Pročitajte kako se mozak “čisti” dok spavamo

Mozak je poput kompjutera – neprestano se rješava nebitnih podataka stvarajući prostor za nove informacije. Taj proces naziva se čišćenje sinaptičkih veza i događa se kada spavamo.

Što više koristimo određene neuronske sklopke, to one postaju jače, odnosno što više vježbamo neku aktivnost, to smo u njoj bolji. Godinama je ovo bio fokus kod učenja novih stvari, no samo učenje puno je kompliciraniji proces od jačanja spona između neurona. Međutim, ljudska sposobnost razgrađivanja starih veza puno je bitniji korak, a on se naziva sinaptičko krunjenje i predstavlja tzv. brisanje podataka iz našeg mozga.

Mozak je poput vrta
Naime, u vrtu obično uzgajamo cvijeće, voće i povrće, dok za mozak možemo reći da uzgaja sinaptičke veze između neurona. Tim vezama putuju neurotransmiteri – hemijske tvari u ulozi komunikacijskih sredstava između neurona, poput dopamina, serotonina i drugih.

Glija stanice u mozgu ponašaju se kao vrtlari jer djeluju na način da ubrzavaju signale između neurona. Također postoje i mikroglija stanice, “čistači” koji plijeve korov, ubijaju štetočine i grabljaju otpalo lišće. Upravo one krune naše sinaptičke veze.

No kako znaju koje sinaptičke veze treba očistiti?

Naučnici na to pitanje još uvijek traže odgovor, no zna se da one veze koje se rijeđe koriste budu označene proteinom C1q. Kada mikroglija stanice detektiraju taj protein, one ili unište ili okrune tu sinapsu. Na taj način naš mozak stvara fizički prostor za još snažnije poveznice kako bismo mogli naučiti više.

San je važan
Za uspješno čišćenje sinaptičkih veza potreban je, dakle, san. Ako ste nakon napornog radnog tjedna imali osjećaj da vam je mozak pun, bili ste u pravu. Na neki način on jest pun.

Kada stalno prikupljate nove informacije, na primjer kroz intenzivni projekt, vaš mozak gradi sinaptičke veze. Nedostatak sna uzrokuje dekoncentraciju, spori ste i ne možete normalno funkcionirati. Tokom sna stanice u mozgu smanje se za 60 % kako bi mikroglija stanice mogle počistiti neiskorištene poveznice. Zato su kratkotrajne pauze od 20 minuta do pola sata toliko važne za povratak energije i bolju kognitivnu sposobnost čovjeka.

Pazi na što misliš
Čovjek u biti ima sposobnost kontrole nad tim što briše iz memorije. One sinapse koje stalno koristite redovito će biti održavane, dok će one koje ne koristite biti izbrisane. Na primjer, ako intenzivno razmišljate hoće li Peter Jackson ekranizirati još koju Tolkienovu knjigu, a zanemarujete projekt na poslu, pogađajte koje će sinapse otići u smeće.

Ne trebate potpuno odbaciti stvari koje su vam važne kako biste se posvetili jednoj koja je bitna u tom trenutku, već pokušajte napraviti balans kako bi iskoristili puni potencijal vašeg mozga.

I ne zaboravite se naspavati!

error: Content is protected !!