Savjeti za čišćenje organizma poslije prejedanja: KADA SE PREJEDEŠ PIJ VODU

Nema lijeka za prejedanje, ali postoje namirnice koje djeluju kao „protivotrovi“ i pomažu tijelu da se što prije vrati u normalu, kažu nutricioniskinje Dubravka Đrorđević i Jovana Srejić koje ovom prilikom daju prijedloge šta da jedemo da bismo se brzo oporavili od masne i slatke hrane.

 

U vrijeme slavlja i praznika, teško da bilo ko može da odoli bogatim i ukusnim specijalitetima, hrskavom pečenju, ukusnim salatama sa majonezom, sirevima, čokoladnim tortama i kolačićima koji se tope u ustima. Iako ljekari stalno upozoravaju da je „prožderavanje“ štetno po zdravlje, njihovih savjeta se sjetimo kada je već kasno. I šta onda? Kako da poslije obilne gozbe očistimo orgnizam i izbjegnemo štetne posljedice?

  • Nema lijeka za prejedanje, ali postoje namirnice koje djeluju kao „protivotrovi“ i pomažu tijelu da se što prije vrati u normalu, kažu nutricioniskinje Dubravka Đrorđević i Jovana Srejić koje ovom prilikom daju prijedloge šta da jedemo da bismo se brzo oporavili od masne i slatke hrane.

Prva pomisao poslije prejedanja „danas i sutra neću ništa da jedem“ nije dobra ideja! Poslije preobilnih obroka (koji su proširili želudac, pa ćete vjerovatno biti gladni), sutradan uzmite više manjih laganih obroka.

Najvažnije je prilagoditi režim ishrane i namirnice koje „relaksiraju“ organizam. Fokusirajte se na ono što niste unijeli dovoljno – tečnost (alkohol se ne računa), dijetna vlakna, minerale, vitamine, baznu hranu… i postepeno se vratite na zdrav, dobro izbalansiran način ishrane.

U ovom periodu važno je i da se unosi tečnost u organizam. Najbolji izbor su mlake, najbolje nezaslađene limunade (sa kojom bi trebalo da počnete dan), jogurt i ukusni voćni šejk. Imajte na umu da je sva hrana koju ste prethodni dan unijeli kisele reakcije i da će vam sutradan bazna hrana pomoći da organizam zadrži neutralnu pH vrijednost. A, limunada, jogurt i voćni napici spadaju u potrebnu baznu hranu.

Na brz oporavak nakon prejedanja utiče i fizička aktivnost. Dehidrirano i umorno tijelo sklono je kardio-vaskularnim problemima, pa su šetnje na otvorenom blagotvorne. One obezbjeđuju dodatni kiseonik koji pomaže organima za varenje i utiču na sveukupni oporavak. Osim šetnje, preporučuju se i pilates i joga.

Šta jesti?

 Izbjegavanje hrane poslije prejedanja može nanijeti više štete nego koristi. Dan obavezno treba početi doručkom, ali laganim (parče hljeba sa puterom i šolja nezaslađenog čaja). Tokom dana takođe treba jesti nešto lagano – supe, povrće, salate.

Jogurt

 Sadrži fermente koji pomažu varenje.

Kupus

Blagotvorno djeluje na enzime koji se nalaze u jetri, pojačava i ubrzava čišćenje organizma. Osim toga, kupus ima antikancerogena svojstva.

 Lisnato povrće

 Kelj, praziluk, zelena salata i blitva savršeni su za čišćenje orgnizma. Sadrže hlorofil, koji iz tijela uklanja toksine i na taj način rasterećuje jetru. Zeleno lisnato povrće najbolje je jesti svježe, jer je tada koristan učinak najveći, ali ako ne možete, onda ga skuhajte na pari. Tako ćete najbolje sačuvati hranljive sastojke.

Brokola

Jača imunitet ima snažno antioksidativno dejstvo i sprečava nastanak kancerogenih ćelija. Klice brokolija (mogu se nabaviti u prodavnicama zdrave hrane) imaju blagotvorna svojstva koja djeluju čak 50 puta jače od zrelog brokolija.

