Preporuke za prehranu: Koje namirnice poboljšavaju, a koje pogoršavaju tok bolesti

Koje namirnice poboljšavaju, a koje pogoršavaju tok bolesti

Loše prehrambene navike mogu biti uzrok ili jednan od faktora koji nas dovodi do bolesnog stanja. Stoga je za vrijeme bolesti izuzetno važno koliko, kada i kako jedemo. Pravilnim izborom namirnica olakšavamo bolest i ubrzavamo ozdravljenje. Naravno, ako istovremeno izbjegavamo hranu i pića koja štete

 

BOLESTI SRCA

 Žitarice i mahunarke su najkorisnije

Na zdravlje srčanog mišića znatno utiče vrsta ishrane koja održava zdravlje krvnih žila i normalan krvni pritisak, a time olakšava rad srca i osigurava njegovu dugovječnost. Što su krvne žile prohodnije i što je u njima manje ugruška srce radi lakše i ne treba ulagati dodatni napor.

Zapadni način ishrane, u kojoj prevladavaju zasićene masnoće, aditivi, slatkiši, poguban je za zdravlje krvnih žila, a time i srca. S druge strane, mediteranska ishrana smatra se zlatnim standardom pravilne ishrane za očuvanje zdravlje srca i krvnih žila. To znači svakodnevno jesti žitarice i proizvode od žita, svakoga dana imati jedan obrok tjestenine, riže ili krompira. Barem tri – četiri puta sedmično na jelovniku su mahunarke, dakle grah, grašak, slanutak, bob, leća.

Jela se začinjavaju maslinovim uljem, obilno se koristi umak od paradajza, svakodnevno jede voće i povrće.

Treba barem jednom sedmično uvesti u jelovnik plavu ribu, nemasno mlijeko i proizvode od fermentiranog mlijeka. Najviše dva puta sedmično treba jesti meso, a četiri puta po jedno jaje. Uz večernji obrok preporučuje se popiti čašu crnog vina. Jedite polako, žvačite dugo, a nakon obroka barem četvrt sata treba provesti u odmoru i opuštanju.

 

Namirnice koje se preporučuju su: artičoka, blitva, brokula, bijeli luk, kupusnjače, luk, slanutak, žitarice, raž, ječmena kaša, grožđe, kruške, šumsko koštunjavo voće, keseten, bijelo meso, pastrva, plava riba, probiotici, svježi kravlji sir, začini, crno vino i maslinovo ulje.

 

Izbjegavati: crveno meso, iznutrice, jetricu, suhomesnate i punomasne mlijječne proizvode, biljna ulja, loj, mast, sir, alkoholna pića, kole, kafu, supe u kocki.

 Sedmični jelovnik

 

Ujutro pojedine nekoliko keksa od integralnog brašna, neku voćku i popijte šoljicu ječmene kafe s mlijekom.

Za međuobrok odaberite acidofilni napitak ili energetski prutić sa žitaricama. Možete piti crno vino, najviše 1,5 dl na dan.

IDEJE ZA RUČAK: 1. špageti s raguom, salata od mrkve, kruška, čaša crnog vina 2. tjestenina s lososom, kuhana brokula, mandarina, tjestenina sa začinima, riba list, cvjetača, 2 kivija  krpice sa zeljem, pečena puretina, kuhane tikvice, voćna salata 3. špageti s tunjevinom, salata od paradajza, mrkve i zelenog radića, kruška 4. rižoto od plodova mora, kuhana blitva, nanrandža 5. tjestenina s gljivama, oslić s paradajzom, miješana salata, 2 kivija.

IDEJA ZA VEČERU: 1.supa s rezancima, pileća prsa sa žara, salata od paradajza, mrkve zelene salate i rikule, raženi hljeb, salata od šumskog voća, čaša vina 2. tjestenina sa slanutkom, patlidžani sa žara, raženi hljeb, 2 kivija 3. varivo s rižom, svježi sir, salata od paradajza i rikule, raženi hljeb, 2 mandarine 4. pileća supa s tjesteninom, pastrva na žaru, kuhani špinat, raženi hljeb, narandža 5. varivo sa slantukom, kuhana piletina, raženi hljeb, lungić sa žara, blitva, kruška.

BOLESTI  ŠTITNJAČE

 Najvažniji je jod

Štitnjača, žlijezda smještena u području vrata, luči hormone koji uveliko kontrolišu metabolizam našeg organizma. Jod je neophodan element za normalan rad, a ako ga nedostaje, dolazi do povećanja štitnjače, tzv. „guše“.

Namirnice najbogatije jodom su: morske ribe, alge, jaja, jogurt, sir, jodirana sol. Pojedine namirnice sprječavaju pravilno iskorištavanje joda, poput cvjetače, kelja, prokulice, repe i kikirikija pa treba znati kako i koliko često ih trošiti. Najviše su riziku izloženi strogi vegetarijanci koji takve namirnice jedu svakodnevno i u velikim količinama.

