Veliki trbuh nije samo estetski problem: POGLEDAJTE SVOJ STOMAK I ZNAT ĆETE KOJE VAM BOLESTI PRIJETE!

Stanite pred ogledalo, pogledajte svoje tijelo direktno i u profilu i iskreno procijenite koliki vam je stomak – jedva primjetan, povećan ili velik? Ako imate velik trbuh, nemojte ga olako proglasiti tek estetskim problemom, jer ne moramo svi imati manekenske proporcije “90-60-90” centimetara.

Međutim, statistike kažu da čak 80 do 90 posto oboljelih od dijabetesa tipa 2 ima cijeli spektar bolesti kojima je zajednički naziv – metabolički sindrom (povišene visine šećera u krvi, pretilost, povišene vrijednosti masnoća i visoki krvni pritisak). “Epicentar” metaboličkog sindroma je ipak “veliki stomak”. Otkrivamo vam u čemu je opasnost i koje mjere zvone na uzbunu.

Stručnjaci kažu da veliki stomak nije samo estetska kategorija. Mnogo je opasnije ono što veliki stomak znači za zdravlje. Naime, brojne bolesti mogu rezultirati povećenjem trbuha, bez bolova i izraženijih simptoma. Pacijent jednostavno osjeti da mu se stomak povećava, da su mu tijesne hlače, da je pojas prekratak.

Viseći trbuh

Razlozi su mnogobrojni, na prvom mjestu to je debljina, ali i brojna druga stanja i bolesti. Na primjer, popuštanje srca, ciroza jetre, maligni proces potrbušnice i mnogi drugi tumori rezultiraju pojavom slobodne tekućine u stomaku koja onda povećava opseg trbuha.

Ako ostavimo po strani ove očite uzroke koji nastupaju relativno naglo i bez posebnih simptoma, osvrnimo se na debljinu koja ima razmjere pošasti, pa je, recimo, u SAD-u proglašena bolešću kojom se njihova zdravstvena administracija nosi uz goleme troškove liječenja.

Ne treba posebno naglašavati da je i u BiH gotovo 20 posto stanovništva pretilo. Dakle, sjedeći način života, nekvalitetna visokokalorična ishrana, nedostatak tjelesne aktivnosti dovode do stvaranja masnih naslaga u stomaku, tako da trbuh ima karakterističan izgled tzv. venter pendulans, ili viseći trbuh, koji pacijentima počinje stvarati velike tegobe. Jer, povećana težina i povećan BMI (body mass index – iznad 35 znači patološku debljinu, a oni iznad 25 su preteški) dobar je pokazatelj odnosa visine i tjelesne težine.

Debljina je štetna za cijeli organizam jer napada sve organe i sisteme. Primjera radi, masnoća se nakuplja tamo gdje ne bi smjela, a to je jetra (masna jetra, steatoza), dovodi do stvaranja žučnih kamenaca, napada krvne sudove (nakupljanje oko srčanog mišića, ubrzano sužavanje lumena krvnih žila, hiperlipidemija, prijeteći infarkt), i uzrokuje povišeni krvni pritisak.

Osim toga, debljina dovodi do poremećaja rada gušterače, do razvoja dijabetesa tipa 2, pri čemu je zabrinjavajući podatak da oko 90 posto oboljelih ima otežano disanje, tzv. apnea sindrom, koji se manifestira prekidima disanja u snu, a posljedice mogu biti i moždani udar, karcinom i sl. Uz to debljina otežava kretanje, oštećuje hrskavice zglobova, dovodi do artroze uz sve posljedice koje slijede.

Sindrom X

Konačno, sam veliki, masni trbuh, s velikim potkožnim masnim jastukom počinje se ponašati kao zaseban organ lučeći hormone, među kojima su najvažniji – adiponektin, rezistin i leptin, koji mehanizmom povratne sprege reguliraju tjelesnu težinu.

Nedostatak leptina, odnosno njegovih receptora na masnim ćelijama, adipocitima, kod ljudi izaziva neutaživu glad. Na kraju, ljudi sve više jedu, stvara se začarani krug koji završava ekscesivnom debljinom, razvojem metaboličkog sindroma, ili sindoma X.

