PRIRODNI LAKSATIVI – RJEŠENJE ZA ZATVOR: ZA OPSTIPACIJU – ništa bolje od lanenog sjemena i šljiva

Brza hrana, stres i nedovoljno kretanja glavni su krivci za nastanak opstipacije. Kada se problem javi, ne treba odmah posezati za vještačkim laksativima, već umjesto brze, masne hrane odabrati namirnice bogate vlaknima

 

Malo je onih koji se nikada nisu suočili s otežanim pražnjenjem debelog crijeva (opsipacijom) ili, narodski rečeno zatvorom. Povremeni kratkotrajni zatvori nekako se i podnose, ali problem je kada potraju i prerastu u hronični. Pod opstipacijom se zapravo podrazumijevaju dvije vrste poremećaja u pražnjenju crijeva.

Prva je rjeđe pražnjenje od uobičajenog, svakodnevnog, što izaziva nelagodnost i nadutost u stomaku, a druga – tvrda stolica, zbog koje je defekacija bolna, ponekad praćena krvlju i sluzi. Ovaj problem toliko je čest da ljekari već govore o epidemijskim razmjerama, a njegovoj učestalosti svakako najviše doprinosi savremeni način života, koji podrazumijeva nepravilnu ishranu, malo fizičke aktivnosti i svakodnevnu izloženost stresu.

Engleski toalet

Kada je o ishrani riječ, najveći krivac jeste pretjerano konzumiranje brze hrane koja sadrži veoma malo vlakana, presudnih za dobru probavu  (razne grickalice, slatkiši…). probleme s pražnjenjem crijeva uzrokuje i previše masti u ishrani, prije svega u mesu, naročito svinjskom i goveđem, mliječni proizvodi, te namirnice bogate šećerom.

Osim konzumiranja štetnih namirnica, problem stvara i nemogućnost redovnog pražnjenja crijeva onda kada naše tijelo to zahtijeva, jer smo stalno u žurbi i imamo obaveze, naizgled preče od onih prirodnih. Problem je što svako odlaganje, naročito ako je učestalo, dovodi do kasnijeg otežanog pražnjenja crijeva i zatvora, pri čemu refleksi za pražnjenje crijeva postaju sve slabiji.

Pomenutim faktorima za nastanak zatvora ljekari dodaju još jedan, a to je tzv. engleski toalet. Naime, pražnjenje crijeva u sjedećem položaju, na toaletnoj šolji, za razliku od ranijeg čučanja, smatra se neprirodnim jer se tako narušava anatomija našeg tijela – završnog dijela debelog crijeva i sigmoidnog kolona. Čučanjem se krivina koju oni formiraju ispravlja, a to olakšava pražnjenje, za razliku od sjedećeg položaja, kad to nije moguće.

Zatvoru, pa i hroničnom, mnogo su sklonije žene, posebno trudnice, zatim starije osobe koje se manje kreću i imaju usporen metabolizam i probavu. Takođe, uzimanje nekih lijekova, kao što su analgetici, spazmolitici, opijati, antihipertenzivni medikamenti, ali i psihički i neurološki poremećaji, povišen nivo šećera u krvi, povreda kičme, smanjena funkcija štitne žlijezde – mogu da dovedu do opstipacije.

Vlakna su dragocjena

 Prvo što se preporučuje osobama koje vode bitku sa zatvorom jeste promjena načina ishrane, što prvenstveno znači da u ishranu uvedu više namirnica koje obiluju vlaknima. One su najbolji prirodni laksativi, a njihovim unošenjem može da se izbjegne uzimanje onih vještačkih, koji se preporučuju samo kada prirodni ne pomažu, s tim da se uzimaju samo ponekad, a ne da postanu stalna praksa rješavanja tegoba izazvanih zatvorom.

Vlakna su zapravo nesvarljive supstance u namirnicama, koje u borbi protiv opstipacije pomažu tako što stolicu čine mekšom i povećavaju njenu zapreminu, a time i vjerovatnoću pokretanja sadržaja iz crijeva. Mnogo efikasnijim u borbi protiv zatvora pokazala su se vlakna rastvorljiva u vodi, jer upijanjem vode omekšavaju stolicu.

Vlaknima su bogate brojne namirnice, prije svega voće i povrće, zatim integralne žitarice, sjemenke, te se zato savjetuje da se u ishranu uvedu šljive, smokve, kruške, jabuke, breskve, borovnice, kupus, mrkva i to sirova, špinat, grašak, grah, mekinje, prije svega pšenične, ali i sjemenke lana, koje su se pokazale kao odličan saveznik.

