Sportske povrede: Kad “zavrišti” 700 mišića

Akutno istegnuće mišićnih vlakana javlja se iznenada, a popraćeno je oštrim bolom. U početku bol ne mora biti jaka, ali nakon tjelesnog napora se pojačava. Kvalitetnim pripremama, ishranom, dovoljnim količinama minerala i vitamina možete preduprijediti ove tegobe, a kada dođu i lakše se sa njima nositi

Najčešći vid povreda povezanih sa fizičkim vježbanjem i sportskim aktivnostima jeste istegnuće ili upala mišića. Ako znamo da u ljudskom tijelu ima oko 700 različitih mišića, nakon napornog vježbanja ili neprilagođenog vježbanja, može da nam se čini da nam svih tih 700 mišića uglas vrište od bola.

Inače, mišići se sastoje od niti odnosno mišićnih vlakana. Mišići koji su bili pretjerano zaposleni, ili su odviše slabi mogu da se zamore, što izaziva bol. Propadanje mišićnih vlakana povezujemo sa istegnućem mišića. Kada je mišić istegnut ili povrijeđen, obično za rezultat imamo – upalu. Ovim upalama su sklone osobe koje se rekreacijom ili sportom bave sporadično (ja ih zovem “vikend sportisti”). Oni ne vode računa o tome da se zagriju i malo protegnu mišiće prije nego što krenu npr. na dugo pješačenje, vožnju biciklom…

Postoji nekoliko jednostavnih stvari koje treba da uradite kako biste ublažili otoke: nanesite led na povrijeđenu oblast, otvarajte mišiće i poduprite povrijeđeni ekstremitet. To bi trebalo da pomogne.

Međutim, ako želite da ne dođe do upale ili do povrede mišića, vrlo je važno redovno i u dovoljnim količinama uzimanje vitamina i minerala. Najvažnije je dovoljno unositi u organizam bioflavonide i flavonide (ima ih u grožđu, crnom luku, crvenim paprikama, citrusnom voću).

U studiji koja je rađena na koledžu u San Hozeu učestalost povreda u raznim sportskim aktivnostima smanjena je za 50%, a stepen oporavka od povreda mišića uvećan je za 50 % kod onih sportista koji su uzimali bioflavonide i vitamin C. Istraživači sa državnog Univerziteta u Luizijani, nedavno su objavili da je broj istegnuća usljed povreda za vrijeme fudbala smanjen za 50% kod onih koji su uzimali bioflavonide i vitamin C. U ovom ispitivanju učestvovalo je 48 fudbalera. Kod onih koji su uzimali bioflavonide i vitamin C bilo je manje modrica i brže su se oporavljali od istegnuća mišića.

Ono što bih kao dugogodišnji liječnik i neko ko se bavi fizijatrijom preporučila jeste: ne odlučujte se na prečac na neke naporne vježbe! Prije nego što počnete bilo kakvo vježbanje savjetujte se sa kineziologom ili kineziterapeutom! Iako vam se čini da imate dovoljno kondicije, ukoliko se ne budete postepeno pripremali lako bi vam se mogla desiti upala mišića, zbog koje onda dugo nećete imati volju ni za kakvim vježbanjem. Prije svakog vježbanja lagano zagrijte mišiće. Pravilnim zagrijavanjem mišići se pripremaju za povećan fizički napor, te tako smanjujete mogućnost upala. Nakon vježbanja također napravite istezanje da opustite mišiće.

Nemojte zaboraviti piti puno vode u toku vježbanja. Tokom, ili nakon vježbanja, potrebno je nadoknaditi svu tekućinu koju smo izgubili znojenjem. Čovjek dnevno treba piti najmanje 2 litra tekućine (8 čaša). To znači da ne mora biti voda, nju mogu zamijeniti i neki napici poput čajeva. No, čistu vodu nikako ne smijete potpuno izbaciti. Ona će vas osvježiti i pročistiti, te će vam poboljšati radnu sposobnost. Dehidriran čovjek gubi sposobnost koncentracije.

Ukoliko, inače planirate redovne fizičke aktivnosti, tada povećajte u svojoj ishrani udio sirovih namirnica. Naročito morate da pijete pripremljene sokove i biljne čajeve. Ono što morate da izbjegavate jeste Koka-Kola, bijeli šećer, prerađeno brašno, pržena hrana. Pokušajte spavati najmanje 7 sati dnevno. No, uvijek slušajte svoje tijelo; ako osjećate malaksalost bolje se hranite i spavajte


10. savjeta dr. Jasminke Mujkanović: Šta učiniti kod upale?

Na bolni dio tijela nanesite protuupalno sredstvo u obliku kreme, a pomoći će i lijekovi za opuštanje mišića u obliku tableta za oralnu upotrebu.

  1. Kod oštećenja mišićnih vlakana bol je u većini slučajeva umjeren ili slab dok traje tjelesni napor. Kasnije se pojačava i postaje nepodnošljiv. U takvim slučajevima što prije na ozlijeđeni dio tijela stavite hladan oblog ili poprskajte s ledom u spreju kako biste smanjili dotok krvi. Nakon toga nanesite kremu ili gel protiv podljeva. Pomoći će odmaranje te protuupalna sredstva u obliku tableta.

2. Dobro je posavjetovati se s liječnikom prije novog programa vježbanja jer svaka nova aktivnost može biti stresna za organizam. Ako imate neku nedijagnosticiranu bolest ili drugo stanje, ne treba odustati od vježbanja nego program aktivnosti prilagoditi svojim potrebama i mogućnostima.

3. Započnite s prilagođenim vježbama, ne dulje od 20-ak minuta, tri puta nedjeljno, a zatim postupno možete produljivati trening.

4. Zbog prevencije postupno zagrijavanje 10 – 20 minuta vrlo je važno. Može se sastojati od ubrzanog hodanja, trčanja ili jednostavnog vježbanja.

5. Vjerojatno znate da nije dobro vježbati neposredno nakon obilnog obroka, ali je dobro oko dva sata prije treninga nešto pojesti kako bi se osigurala energija za vježbanje.

6. Pijte mnogo tekućine prije i za vrijeme treninga.

7. Ako osjetite oštar bol, slabost ili vrtoglavicu za vrijeme vježbanja, pripazite. Tijelo vam daje znak da nešto nije u redu i stoga, prestanite s aktivnostima. Forsiranje aktivnosti za vrijeme akutne boli najbrži je način da se razvije akutna ili kronična ozljeda.

8. Vrlo je važno dobro se naspavati i s vremena na vrijeme uzeti nekoliko dana odmora od vježbanja. Previše vježbanja iz dana u dan može dovesti do sindroma pretreniranja.

9. Prije i poslije treninga obavezno istežite mišiće. Koristi od istezanja su brojne; priprema mišiće, kosti, zglobove za napore koji slijede.

10. Prije svakog vježbanja neophodno je na aparatu BIMED izmjeriti vrijednost vitamina i minerala u vašem organizmu. Kod “vikend sportaša” naročito nedostaju vitamini E, B i C, te kalcijum.
Mehlem za upaljene mišiće

Pomiješati 1/2 kašike suhog kamfora, 1/3 kašike slačice, 1 l terpentina, 1 l suncokretovog ulja i 1 l alkohola. Dobro promućkati i mehlemom mazati bolna mjesta, koja zatim treba uviti vunenom tkaninom.

Kod upaljenih mišića djelotvorne su kora bijele vrbe, eukaliptusova mast, mast od arnike i ekstrakti grožđanog sjemena.

Komentari

komentara

error: Content is protected !!