Bijeli luk

 Malo koja namirnica može da ima više od 200 sastojaka koji imaju antibakterijsko i antivirusno djelovanje kao bijeli luk. Nazivaju ga čudom prirode koje savršeno čisti organizam od različitih vrsta toksina. Tajna je u njegovoj sposobnosti aktiviranja enzima koji pomažu radu jetre. Bijeli luk takođe obiluje vitaminima koji podstiču oporavak orgnizma.

Ovsene mekinje

 Višestruko uvećavaju obim kad se pojedu (2040 puta), dajući tako osjećaj sitosti. Odlične su za one koji hoće da oslabe! Apsorbuju određeni procenat hranljivih materija i tako smanjuju kalorijsku vrijednost obroka. Dio „lošeg“ holesterola lijepi se za nabubrelu masu i zajedno sa njima izbacuje je iz organizma. Smanjuju nivo holesterola ravno djelovanju nekih lijekova.

„Lijepe“  za sebe glukozu usporavajući njenu resorpciju, čime usporavaju njene nagle skokove u krvi. Djeluju protiv zatvora i hemoroida. Mehaničkim dejstvom podstiču kontrakcije i pražnjenje debelog crijeva. Pošto upijaju veliku količinu vode čine sadržaj debelog crijeva mekim, što olakšava eliminaciju.

Piti vodu i limunadu

Voda bi inače trebalo da bude najzastupljenije piće, a poslije pretjeranog jela vodu bi trebalo piti više nego inače, dakle više od 2 litra dnevno. Ne čekajte da osjetite žeđ da biste popili vodu, već je pijte preventivno da biste spriječili dehidriranost (posljedicu pretjerivanja u jelu i piću).

Limunada će vašem organizmu osigurati sjajnu detoksikaciju, jer vitamin C topi toksine i ubrzava njihovu eliminaciju. Nemojte da dodajete šećer u limunadu jer ćete tako umanjiti djelovanje vitamina C.

Biljni čajevi

 Nezaslađeni biljni čajevi najbolji su za čišćenje, jer podstiču izbacivanje otrova iz organizma. Bitno je samo da ih pijete nezaslađene i svježe skuhane.

ZELENI ČAJ – osim što će očistiti organizam od toksina, će ubrzati i rad jetre, što dodatno doprinosi oporavku organizma, a ima i izrazita antioksidativna svojstva.

KAMILICA – djeluje antiseptično, sprečava upalne procese i odlična je za opuštanje glatkih mišića.

ŠIPAK – Odličan antioksidans, osvježava i povojno djeluje na disajne organe.

HIBISKUS – Bogat flavonoidima, koji su bitni za obnavljanje ćelija. Ima intenzivnu aromu i podstiče budnost. Odličan je za opuštanje pošto ne sadrži kofein ili tein. Čaj od hibiskusa čisti organizam i osvježava dah.

KOPRIVA – Podstiče izbacivanje štetnih materija. Kombinacija kofeinskih kiselina, nezasićenih masnih kiselina, silikatne kiseline, kalijuma i kalcijuma ima protivupalno dejstvo i podstiče izbacivanje tečnosti i štetnih materija iz organizma.

Voćni napitak koji pomaže kod prejedanja

 U blenderu izmiksujte bananu, narandžu i zamrznute maline ili brusnice, maline, jagode (zamrznuti miks crveno voće), grejpfrut i pomorandžu…

Šta ne treba jesti i piti?

Dok ne prođu tegobe i dok se organizam ne vrati u prvobitno stanje treba izbjegavati masnu i previše slanu hranu.

Pošto su slatkiši podigli vrijednost šećera u krvi, najvjerovatnije ćete se sutradan probuditi sa vrlo niskim nivoom šećera i željom za novom porcijom kolačića. Da biste izbjegli isti začarani krug doručkujte, na primjer, ovsene pahuljice (musli sa jogurtom, i kockicama svježeg voća – banane, jabuke i obavezno dodajte cimet). Tokom dana birajte hljeb od cijelog zrna žita, integralnu rižu ili integralnu tjesteninu jer pomažu u stabilizovanju nivoa šećera u krvi.

Izbjegavajte i slanu hranu, alkohol i kafu jer izazivaju dehidraciju.

Nije dobro piti kafu, jer sadrži kofein koji će u ovoj situaciji samo pogoršati stvari (možete osjetiti premor).

Ne preporučuju se voćni sokovi, jer svojom kiselinom loše utiču na već uznemireni stomak.

/arhiv Aure/

Komentari

komentara

error: Content is protected !!