Inače, tvorac ove kovanice je prof. G. Reaven, sa univerziteta Stanford, koji je 1988. godine prvi opisao sindrom X, čije su četiri odlike popularno nazvane “četiri jahača apokalipse”: 1. dijabetes tipa 2, 2. pretilost, 3. hipertenzija, 4. hiperlipidemija.

Onoga trenutka kada primijetimo da nam odjeća postaje sve tješnja i kada se naš tjelesni izgled mijenja, a svjesni smo da svojim načinom života i prejedanjem sami sebe dovodimo u tu situaciju, pali se alarmno zvonce. Primjera radi, obični krojački metar-traka, kojim ćemo izmjeriti obim stomaka, može na vrijeme pokazati nalazimo li se u opasnoj zoni debljine.

Obim stomaka kod muškaraca, bez obzira na visinu, ne bi smio biti veći od 94 cm, kod žena od 80 cm. Muškarci s obimom struka većim od 106 cm i žene s obimom struka većim od 94 cm su u visoko rizičnoj grupi i moraju ubrzano poraditi na skidanju tjelesne težine, prije nego bude posljedica na zdravlje. Dakle, višak centimetara oko struka direktno je proporcionalan opasnosti za zdravlje. Mjerenje je vrlo jednostavno: obim trbuha mjerite u stojećem položaju, bez odjeće, preko najdebljeg dijela trbuha (na sredini između bedrene kosti i donjeg rebra), izdahnite i očitajte obim.

Začarani krug

Za razvoj debljine smo gotovo isključivo (uz izuzetak nekoliko rijetkih, endokrinoloških bolesti) sami krivi. Već sam spomenuo da je kriv ritam življenja, preopterećenost na poslu, brojne dnevne frustracije, sjedeći način rada, nepravilna, visokokalorična prehrana, nekretanje, izležavanje na kauču uz grickalice i zaslađena pića itd.

Činjenica je da prije nije bilo debelih ljudi jer je način ishrane osiguravao dobru tjelesnu ravnotežu. Danas, se nažalost, to promijenilo, sve se više koristi brza, jeftina, kontinentalna ishrana iz velikih prodajnih lanaca.

Debljina se može na vrijeme preduhitriti, ali je teško liječiti debljinu jer je duh pušten iz boce i kada se uđe u “circulus viciosus” (začarani krug), tada je vrlo teško liječiti debljinu jer ljudi radije odlaze u bolest nego da se riješe svoje opsesivne želje za hranom.

Dakle, recept je jednostavan: jedimo samo onoliko koliko je potrebno organizmu, ne prejedajmo se, ne jedimo hranu koja nosi višak kalorija (tjestenine, kolači, masna hrana), temeljimo prehranu na dalmatinskome modelu “mediteranske dijete” (najkraće: plava riba, maslinovo ulje, povrće, voće, vino do dva decilitra…).

Svakodnevno se krećimo u prirodi, dnevno barem pola sata, bavimo se tjelovježbom. Konačno, vagajmo se, mjerimo opseg trbuha i kod pojave viška kilograma odmah krenimo u akciju, regulirajmo tjelesnu težinu.

Godišnje kontrole

Mnogi ljudi se ne kontroliraju, ne idu ljekaru, a trebali bi… jer šećer i pritisak ne bole pa godinama tiho oštećuju zdravlje.

Iako se čini gruba komparacija, na onaj isti način na koji svake godine obavljamo tehnički pregled svoga limenog ljubimca, trebali bismo napraviti i godišnji, sistematski pregled svog organizma. Na žalost, u današnjem ritmu života, ljudi ponajmanje misle na sebe i svoje zdravlje i javljaju se ljekaru samo onda kada ih nešto zaboli. S druge strane, ti tzv. tihe ubice (pritisak, dijabetes, ateroskleroza…) ne manifestiraju se praktično nikakvim znacima u početku bolesti, a kada se razviju manifestni znaci, onda je često kasno.

Na primjer, za razvoj dijabetesa tipa 2 smatra se da postoji period od oko 10 godina preddijabetesa, kada bi obično mjerenje šećera u krvi na tašte moglo upozoriti na razvoj bolesti. Obično mjerenje pritiska može mnogo ranije upozoriti na razvoj hipertenzije, makar smo svakodnevno suočeni da nam ljudi dolaze u krajnjoj fazi bolesti.

