Tatjana Popović, prvi certifikovani zdravstveni trener u Srbiji otkriva kako je hranom pobijedila tešku bolest: TUMOR NA BUBREGU POBIJEDILA ISHRANOM

Bila sam treći razred Medicinske škole kada su se javili prvi simptomi bolesti, postavljena mi je pogrešna dijagnoza i tek posle nedelju dana ultrazvuk je pokazao da je u pitanju tumor. Na operaciji mi je odstranjen levi bubreg

Tatjana ima 32 godine, a zvanje sertifikovanog zdravstvenog trenera stekla je sa 27 godina, završivši studije Health Coaching-a na renomiranom i svjetski priznatom Institutu za integrativnu ishranu u Njujorku (IIN / Institute for Integrative Nutrition) 2014. godine. Time je ujedno postala i prvi sertifikovani zdravstveni trener (Health Coach) u Srbiji.

Iako se sa dijagnozom – maligni tumor na lijevom bubregu – susrela u ranjivoj dobi, sa svega 18 godina, Tatjana Popović iz Subotice je čvrsto odlučila da promijeni svoj životni stil i zdravlju da novu šansu. Danas, Tatjana ima 32 godine i na svu sreću, potpuno je zdrava. Za Auru je govorila o simptomima koji su prethodili dijagnozi, bolesti i izlječenju.

AURA: Koji su simptomi prethodili dijagnozi – maligni tumor?

Prvi simptom koji je prethodio dijagnozi kancera lijevog bubrega bila je krv u mokraći. Nakon operacije na kojoj je odstranjen lijevi bubreg, propisano mi je 10 zračenja i hemoterapija u trajanju od 6 mjeseci. Zračenja sam relativno dobro podnijela, međutim, kako sam počela sa hemoterapijom, već poslije pet dana bila sam u izrazito lošem stanju. Konstantno sam povraćala i primala infuziju kao jedino rješenje koje mi je donekle pomagalo.

Kada pričamo o hrani, važno je znati da postoje 3 glavna makronutrijenta. To su proteini, ugljeni hidrati i masti. Smatram da je balans ove tri kategorije hrane ključan, uz razumijevanje da “balans” za svakoga može predstavljati drugačiju formulu i odnos makronutrijenata

Shvativši da neću moći da podnesem šest mjeseci hemoterapije, odlučila sam da je prekinem već poslije pet dana i posvetim se mijenjanju svog života iz korijena, kako bih se izliječila. Upoznavši dječaka od sedam godina, Luku, od kog sam čula da je imao maligni tumor mozga i da mu je makrobiotika pomogla, odlučila sam da pređem na medicinsku makrobiotiku uz mentorstvo Mine Dobić, i tog režima sam pridržavala naredne dvije godine.

AURA: Pojasnite našim čitateljima, šta je to makrobiotika?

Iako sada ne sprovodim stopostotnu makrobiotičku ishranu, ono što sam savladala tokom sedam godina života na ovaj način, smatram ključnim za moje dobro zdravlje i napredak u životu. Makrobiotika predstavlja ishranu u skladu sa prirodnim okruženjem, koja je balansirana po zakonima jina i janga. Međutim, makrobiotika je mnogo više od onoga što jedemo i za mene predstavlja filozofiju života, koja se ogleda u utjecaju hrane na svaku našu ćeliju. Ono što je karakteristično za ovaj režim je da se uz pomoć učenja i eksperimentisanja sa time kako namirnice djeluju na naše tijelo kontroliše zdravlje, raspoloženje i životni izbori.

AURA: U odnosu na neku uobičajenu hranu, koliko vremena je potrebno za spremanje makrobiotičkog obroka?

Medicinska makrobiotika iziskuje dosta vremena i odricanja, zbog toga što je namijenjena prevazilaženju ozbiljnih zdravstvenih problema. Međutim, za pripremu jednog obroka (ručka ili večere standardizovane makrobiotičke dijete) potrebno je oko sat vremena. Svakako, kada se savladaju osnove, sve mnogo brže ide.

