama koje imaju respiratornih tegoba, poput astme, kao i onima koji pate od tjeskobe, napada panike i nesanice, čak i osobama koje imaju sezonske alergije.

Njegova metoda oslanja se na tehnike disanja koje su praktikovali još drevni jogiji, a koja se temelji na vrlo malom broju udaha i izdaha.
Izvrsna je za sve one koji su skloni ubrzanom i plitkom disanju te hiperventilaciji, što je čest slučaj upravo kod onih koji boluju od astme te su skloni pretjeranoj tjeskobi.

 Manjak ugljičnog dioksida – okidač za bolesti
Dr. Buteyko istraživao je utjecaj hiperventilacije na zdravlje čovjeka.
Osoba koja hiperventilira zapravo diše prebrzo i glasno, a njeni su izdisaji duži od udisaja, što mijenja omjer kisika i ugljičnog dioksida, kao i pH vrijednosti krvi.

Posljedica hiperventilacije je manjak ugljičnog dioksida, što remeti stvaranje energije i održavanje zdrave homeostaze u organizmu.
Manjak ugljičnog dioksida u organizmu također dovodi do spazama (grčeva) krvnih žila, kao i do manjka kisika u tkivima.
Zato je vrlo važno pravilnim disanjem kroz nos balansirati razine kisika i ugljičnog dioksida u organizmu.

 Zašto je važno disati kroz nos
Buteyko metoda bazira se na disanju kroz nos. To je osnova pravilnog disanja, kao i zdravlja općenito.
Kada dišete kroz nos, zrak se zagrijava i vlaži, a dlačice u nosu zadržavaju patogene, alergene i bakterije te oni ne uspijevaju doći do pluća.
Disanje kroz nos bitno je i za oralno zdravlje jer disanje na usta isušuje desni i usnu šupljinu, što stvara dodatnu kiselinu u ustima.
Također, dišući kroz nos, uvelike smanjujete i rizik od apneje i drugih respiratornih problema noću, poput hrkanja.
Vjerovali ili ne, upravo disanje kroz nos pomaže oblikovanju pravilnih zubi i lijepe čeljusti!

 Kako se izvodi Buteyko metoda

Uvijek dišite kroz nos.
Ako tokom izvođenja Buteyko metode osjetite veliku nelagodu i snažnu tjeskobu, prestanite s vježbom i nastavite normalno disati.
Što više budete praktikovali ovu metodu, to ćete duže moći zadržati dah tokom kontrolne pauze.
Kontrolna pauza bi trebala trajati oko 1 minutu (kod astmatičara traje od 0 do 20 sekundi), a maksimalna pauza 2 minute.
Ako ste tokom kontrolne pauze uspjeli zadržati dah 60 sekundi, to znači da je vaše disanje pravilno i da ne hiperventilirate. Kraće pauze (ispod 60 sekundi) ukazuju na hiperventilaciju.

Priprema

1. Sjednite na pod ili na stolac.
2. Pazite da je vaša kičma uspravna.
3. Opustite mišiće prsnog koša te dišite normalno nekoliko minuta.

 Kontrolna pauza

1. Izdahnite do kraja, a zatim zadržite dah (pritisnite nosnice palcem i kažiprstom).
2. Zadržite dah sve dok ne osjetite potrebu za udahom, što može uključiti nesvjesni pokret dijafragme. Zatim udahnite.
3. Dišite normalno tokom 10 sekundi.
4. Ponovite nekoliko puta.

Maksimalna pauza

1. Izdahnite opušteno do kraja. Palcem i kažiprstom zatvorite nosnice i zadržite dah.
2. Zadržite dah što je duže moguće – trebalo bi biti dvostruko duže od kontrolne pauze.
3. Kada osjetite umjerenu nelagodu, udahnite.
4. Dišite normalno tokom 10 sekundi.
5. Ponovite nekoliko puta.
Napomena: izbjegavajte Buteyko metodu disanja ako imate jako visoki krvni pritisak, srčana oboljenja ili epilepsiju.

Koristi Buteyko metode disanja:

poboljšava san
smanjuje sklonost hrkanju
ublažava stres i tjeskobu
pomaže kod astme
ublažava simptome začepljenja uha
povećava izdržljivost kod sportista
poboljšava zdravlje kardiovaskularnog sistema
uravnotežuje krvni pritisak
pomaže kod sezonskih alergija (alergijskog rinitisa)