Kod hipertioze dolazi do smanjenja funkcija štitnjače. Uz povećanje štitnjače i pojave gušavosti, javlja se umor, zaboravljivost, debljanje, zimogriznost, zatvor, suhoća kože i kose. Ako je uzrok autoimune prirode, onda se u organizmu stvaraju protutijela koja napadaju vlastito tkivo štitnjače, a posljedica toga je smanjena proizvodnja hormona. Hipotireoza se može javiti u svako životno doba, ali je češća kod starijih osoba. Terapija se sastoji u davanju sintetskih molekula hormona štitnjače.

 

Kod hipertireouze dolazi do povećane aktivnosti štitnjače, što dovodi do prevelikog lučenja aktivnih hormona pa se metabolizam ubrzava, srce kuca brže, krvni pritisak je viši, gubi se na težini premda je apetit povećan, javlja se znojenje, nepodnošljivost topline, izbočenost očiju

Zbog ubrzanog metabolizma oboljele osobe prehrambene tvari mnogo brže iskorištavaju. Ako mršavljenje postane problem, u prehranu se moraju uvesti namirnice bogate bjelančevinama kako bi se nadoknadio gubitak mišićne mase: meso, riba, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi. Takođe su potrebne dodatne količine vitamina B grupe, neophodnih u metabolizmu ugljikohidrata i bjelančevina, fermentiranim mliječnim proizvodima ili kao nadopuna u obliku pivskog kvasca.

 KORISNE NAMIRNICE koje se preporučuju: banana, ananas, grožđe, jabuka, jagoda, kivi, marelica, badem, kokos, krompir, leća, maslačak, peršin, špinat, rikola, leća, žitarice, crni hljeb, palenta, riba, mlijeko, probiotici, sir, med, maslinovo ulje, voda.

 IZBJEGAVATI: alkoholna pića, čaj, kafu, brokulu, cvjetaču, kelj, kupusnjače, suhomesnate proizvode, punomasne mliječne proizvode.

 Sedmični jelovnik

DORUČAK: Pojedite krišku hljeba s pekmezom i maslacem, voćnu salatu, popijte kafu od cikorije i ječma s mlijekom. Svaki dan potrošite 2 kašičice maslinovog ulja, a svaki drugi dan kašiku lanenog ulja.

IDEJE ZA RUČAK: 1. tjestenina s plodovima mora, salata od radiča, čokolada 2. supa od luka, piletina na žaru, kuhane mahune, jabuka, čaša jogurta 3. pileća supa s prosom, salata od cvekle i mrkve, integalno pecivo 4. zapečeni poriluk sa sirom, salata od paradajza, hljeb s lanenim sjemenkama, banana u umaku od meda i maslaca 5. posna junetina, riža s tikvicama, zelena salata, narandža 6. supa od luka, puretina na žaru, kuhana blitva, jabuka, čaša vina 7. pečena patka, pečeni krompir, kuhane artičoke, grožđe.

IDEJE ZA VEČERU: 1.puretina na žaru, kuhano zelje, miješana salata, čaj od mente 2. musaka od patlidžana, zelena salata, raženi hljeb, šnita ananasa, čaj od lipe 3. dimljena riba s krompirom, tikvice na žaru, sladoled od vanilije, čaj od lipe 4. skuša na žaru, kuhani krompir, blitva, miješani hljeb, kivi, čaša vina 5. musaka od patlidžana i mesa, salata od rikule, kukuruzni hljeb, kivi 6. svježi kravlji sir, kuhana leća, kuhani slanutak, kolač od mrkve, čaj od zohve.

 

MOŽDANI UDAR

 Nezamjenjivo maslinovo ulje

 

Moždani udar jedna je od najčešćih bolesti od kojih se danas umire. Pravilnom ishranom i zdravim načinom života moždani udar mogu izbjeći i osobe koje su mu sklone. Važno je jesti što više namirnica koje sadrže fitohemikalije jer one djeluju protuupalno i povećavaju fluidnost krvi, čineći je manje viskoznom. Takođe je obavezna svakodnevna umjerena tjelesna aktivnost kojom se potiče cirkulacija i održava tonus krvnih žila.

Važno je i dovoljno unošenje tekućine, a pokazalo se dobrim popiti crno vino (muškarci 3 dl, a žene 1,5 dl na dan) jer je dobar antioksidans. Od mikroelemenata i elemenata u tragovima nadjelotvorniji antioksidansi su mangan, cink i selen, a od vitamina C, A i E.

U svakodnevnoj ishrani važno je voditi računa o unošenju masnoća, posebno masnih kiselina. Prednost imaju mononezasićene masne kiseline iz biljnih ulja. Među njima je posebno vrijedno maslinovo. Uz ishranu je važna i umjerena tjelesna aktivnost koja pomaže boljoj cirkulaciji, održava tonus krvnih žila i osigurava bolju fluidnost krvi.

