Tri kivija dnevno sprječavaju opasnu i čestu bolest

Već decenijama ljekari pokušavaju da utvrde koji način ishrane je najbolji za zdravlje srca. Polovina njih zastupa ishranu sa niskim procentom masti, dok druga polovina stručnjaka tvrdi da je najbolje svesti šećere i ugljene hidrate na minimum.

I dok ove dvije grupe ne prestaju sa raspravom, jedna dijeta je izdržala testiranja obe strane, a to je Daš dijeta(DASH – Dietary Approach to Stop Hypertension, ili dijetetski pristup sprječavanju hipertenzije). Ova dijeta fokusira se na nizak unos masti i soli, a podrazumijeva unošenje dosta voća i povrća.

Nakon što je Daš dijeta postigla zavidan uspjeh, naučnici su se fokusirali na istraživanje koja je namirnica bila ključna u rješavanju problema visokog krvnog pritiska. Došli su do odgovora da su u pitanju antioksidanti iz kivija, a zatim je slasna zelena voćka došla na red za detaljna ispitivanja.

Studije su pokazale da kivi odlično deluje protiv visokog pritiska, stvaranja ugrušaka, kao i aktivnosti inhibitora angiotenzin konvertujućeg enzima, enzima koji sužava arterije i krvne sudove.

Ljekovite moći kivija

Kisela zelena koćka bogata je karotenoidima poput vitamina C, beta karotena, luteina i zeaksantina, koji se pored ostalih zdravstvenih benefita, pokazao kao odličan u zaštiti vida, očiju i sprječavanju starenja!

Norveški stručnjaci željeli su da saznaju da li je ishrana bogata kivijem bolja od klasične ishrane bogate antioksidantima. Da bi to otkrili, podijelili su 100 muškaraca pušača starosti od 44 do 74 godine u tri grupe.

Prva grupa jela je tri kivija dnevno, kao dodatak uobičajenoj ishrani. Druga grupa bila je na dijeti bogatoj antioksidantima, određenoj od strane nutricioniste. Treća grupa imala je uobičajeni jelovnik, bez posebnih uslova.

Sve tri grupe izbjegavale su vitaminske suplemente i antioksidante, kao i asprine i ljekove koji sadrže aspirin. Takođe, bio im je ograničen unos orašastog voća, bobica, nara, paradajza, čaja, kafe, a drugoj i trećoj grupi bio je zabranjen kivi.

Svim muškarcima iz sve tri grupe testirani su nivo krvnog pritiska, rizik od formiranja tromba, indikacije sužavanja krvnih sudova.

Nakon 8 nedjelja, naučnici su otkrili da su muškarci iz prve grupe, oni koji su jeli kivi, spustili sistolni pritisak (gornji) za 10, a dijastolni (donji) za 9 mmHg!

Grupa koja je bila na dijeti sa antioksidantima takođe je snizila godnji pritisak za 10, ali nije bilo promjena u donjem pritisku.

Osim toga, broj muškaraca koji su jeli kivi, a koji su bili smatrani za rizičnu grupu kada je u pitanju hipertenzija, takođe se smanjio. Ukupno, pritisak se snizio za u prosjeku 33 odsto.

Kada je u pitanju sužavanje krvnih sudova, kod muškarca iz grupe sa kivijem zapaženo je poboljšanje od čak 15 odsto. Takođe, kada je u pitanju enzim koji sužava arterije i krvne sudove, i tu se situacija popravila za 11 odsto. To je posebno ohrabrujuće, jer ukazuje na to da kivi pomaže da krvni sudovi ostanu dovoljno široki i da ne postanu zategnuti.

Grupa koja je bila na dijeti sa antioksidantima nije imala značajne pomake na ovim poljima.

Iako nisu sigurni koje jedinjenje iz kivija ima ovakvu moć, zaključili su sljedeće:

“Unos kivija može da smanji rizik od kardiovaskulanih bolesti”.

Ako nemate ideju kako da ubacite kivi u ishranu, evo nekoliko prijedloga:

– Dodajte ga u ovsenu kašu

– Isjeckajte ga i dodajte u salatu

– Pomješajte sa jagodama i borovnicama i dobićete divnu voćnu salatu

– Napravite preliv za ribu ili piletinu: Isjeckajte ga na kockice i izmješajte sa mladim lukom i nanom

Ostaje i standardna opcija – oljuštite kivi i uživajte!

 

Komentari

komentara

error: Content is protected !!