Šest loših navika: Prestanite raditi greške zbog kojih brže starite

Ne bi bilo na odmet reći da gotovo sve što radimo – i svaka odluka koju svakodnevno donosimo – utječe na dugovječnost na različite načine. Srećom, moderna nauka nastavlja otkrivati ​​nove i iznenađujuće navike koje utječu na proces starenja. Ovo su neke od njih.

1. Hodate polako
Prednosti hodanja su neosporne, ali jeste li znali da vam ubrzani tempo zapravo može produžiti život? Nedavno istraživanje Sveučilišta u Sydneyu pokazalo je da što osoba brže hoda, to je niži rizik od smrtnosti od svih uzroka i smrti povezane sa srčanim bolestima.

“Brzi tempo obično je pet do sedam kilometara na sat, ali to stvarno ovisi o razini kondicije hodača; alternativni pokazatelj je hodanje tempom zbog kojeg ćete lagano ostati bez daha ili se znojiti tokom hodanja”, kaže glavni autor studije profesor Emmanuel Stamatakis sa Sveučilišta u Sydneyu, Charles Perkins Center i School of Public Health.
Dakle, uvijek hodajte vlastitom brzinom, ali sljedeći put kad izađete u šetnju, pokušajte ubrzati korak za samo jedan ili dva koraka.

2. Previše ste fokusirani na uspjeh
Vjerovatno vam je poznata izreka “teška je glava koja nosi krunu”, a fascinantna studija objavljena u eLifeu pokazala je da se to odnosi i na vaš životni vijek.
U istraživanju su sudjelovali babuni, koji su s DNA perspektive naši najbliži srodnici. Istraživači su otkrili da muški pavijani koji su postigli i zadržali visok socijalni status pokazuju znakove starenja mnogo brže od svojih vršnjaka. Iako se ljudski svijet razlikuje od divljeg, u tim su nalazima skrivene neke lekcije i za nas ljude. Ne zadovoljavajte se prosječnošću, ali također nemojte pretjerivati. Težnja za stalnim uspjehom u svim životnim područjima prije će dovesti do sijedih dlaka.

“Okidači za stres iz okoliša mogu ubrzati otkucavanje sata, tako da se neke osobe čine biološki starijima od stvarne dobi i imaju veći rizik od bolesti”, objašnjava suautor Jordan Anderson, dr. sc. student evolucijske antropologije na Sveučilištu Duke.

3. Gledate “samo” jedan sat TV-a
Niko ne treba biti nau;nik da bi znao da provođenje vremena od podneva do ponoći ispred televizije nije najzdraviji način za provesti dan. Ipak, šokirat ćete se kad pročitate koliko jedan sat televizije može utjecati na vaš životni vijek. Istraživanje objavljeno u British Journal of Sports Medicine izvještava da se za svaki sat gledanja televizije odrasle osobe starije od 25 godina njihov životni vijek može smanjiti i do 22 minute!

4. Grizete nokte
Kad zagrizemo nokte, potencijalno unosimo čitav svijet bakterija u područja kože kojima ne pripadaju. “Ovdje se mogu razmnožavati uzrokujući paronihiju (infekciju oko nabora nokta), prestupnik (infekcija jastučića prsta – jako bolno) ili još dublje infekcije koje uključuju dublje strukture prstiju”, kaže dr. Adam Friedman, izvanredni profesor dermatologije na Medicinskom i bolničkom fakultetu George Washington. U nekim slučajevima grickanje noktiju može dovesti i do sepse, ako se ne liječi, stanje opasno po život.

5. Zanemarujete svoj društveni život
Ako nas je protekla godina ičemu naučila, to je da je za mentalno zdravlje važno ostati u društvu. Međutim, čak i prije pandemije, studija objavljena u programu PLOS Medicine promatrala je skupinu starijih osoba tokom razdoblja od sedam i pol godina. Oni koji su održavali “jake društvene odnose” imali su 50% veću vjerojatnost da će i dalje biti živi do kraja razdoblja promatranja. Autori studije čak su išli toliko daleko da su izjavili da održavanje kontakta s prijateljima i porodicom može učiniti više za životni vijek i dugovječnost od “drugih dobro poznatih intervencija poput smanjenja pretilosti”.

6. Pretjerano vježbate
Prava količina vježbanja može vam pomoći da budete mladi, ali kao i bilo što drugo, pretjerivanje će vam se vratiti. Intenzivni treninzi tjeraju naša tijela do krajnjih granica, što je dobro, jer se tada odmaramo, regeneriramo i vraćamo još jači. Ako ne dopuštate tijelu da se pravilno oporavi od treninga, učinkovito pucate sebi u stopalo i nanosite više štete od bilo čega drugog.
Tome u prilog idu brojni istraživački projekti. Jedna studija otkrila je da pretjerano vježbanje može uzrokovati “gastrointestinalni sindrom izazvan vježbanjem”, dok je drugo zaključilo da pretjerano vježbanje može, između ostalog, dovesti do promjena imunološkog sustava, reproduktivnih disfunkcija, kronične negativne energetske bilance i osteoporoze.

error: Content is protected !!