Naime, mljevene sjemenke pomažu dvostruko, prvo tako što omekšavaju crijevni sadržaj, a drugo jer podmazuju crijeva i na taj način olakšavaju kretanje crijevnog sadržaja. Sjemenke mogu da se koriste kao cijele ili samljevene, ali i kuhane, u vidu soka. Osobe koje već imaju zatvor trebalo bi da dva do tri puta dnevno uzimaju po jednu do dvije kašike sjemena lana i da uz to popiju oko dva litra vode.

Najbolja prevencija zatvora šljive i sjemenke lana

 Smatra se da je redovno uzimanje lanenog sjemena najbolja prevencija zatvora. Takođe, što je veoma važno, sjeme ne može da škodi niti da izazove nikakve nuspojave, kao što je to slučaj sa konvencionalnim laksativima. Osim što sprječava opstipaciju i ublažava njene simptome, snižava i nivo lošeg holesterola u krvi.

Kada je o voću riječ, najbolji borci protiv zatvora bez sumnje jesu šljive, koje izrazito poztivno utiču na peristaltiku crijeva. I te kako pomažu i one svježe, ali najbolje su sušene šljive, s tim da ni s njihovim unošenjem ne treba pretjerivati jer tako može da izazove potpuno suprotan efekat.

Svoj laksativni učinak šljive duguju pektinu, koji podstiče probavu, a za rješavanje problema s otežanim pražnjenjem crijeva neophodno je tokom tri sedmice dnevno jesti po 50 g suhih šljiva, prethodno odstajalih u hladnoj vodi. Takođe, jednako je efikasan i kompot od suhih šljiva, koji nikako ne treba zaslalđivati.

Sljedeća namirnica koja bi bar jednom sedmično trebalo da se nađe na trpezi svake porodice, a izuzetno je bogata vlaknima, jeste grah. Njegova vlakna pomažu dobroj probavi, sprečavajući, opsipaciju, ali i nastanak hemoroida.

Takođe, za prevenciju zatvora preporučuje se i što češće konzumiranje špinata, kelja i drugog zelenog lisnatog povrća, jer obiluje vlaknima, magnezijumom i kalijumom, koji su važni za dobru probavu. Učinak promijenjenog načina ishrane biće još bolji ako se pojača fizička aktivnost, te se valja više kretati, barem šetati najmanje pola sata dnevno.

Uz sve ovo bilo bi poželjno praktikovati pražnjenje crijeva svakog dana u isto doba, pri čemu je jutro najbolji period, jer bi se na taj način spriječila potreba da se tokom dana suzbija nagon za pražnjenjem i ono odlaže za kasnije.

Ne pretjerujte s čajevima

Kada je o tečnostima riječ, poznato je da kafa podstiče rad crijeva, naročito ujutru, ali to ne važi za svakoga. U slučaju opstipacije preporučuje se povećan unos vode, minimalno osam čaša dnevno, jer da bi stolica omekšala, crijeva moraju dobijati dovoljne količine vode. u suprotnom, i stolica će biti suha i tvrda.

 

Osim toga, treba što češće piti svježe cijeđene sokove od voća i povrća jer omekšavaju stolicu i potiču pražnjenje crijeva.

Za razliku od kafe i vode, koje imaju povoljno laksativno dejstvo, prilikom zatvora nije preporučljivo piti crni i zeleni čaj jer sadrže tanine koji mogu da pogoršaju stanje. Zato su ovi napici odlična pomoć u slučaju dijareje.

 Lijekovi iz kuhinje: LIMUNOV SOK, KOMPOTI

 

MLAK SOK OD LIMUNA – Kao dobar i veoma efikasan prirodni laksativ pokazao se sok od limuna koji se priprema s mlakom vodom, i to tako što se dvije kašičice soka od limuna rastvore u čaši mlade vode. sok se pije ujutru, na prazan stomak.

 

LANENO SJEME – Kuhano laneno sjeme pravi se na sljedeći način: 10 g sjemena potopi se u decilitar i po vode, uz povremeno miješanje ostavi se da odstoji šest do dvanaest sati, a zatim se procijedi. Preporuka je da se dnevno uzima po pet kašika ovog napitka.

KOMPOT od suhih šljiva i smokava pravi se tako što se sitno isjecka po 150 g šljiva i smokava i kuha u litri vode dok se voće ne raskuha. Pije se po jedna šolja kompota ujutru, u podne i uveče, a komadi kuhanog voća pojedu se.

 Od istih vrsta voća može da se napravi i namaz tako što se pomenuta količina suhih šljiva i smokava, sitno isjeckana, kuha u pola litra vode dok masa ne postane gusta.

 

(aura.ba)

 

Komentari

komentara