Važni savjeti: KAKO OPORAVITI TIJELO NAKON POVRAĆANJA?

Povraćanje može da se manifestuje kao neophodna tjelesna reakcija koja se javlja nakon što se pojede nešto toksično za organizam ili kao posljedica virusa ili bakterije.

Dok nam je to jasan znak da smo pojeli ono što naše tijelo ne može da istrpi, važno je znati i šta je dozvoljeno da pojedemo odmah pošto nam povraćanje isprazni želudac.

Mnogi misle da u vrijeme nakon ove mučne i neprijatne reakcije ne treba ništa jesti, što je pogrešno. Takođe je pogrešno smatrati i da poslije povraćanja valja pojesti hranu koja je zdrava za organizam, zato što to nije dovoljan preduslov za ponovno dovođenje tijela u prethodno stabilno stanje.

Šta piti i jesti poslije povraćanja?
Dok sve što želimo da radimo nakon ove reakcije jeste da ležimo i ne jedemo ništa niti pijemo, ipak veoma je važno da baš u tom trenutku konzumiramo one namirnice koje nam mogu pomoći da se naš gastrointestinalni trakt ponovo obnovi.

Voda
Prva u nizu stvari koje moramo nadoknaditi poslije povraćanja je voda i ona je neophodna u tom trenutku. Ona nam pomaže da ostanemo hidrirani i da se oslobodimo osjećanja glavobolje koji se javlja poslije pražnjenja želuca. Važno je da vodu tada unosimo veoma polako kako bismo vidjeli da li naš stomak uopšte može da toleriše datu količinu vode.

Ostale tečnosti
Ne moramo se ograničavati samo na vodu u periodu neposredno nakon povraćanja. Možemo popiti sve vrste čistih tečnosti, naročito ako nam je prethodno popijena voda prijala i nije nas natjerala da ponovo povratimo. U čiste tečnosti spadaju pileća ili goveđa supa, sportska pića, blago gazirana voda ili sok od jabuke. Sve ove tečnosti imaju dodatnu prednost što štite naša crijeva, a ujedno pružaju i sasvim malo kalorija. One će na pravi način pripremiti naš želudac za čvrstu hranu.

“BRAT” ishrana
Hranu koja je najpogodnija poslije povraćanja Amerikanci najlakše pamte po skraćenici “BRAT”, koja je nastala prema početnim slovima tih namirnica („Bananas, Rice, Apple sauce and Toast“). Dakle, ova ishrana podrazumijeva bananu, rižu, kašu od jabuke i tost. Te namirnice potrebno je jesti onda kada osjećamo da smo gladni – od šest do dvanaest sati nakon izbacivanja hrane iz želuca. “BRAT” ishrana će nam pružiti određene kalorije, dok će banane obezbijediti važnu dozu kalijuma koju smo izgubili.

Kuhana hrana
Ako se osjećamo kao da naš želudac ne može više da opstaje sa “BRAT” ishranom, potrebno je preći na kuhanu hranu. To podrazumijeva najjednostavnije moguće namirnice, kao što su tjestenine ili krompir. Važno je pomenuti da je sve ovo potrebno kuhati samo u vodi, bez ikakvog dodatka soli, ulja, sira, sosa ili putera.

Šta izbjegavati poslije povraćanja?
Sada kada znamo šta i na koji način treba jesti nakon povraćanja, takođe je bitno obratiti pažnju i na one namirnice koje nikako ne bi trebalo jesti ili piti dok se još uvijek osjećamo iznureno.

Slana ili masna hrana
Namirnice sa puno soli i masti zaista nisu dobre za nas čak i onda kada nismo povraćali, ali u momentu kad nam je prazan stomak one nikako ne bi smjele da se unesu u organizam. U hranu koju potpuno treba izbjegavati onda kada žudimo da nam se iscrpljeno tijelo oporavi spadaju meso (dimljeno i pečeno), pržena hrana, hrana s puno masti, bijeli hljeb, rafinisane i konzervirane slane namirnice.

Sirova hrana
Možda zvuči čudno, ali sirovo voće i povrće treba izbjegavati onda kada želimo da se oporavimo od posljedica povraćanja. Iako su te namirnice nesumnjivo zdrave za naš organizam, njihova sirovost nam mnogo ne pomaže u trenucima rehabilitacije. Prijesno voće ili povrće izazvaće iritaciju stomaka, što će rezultirati pravom borbom iscrpljenog želuca da svari ove namirnice.

Hrana jakog mirisa
Hrana koja snažno miriše može samo još jače doprinijeti mučnini. Čak i ako je ta hrana dobra za nas u času oporavka od povraćanja, potrebno ju je izbjegavati sve dok nismo sigurni da su nas sve mučnine prošle.

Začinjena hrana
Začinjene namirnice su veoma teške za želudac čak i onda kada se ne uzimaju da bi zaliječile uznemireni stomak. Kada je naš želudac iziritiran i prazan poslije povraćanja, začinjena hrana samo pogoršava situaciju i može dovesti do ponovljene reakcije izbacivanja.

Određena pića
U napitke koji nikako nisu dobri za želudac poslije povraćanja spadaju pića sa kofeinom i karbonatima, mliječni proizvodi i alkohol. Mnogi od ovih napitaka samo će još više nadražiti želudačnu sluzokožu, što dodatno stvara neprijatan osjećaj u stomaku usljed ovog akutnog stanja.