Dakle, barem jednom godišnje treba se javiti svom ljekaru, koji će, nakon iscrpnog razgovora, uz mjerenje tjelesne težine, pritiska, rutinskih laboratorijskih nalaza (krvna slika, rutinski biohemijski nalazi, urin) preduhitriti pojavu bolesti.

Evo šta efikasno pomaže “tesanju” stomaka

Uz redovno vježbanje možete istopiti abdominalne masnoće tako da izgradite i ojačate trbušne mišiće koji će ostati skriveni ispod tankog sloja masti. Kod mršavljenja je problem što ne možete izgubiti težinu samo u jednom dijelu tijela, jer je to fiziološki nemoguće. Zato je za efikasan gubitak obloga oko stomaka, važno smanjiti postotak ukupne tjelesne masti.

Uz nove prehrambene navike sport mora postati svakodnevna aktivnost. Hrana koju unosite mora imati manje kalorija nego što ćete ih tokom dana potrošiti. Izbjegavajte slatkiše, slatke napitke, masnu i prženu hranu i jedite dovoljno vlakana (povrće, cjelovite žitarice i proizvodi od njih…), proteina (piletina i pureća prsa, riba…) i zdrave masti (riba, orašasti plodovi, prirodne omega 3 kiseline/kapsule…).

Uz pravu hranu, vježbe i masažu možete ukloniti neke od razloga zbog kojih više ne možete zakopčati patent na hlačama, odnosno suknji.

Ponekad je neugodna nadutost uzrokovana zadržavanjem viška tekućine u tijelu, konzumiranjem pogrešnih namirnica i posebno kod žena (možda i najčešće) hormonalnim promjenama. Evo malih, ali sigurnih trikova koji brzo daju rezultate:

1. Jedite hranu bogatu kalijem

Taj mineral regulira količinu tekućine u tijelu i na taj način sprječava nastanak oteklina. Namirnice bogate kalijem su banane, dinje, mango, špinat, paradaiz, orasi i šparoga. To također uključuje aminokiselinu asparagin, koji djeluje kao diuretik te potiče izlučivanje suvišne tekućine iz tijela.

2. Žvačite zatvorenim ustima

Za pojavu nadutosti često su krive loše navike kojih mnogi nisu svjesni. Jedna od njih je žvakanje otvorenih usta, žvakanje žvakaće gume, pušenje, pijenje na slamku, govorenje tokom jela… je se svim tim navikama guta puno zraka koji onda uzrokuje nadutost.

3. Smanjite unos ugljikohidrata

Škrob (hljeb, tjestenina) potiče zadržavanje vode. Izbjegavajte ih posebno prije spavanja, jer ćete ujutro osjećati neugodnu nadutost. Inače, škrobna hrana ne smije se zagrijavati jer zagrijani škrob potiče razvoj plinova i nadutost.

4. Izbjegavajte gazirana pića

Mjehurići u gaziranim pićima su jedan od glavnih krivaca za napuhani stomak. Radije ih zamijenite vodom ili nezaslađenim biljnim čajem.

5. Ograničite potrošnju umjetnih sladila

Mnogi umjesto uobičajenih šećera koriste vještačke zaslađivače koji se nalaze u bombonama i žvakaćim gumama, te također uzrokuju nadutost.

6. Pripremite tijelo za PMS

Ako se nadutost javlja uglavnom prije menstruacije, tih dana povećajte unos kalcija i magnezija. Preporučena dnevna doza je 1200 mg kalcija i između 200 i 400 mg magnezija. Dosta kalcija i magnezija u tijelu sprječava simptome PMS-a, uključujući i nadutost.

7. Masirajte stomak

Za borbu protiv nadutosti, pomaže i trljanje trbuha. Masirajte ga kružnim pokretima dlana u pravcu kazaljke na satu. Možda zvuči nevjerovatno, ali stvarno pomaže.

8. Jedite jogurt

Konkretno, jogurti i mliječni proizvodi koji sadrže probiotike i vitamin B su prirodna pomoć probavi, jer je ubrzava, smanjuje bolove u trbuhu i eliminira nadutost i zatvor.

9. Hodajte

U borbi protiv nadutosti najbolje oružje je hodanje. Dnevna doza je između 15 do 20 minuta, što osigurava bolju i zdraviju probavu. Ovaj oblik lagane tjelesne aktivnosti stimulira probavni sistem i oslobađa od viška tekućine.

error: Content is protected !!