AURA: Vi ste danas u potpunosti zdravi. Kako izgleda jedan vaš radni dan ili vikend, kako i na koje sve načine pomažete drugima?

Budim se u ranim jutarnjim časovima. Dan volim da započnem zdravim doručkom i šetnjom sa svojim psom, nakon čega slijedi posao – mejlovi, pozivi, koordinacija tima, sastanci… Sve to, naravno, uz pripremu ručka. Moj posao je u potpunosti posvećen tome da edukacijom ili programima zdrave ishrane pomognem drugima da počnu da se hrane zdravije, da usvoje pozitivne životne navike, poboljšaju svoje zdravstveno stanje, steknu više energije za svakodevne obaveze… ali i da se posvete svojoj ,,primarnoj hrani”, odnosno sferama života kao što su posao, partner, porodica, prijatelji, fizička aktivnost, jer akumulirano nezadovoljstvo na ovim poljima takođe može da rezultira bolešću, čak i ako se hranimo zdravo. Svojim klijentima na raspolaganju sam kroz brojne programe, seminare i konsultacije, kao i putem bloga i društvenih mreža, gdje sa njima volim da dijelim svoja znanja i recepte za ukusne i zdrave obroke. Slobodno vrijeme u toku dana koristim za trening, meditaciju, druženje. U krevetu sam najčešće do 23h.

AURA: Kako izgleda vaš jelovnik?

Moj jelovnik zasniva se na ,,Clean eating” konceptu zdrave ishrane, odnosno konzumiranju hrane u što prirodnijoj formi. Ovo podrazumijeva isključivanje svake industrijski prerađene hrane i biranje prirodnih sastojaka, ukoliko je moguće – organskog i zdravstveno bezbjednog kvaliteta. Za doručak najčešće jedem žitarice i voće ili povrće, dok za ručak ili večeru konzumiram izbalansirane obroke koji sadrže proteine, masti i obavezno povrće.

AURA: Šta je najbitnije o čemu govorite na seminarima, kakve navike je općenito preporučljivo izbaciti iz života ili zamijeniti drugima?

Ono što smatram najvažnijim jeste da svojim klijentima prenesem koncept bioindividualizma, koji podrazumijeva ideju da je svaki organizam priča za sebe. Svoje  klijente ne učim brojanju kalorija, mjerenju količine namirnica uz tačno definisan unos ugljenih hidrata, masti i proteina, niti listama zabranjenih namirnica, već želim da ih naučim kako da osluškuju signale svog tijela i iskroje sopstveni plan ishrane u cilju postizanja optimalnog zdravlja, jer je svaki organizam drugačiji.

Teme koje su često zastupljene na mojim seminarima i radionicama jesu npr. idealno izbalansirani obroci, zatim sve što treba znati o voću i povrću – kako ga izabrati i pripremiti, kada ga jesti, te zašto je važno izbjegavati šećer i industrijski prerađenu hranu punu aditiva, i sl. Međutim, svoje klijente učim i o važnosti postavljanja kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, značaju fizičke aktivnosti, kontrolisanju žudnje za hranom, utjecajima stresa i dr.

AURA: Poruka našim čitateljima?

Najvažnije što bih savjetovala čitaocima Aure jeste da njeguju svoje zdravlje i da ga ne shvataju olako. Kuhanje i zdravi obroci, iako zahtijevaju ulaganje izvjesnog vremena i truda, dugoročno zaista daju neprocjenjivo važne rezultate. Osim toga, svakako bih im preporučila da vode računa kako o svojoj sekundardnoj tako i o primarnoj ishrani, odnosno svemu onome što, pored hrane, čini njihov život. Zdravlje je rezultat svakodnevne brige o sebi, a hrana je samo delić slagalice.

Maka – ako žudimo za nezdravom hranom

Jedna od biljaka koja nam može pomoći da smanjimo želju za hranom je maka. Maka utječe i na ravnotežu hormona. Ja konzumiram jednu kašičicu dnevno u smutijima. Najbolje je da kad osjetite najjaču želju za hranom, oko tri-četiri sata popodne, da kašičicu make umutite u decilitar vode i popijete.