Korisne namirnice su: artičoka, celer, cikorija, bijeli luk, divlji komorač, kopriva, luk, mahunarke, rikola, ružmarin, peršun, slanutak, riža, sezam, zobene pahuljice, jabuka, šumsko voće, kivi, kesten, orah, bijelo meso, plava riba, probiotici, maslinovo i ulje uljane repice, čaj. Treba izbjegavati: alkoholna pića, sol, bijelo i crveno meso, vrhnje, maslac, mast i loj, jaja, supe u kocki, kokos, grickalice, bijelo brašno.

 

Sedmični jelovnik

DORUČAK: Pojedite zobene pahuljice, koštunjičavo voće i obrano mlijeko te bijelu kahvu. Za jutarnji međuobrok uzmite bananu i dva integralna keksa, a za poslijepodnevni neki fermentirani mliječni proizvod s probioticima. Svaki dan potrošite 2 kašičice maslinovog ulja, a 3 puta sedmično popijte čašu crnog vina.

 RUČAK: 1.salata s prosom, puretinom i ananasom, cvjetača pita od svježeg kravljeg sira, crni čaj s aromom narandže i limuna 2. piletina iz rerne, rizi-bizi, kolač od jogurta, zeleni čaj 3. krastavci s vrhnjem, gljive na žaru, frape s jabukom 4. bakalar s krompirom, salata od celera i mrkve, kesten pire 5. supa od pilećih prsa, kuhana ckorija s kuhanom piletinom, šaka brazilskih oraščića, šnita čokoladne torte 6. musaka s tikvicama, kuhana piletina, puding od čokoloade, zeleni čaj.

VEČERA: 1.ragu od soje s integralnim tijestom, salata, šaka nesoljenih indijskih oraščića, čaj od koprive 2. povrće na pari, kremasti sir, integralno pecivo sa sezamom i suncokretovim sjemenkama, čaj od koprive 3. inćuni iz rerne, blitva s krompirom, ražani hljeb, kefir 4. kuhana pureća šunka, svježi kravlji sir, kuhane šparoge, čaj od mente 5. lučice crvenog luka u slatko-kiselom umaku, integralna riža, čaj od lipe

 

GASTRITIS

Dajte prednost jogurtima

Kod gastritisa jedan od osnovnih savjeta jeste da pripazite na ishhranu i pažljivo birate namirnice. Posebno su korisni fermentirani mliječni proizvodi. U jogurtu su prisutne hiljade mliječnih bakterija koje u procesu vrenja stvaraju mliječnu kiselinu, a u crijevima potiču stvaranje zdrave bakterijske flore.

Sposobnost fermentiranog mlijeka i jogruta da blagotvorno djeluju na želudac i općenito na organizam, najviše zavisi od broja živih mikroorganizama u samom proizvodu. Što je proizvod svježiji, u njemu je više živih bakterija i veća je vjerovatnoća da će ih više preživjeti prolaz kroz želudac.

Namirnice koje se preporučuju su: ananas, banana, badem, atričočka, cvekla, đumbir, kopriva, krompir, kupus, lisnato zeleno povrće, radič, palenta, tofu, zobene pahuljice, šparoga, leća, soja, tjestenina, bakalar, plava riba, bijelo meso, fermentirani mliječni proizvodi, svježi kravlji sir, maslinovo ulje, ječmena kafa, zeleni čaj, voda.

Izbjegavati: agrume i citrusno voće, jagode, kafu, alkoholna pića, vino, voćne sokove, mladi luk, papriku, kamenice, crni hljeb, čokoladu, grickalice, koncentrat paradajza, supe u kocki, med, sirće, mast i loj.

Sedmični jelovnik

DORUČAK: Uz čaj od matičnjaka, pojedite dva dvopeka s namazom od nemasnog svježeg sira. Za prvi međuobrok uzmite bananu i neki fermentirani mliječni proizvod, a za popodnevni pojedite oguljene bademe, ostavljene preko noći u vodi. Svaki dan upotrijebite 2 kašičice maslinovog ulja i kašiku bučina ulja.

 RUČAK: 1. rižoto s tikvicama, kuhana piletina, puding od vanilije, zeleni čaj 2. salata s prosom, puretinom i, odgovara li vam, ananasom, cvjetača, kolač od svježeg kravljeg sira, kafa od ječma 3. krastavci s vrhnjem, gljive na žaru, frape od Jabuke; bakalar s krompirom, salata od mrkve i celera, kruška 4. supa od purećih vratova, kuhana cikorija, šaka brazilskih oraščića, čaša vode obogaćena magnezijem 5. piletina u rerni, rizi-bizi, kolač od mrkve, zeleni čaj.

