Tao dijeta: devet načina da jednostavno mršavite

 

Prvi ljekari u staroj Kini su bili kuhari. Oni su poznavali i tajne akupunkture, meditacije i masaže. Kod njih su Kinezi išli preventivno pokušavajući da nađu balans između dvije energije prirode, jin i jang, tj. dugo traženi „srednji put“ (zlatnu sredinu). Iako po taoizmu svaki čovjek ima svoju energiju, kao i poseban put, način ishrane kojeg bi trebalo da se pridržava, mjesta gdje bi trebalo da živi, doba dana koji mu najviše prija, ipak postoje neki opšti principi koji većini ljudi mogu donijeti dosta dobrog.

Namirnice koje unosimo nam daju vitalnost i energiju za pet glavnih funkcija u organizmu koje vrše: jetra, slezina i pankreas, srce, pluća i bubrezi. Po taoizmu svaka hrana nosi određenu energiju, računajući i njenu temperaturu. Sve to služi da bi se uspostavio balans u organizmu. Tip hrane, način prerade i začini koji se upotrebljavaju utiču na fizičku konstituciju i temperament čovjeka. Fundamentalni princip varenja po taoizmu je takozvana digestivna vatra. Stomak se posmatra kao jedan veliki lonac koji vari hranu na 38 °C.

U odnosu na temperament pojedinca vatra je jača ili slabija, a ako ishrana nije odgovarajuća, dolazi do disbalansa. I to je upravo ono po čemu je taoistička ishrana interesantna u borbi protiv viška kilograma. Ako jedemo previše ili neodgovarajuću hranu, tijelo sagorjeva više energije. Tada je prinuđeno da radi na višoj temperaturi i tako stari brže. Poznato je da vatra koristi kiseonik da bi gorjela, a ako se konzumiraju namirnice koje sadrže antioksidanse, to pomaže organizmu da smanji upotrebu energije. Ipak, ne treba zaboraviti balans: previše antioksidanasa je takođe loše, jer tijelo neće upotrebljavati dovoljno energije. Iako su neke namirnice bolje, odnosno, kvalitetnije od drugih, nijedna od njih nije samostalno dovoljna za zdrav  život.

 

Kako se tijelo osobe mijenja, tako se mijenjaju i njene potrebe, pa je potrebno da svako osluškuje svoj organizam i da mu daje miks neophodnih supstanci. Teo dijeta se ne smatra dijetom, već je u pitanju originalan pristup ishrani, ali bez frustracije. Potraga za zdravljem ne mora da isključuje zadovoljstvo. Redukovanjem ishrane ćete biti zdravi, lijepo ćete se osjećati, izbalansiraćete ishranu, popraviti siluetu, a za samo nekoliko sedmica ćete vidjeti i promjenu. Neće vam biti teško da se tako hranite i na duge staze.

 

1. STAVITE POVRĆE U CENTAR TANJIRA (U SVAKOM SMISLU)

Po taoizmu, biljke prenose energiju prirode. Žitarice (riža, heljda, ječam, kinoa) i mahunarke bi trebalo da dominiraju na vašem tanjiru, na kome bi, takođe, trebalo da budu i alge, tofu, meso ili riba, i to dva puta dnevno. Povrće koje jedete bi trebalo da bude sa podneblja u kom živite. Voće konzumirajte dva puta dnevno, odvojeno od obroka.

2. IZBJEGAVAJTE HRANU KOJA PODSTIČE INFLAMATORNE PROCESE

Kinezi se klone mliječnih proizvoda, prostih šećera, masnog mesa, masti svih vrsta i agruma. Teški su za varenje, zamaraju organizam i zadržavaju tečnost u njemu.

3. KAKO SJEĆI I KAKO KUHATI

Ne preporučuje se konzumacija presne hrane. Komadići namirnica bi trebalo da se sjeckaju na veličinu zalogaja, a povrće se kuha kratko na jakoj vatri i to na malo ulja. Tako je hrana uvijek puna vitamina i brzo se vari. Druga opcija je kuhanje na pari.

4. NI PREVIŠE HLADNO NI PREVIŠE TOPLO

„Digestivnu vatru“ je vrlo lako omesti hranom čija je temperatura mnogo viša ili niža od tijelesne kao što su hladna pića, sladoledi i vrela supa. Idealno bi bilo konzumirati mlaku hranu na sobnoj temperaturi.

5. PIJTE NA PRAVI NAČIN

Konzumirajte više od jedne litre tečnosti dnevno. Na taj način ćete snabdjeti sva tkiva dovoljnom količinom. Nemojte piti ništa u toku obroka ili posle njega, jer tako razrjeđujete želudačne kiseline i ometate varenje. Pod dobrim pićima podrazumijevaju se biljni čajevi, zeleni čaj i obična voda. Zaboravite na kafu, gazirane napitke, alkohol i fabričke sokove.

 

6. PRAVILNO ŽVAĆITE

Varenje započinje u ustima zahvaljujući enzimima iz pljuvačke. Svaki zalogaj bi trebalo sažvakati 15 do 20 puta, a to je sasvim dovoljno da smanjite unos hrane i vremenom izgubite koji kilogram.

7. PREKINITE DA GRICKATE

Kada stalno nešto jedete, digestivni trakt ne miruje. Iako stalno radi, ne ubrzava se, nego se, naprotiv, usporava. Dolazi do gomilanja neželjenih kilograma, dobija se osjećaj težine i dolazi do poremećaja u varenju. Između obroka/užina bi trebalo da prođe pet do šest sati. Večernji obrok bi trebalo da bude lagan, a u slučaju napada gladi najbolje je pijuckati biljni čaj.

8. PRESTANITE DA JEDETE NEZDRAVE NAMIRNICE

Potpuno ignorišite bijelo brašno, peciva, čokoladu, krekere, kokice, slatkiše, džem, sladoled i sve industrijske slatkiše.

9. JEDITE POMALO

Teo dijeta podrazumjeva da ne preopterećujete stomak. Napunite samo 75% njegove zapremine: polovinu čvrstom hranom, četvrtinu tečnošću, a četvrtina neka ostane prazna. Treba jesti u tišini, da bismo bili potpuno svjesni onoga šta jedemo. Hrani se treba posvetiti, baš zato što zahvaljujući njoj živimo.

Komentari

komentara