IZBACITE GLUTEN IZ ISHRANE

  1. Odaberite žitarice koje ne sadrže gluten

Hljeb i drugi pekarski proizvodi najčešće se prave od žitarica koje sadrže gluten, poput pšenice, ječma i raži. Ukoliko ste intolerantni ili alergični na ovaj protein, birajte žitarice koje ga ne sadrže, poput kinoe, pirinča, prosa, amaranta, heljde i ovsa. Heljda je najsličnija pšenici i uglavnom se koristi u recepturama za pekarske proizvode bez glutena.

  1. Obratite pažnju na oznaku gluten free na deklaracijama proizvoda
  2. Jedite više voća, povrća, proteina i zdravih masti

Jelovnik bazirajte prvenstveno na svježem voću, povrću, proteinima biljnog i životinjskog porijekla (meso, riba, jaja, mahunarke, pečurke, tofu sir), kao i zdravim mastima, jer oni ne sadrže gluten.

  1. Jedite više orašastih plodova i sjemenki

Ishrani bez glutena uglavnom nedostaju hranljive materije kao što su cink, kalcijum i vlakna. Zbog toga je važno da jedete orašaste plodove i sjemenke jer ne sadrže gluten, a odličan su izvor ovih materija.

  1. Sami kuhajte i spremajte obroke

Bez obzira što ima sve više restorana koji u svojoj ponudi imaju jela bez glutena, trudite se da što češće kuhate i sami spremate svoje obroke.

  1. Iz jelovika isključite pića koja sadrže gluten
  2. Eliminišite iz ishrane umake i prelive koji sadrže gluten

Prelivi i umaci često sadrže skrivene izvore glutena. Mnogi proizvođači hrane u svoje proizvode dodaju ovaj protein jer zgušnjava hranu, djeluje kao stabilizator ili emulgator na koji se odlično lijepe arome i aditivi.

3 namirnice koje jačaju imunološki sistem

Osim što pomažu tijelu u odbrani od raznih infekcija, ove namirnice vam mogu biti od koristi i za ublažavanje različitih zdravstvenih tegoba.

Bijeli šampinjoni

Šampinjoni su jedna od najčešćih vrsta jestivih gljiva. Mogu da se jedu sirove u salatama ili kuhane/dinstane u kombinaciji sa širokim spektrom sastojaka. Predstavljaju dobar izvor bioaktivnih supstanci, uključujući beta-glukan, kao i biljna vlakna koja stimulišu imunološki sistem.

Bijeli luk

Bijeli luk je jednako poznat i kao prirodni lijek i kao odličan sastojak jelima. Sadrži brojne moćne bioaktivne sastojke, poput apigenina, koji pozitivno utječu na imunološki sistem. Alicin iz bijelog luka efikasan je u borbi sa virusima, gljivicama i parazitima. Ova začinska biljka sadrži više od 200 biološki aktivnih materija, smještenih najviše u lukovici. Obiluje eteričnim uljima, vitaminima A, B1, B2 i C, od minerala sadrži kalijum, gvožđe, sumpor, jod, kalcijum, fosfor i selen. Svi sastojci su veoma koncentrovani, tako da je ljekovit i u malim količinama.

Budući da predstavlja prirodni antibiotik, odličan je izbor za obroke u hladnim danima kada vladaju bakterije i virusi. Zagrijaće vam tijelo, poboljšati cirkulaciju i ojačati imunitet. Snižava krvni pritisak i čisti zidove krvnih sudova.

Ekstradjevičansko maslinovo ulje

Maslinovo ulje predstavlja glavnu komponentu zvanično najzdravijeg režima na svijetu – mediteranske ishrane. Zahvaljujući bioaktivnim sastojcima koje sadrži, poput hidroksitirozola, oleokantala i oleinske kiseline, može da poboljša funkciju imunološkog sistema.

 

Tatjanin kontakt: [email protected]

(E. K./aura.ba)

Komentari

komentara