Teorija ličnosti Eriha Berna: Kako steći autonomiju i prepoznati zabrane iz djetinjstva

Nevena Đukić, po vokaciji je psihoterapeut, a po svom opredjeljenju numerolog. U dugogodišnjem radu sa ljudima stekla je veliko iskustvo i svojim znanjem mnoge usmjerila da nađu rješenja , razriješe svoje nedoumice i osvijeste sebe i svoje potrebe. Čest je gost Tv emisija i autor pet knjiga: Numerologija za početnike, Sinastrija, Tarot za početnike, Numerički tarot sa kartama, Autogeni trening.
Kontakt: mail: [email protected]; tel: 00 381 63 8810947.

Transakciona analiza je (u daljem tekstu TA ) teorija ličnosti koju je ustanovio Erih Bern, jedan od vodećih psihoanalitičara. Ova teorija ličnosti bazira se na razmjeni (transakciji ) informacija, verbalnom i neverbalnom govoru roditelja ili okoline, još u ranom djetinjstvu.

TA pomaže da dođete do svoje autonomije, da shvatite neke zastoje u svom životu, da prepoznate zabrane iz djetinjstva koje vam ne dozvoljavaju da napredujete, da dozvolite sebi i uspjeh i bogatstvo u bilo kom smislu, da date sebi dozvolu za ono željeno i odustanete od pogrešnih uvjerenja koja su duboko usađena u sve nas, a posljedica su roditeljskog vaspitanja, naravno iz najboljih namjera, i njihovog verbalnog i neverbalnog govora u procesu odrastanja. TA daje predstavu o psihološkoj strukturi pojedinca koristeći model ego stanja i analizu transakcije. Ego stanje je grupa povezanih ponašanja, misli i osjećanja jedne osobe, to je način na koji ljudi ispoljavaju dio svoje ličnosti u datom vremenu. Kod ljudi postoje tri ego stanja – Roditelj, Dijete i Odrasli.

Ego stanje Roditelj

Ovo je ego stanje u kojem osoba podsvjesno oponaša svojim ponašanjem, mislima i osjećanjima jednog od svog roditelja, ili neku drugu roditeljsku figuru, odnosno ponaša se onako kako su radili roditelji. Roditelj je kao magnetofon, to je skup unapred snimljenih i kodiranih predrasuda za život. Kada funkcionišemo iz ego stanja roditelja, mislimo, osjećamo i ponašamo se kao naši roditelji. Roditelj bez obrazloženja odlučuje kako da reagujemo u nekoj situaciji ili kako treba da živimo po njihovom mišljenju. Roditelj može biti kritički i njegujući.

Kritički roditelj daje zabrane zbog kojih osoba još u ranom djetinjstvu (između treće i osme godine života) na osnovu tih zabrana koje usvaja, stvara životni scenario (skript ) po kome funkcioniše u daljem životu. Od donijetog životnog skripta zavisi dalje ponašanje u životu. Skript može biti gubitnički i pobjednički.

Zabrane koje dijete najčešće dobija od roditelja su :

  • Ne budi- nemoj da postojiš .
  • Ne budi ono što jesi
  • Ne budi dijete – nezrelost
  • Nemoj da odrasteš – da ti ja uvijek budem potreban – zabrana samostalnosti
  • Ne čini to nikad u životu
  • Ne čini ništa – zabrana samostalnosti
  • Ne budi važan- odsustvo samopouzdanja
  • Ne pripadaj
  • Ne budi blizak – problemi u vezama
  • Ne budi dobro – ne budi zdrav
  • Ne misli–bolesti zavisnosti
  • Ne osjećaj – frigidnost, impotencija
  • Ove zabrane su uvijek u negacijama i nikada nisu afirmativne. S druge strane, djetetu se govori šta mora da radi i čini, uvijek u vidu naređenja :
  • Dopadni mi se – i drugim ljudima
  • Budi savršen
  • Budi jak
  • Trudi se
  • Žuri
  • Pazi

Za razliku od kritičkog roditelja, postoji i njegujući roditelj koji daje dozvole:

  • Dozvola za postojanje
  • Dozvola da se bude originalan i da se na sebi svojstven način iskuse senzacije, misli i osjećanja, bez obzira na tuđe mišljenje
  • Dozvola da se bude svog pola i godišta sa potencijalima za rast i razvoj
  • Da se bude emocionalno blizak sa ljudima
  • Da se bude svjestan svoje bazične životne pozicije
  • Da se promijeni životna pozicija
  • Da se bude uspješan u životu, poslu, ljubavi, seksu
  • Dozvola da se život smatra smislenim i vrijednim življenja

EGO STANJE DIJETE

Iz ego stanja djeteta reagujemo kao dijete koje smo nekada bili, ne glumimo, već reagujemo spontano, impulsivno, slobodno ispoljavamo emociju – ljubav, mržnju, radost, i tada smo slobodno dijete.

Kada su reakcije kreativne ili filozofske i kada smo zamišljeni, tada ispoljavamo ego stanje djeteta koje se naziva – mali profesor.

Kada smo uplašeni, stidimo se, osjećamo krivicu, djelujemo iz takozvanog adaptiranog djeteta

U TA dijete se vidi kao izvor kreativnosti, zabave i rađanja emocija koje su spontane. Da nema tog djeteta u nama, ne bismo se zaljubljivali, divili prirodi, voljeli cvijeće i životinje, bili radosni, smijali se…..

 EGO STANJE ODRASLI

U ovom ego stanju koristimo logično razmišljanje za rješavanje izazova, pri tome vodeći računa da naše ego stanje roditelja i djeteta ne kontaminiraju ego stanje odraslog. Kada se naše ego stanje odraslog kontaminira odlukama našeg ego stanja roditelja, nastaju predrasude. Isto se događa sa neprovjerenim informacijama u djetetu, pa nastaju iluzije. Ego stanje odraslog je stanje psihološkog zdravlja. Odrasli vidi svijet onakav kakav je, sada i ovdje. Odrasli vodi brigu o sebi i drugima. Odrasli umije da se nosi sa stresom i problemima i rješava ih na konstruktivan i najbolji način za sebe.

(aura.ba)

error: Content is protected !!