VEČERA: tjestenina s račićima, mrkva s ciklom, čaj od narandže s cimetom X popečci od soje, salata, kukuruzni hljeb, šaka nesoljenih indijskih oraščića, kefir X pastrva na žaru, kuhani špinat, rižin hljeb, kefir X kuhana šunka, mocarela, kuhana artičoka, čaj od mente X salata od piletine, maslina i feta-sira, hljeb s bučinim sjemenkama, šnita torte s medom X povrće sa žara, zrnati sir, bijelo pecivo sa sezamom i sjemenkama suncokreta, šoljica kafe od ječma i cikorije.

 

BUBREŽNI KAMENCI

Malo soli, dovoljno kalcija

Oksalatni kamenci su najčešća vrsta kamenaca koji se nakupljaju u bubrezima. To su kristali organskog porijekla koji fizički oštećuju bubrege te sprečavaju izlučivanje mokraće, što je vrlo opasno. Uzimanjem namirnica biljno porijekla ili vitamina C, uz dodatak sode bikarbone, tope se postojeći i sprječava nastanak novih oksalnih kristalića. Istraživanja su pokazala da i hrana bogata kalcijem smanjuje rizik od nakupljanja bubrežnih kamenaca.

Pacijenti s ovom tegobom moraju piti mnogo tekućine, barem 3 litra na dan, i s jelovnika izbaciti: blitvu, špinat, voćne sokove, suho voće, jagode i čokoladu.

Najbolje je za doručak popiti veliku čašu mlijeka, a u međuobrocima acidofilno mlijeko. Treba jesti namirnice s mnogo vlakana: rižine i kukuruzne mekinje, kelj, kupus, raštiku, a smanjiti unos soli i bjelančevina životinjskog porijekla. To znači najviše 10 dag mesa na dan za odraslu osobu sklonu bubrežnim kamencima.

Preporučuju se namirnice: bakalar, bijela i plava riba, morski plodovi, bjelance, mrkva, špagora, tikvice, bundeva, cikorija, alge, brusnice, cimet, tjestenina, ječam, hljeb, palenta, riža, brazilski oraščići, fermentirani mliječni proizvodi, sir, maslinovo ulje, voda.

Izbjegavati: blitvu, lisnato zeleno povrće, špinat, jagode, sušeno voće, suhomesnate proizvode, supe u kocki, čokoladu.

Sedmični jelovnik

DORUČAK: pojedite dva dvopeka s namazom ne nemasnog svježeg sira, popijte čaj od brusnice sa kašikom meda od bagrema. Za međuobrok odaberite neki fermentirani mliječni proizvod i rižine pahuljice. Svakodnevno uzmite 2 kašičice maslinovog ulja, a nekoliko puta u sedmici možete popiti od 1,5 dl vina.

 RUČAK: rižoto s dagnjama, tikvica na žaru, sladoled od vanilije x salata od riže, puretine i ananasa, cvjetača, puding od karamela, čaša crnog vina x krastavci s vrhnjem, pečena piletina, frape od kivija x špageti s tunjevinom, salata od mrkve i celera, kruška X dimljena riba s krompirom, kuhana cikorija, šaka brazilskih oraščića, čaša bijelog vina X pečeni inčuni, krompir salata, kolač od jogurta, čaša vina.

VEČERA: tjestenina s mljevenim mesom, mrkva s limunom, kolač s cimetom, čaj od cikorije x varivo od leće i mrkve, pečena puretina, salata od paradajza, raženi hljeb, kefir X popečci od soje, pečena paprika, svježi sir, salata od klica, kukuruzni hljeb, čaj od koprive X pastrmka na žaru, gljive u umaku od crnog vina, raženi hljeb, jabuka X pohovani sir, palenta, kuhana brokula, čaj od mente X salata od piletine, maslina i feta-sira, hljeb sa tikvinim sjemenkama, torta s medom X kotlet sa žara, dinstana tikva, hljeb sa suncokretovim sjemenkama, narandža.

INFEKCIJA MOKRAĆNIH KANALA

  Brusnica jača od bakterija

Infekcije mokraćnih kanala uzrokuju mikroorganizmi koji uđu u urinarni trakt, obično s površine tijela ili crijeva. To su najčešće bakterije koje spadaju u normalnu crijevnu floru, ali su se zatekle na krivom mjestu, u urinarnom traktu, gdje mogu uzrokovati od laganog pečenja pri mokrenju pa sve do pojave krvi u mokraći, ako njihova koncentracija jako poraste.

Kada je uzroćnik infekcija bakterija Escherihia coli, uzimanje 5 dl soka od brusnice na dan tokom 3 nedjelje uspješno rješava infekciju mokraćnih kanala, a ponavljanje infekcije znatno je umanjeno. Slično djeluje i sok od borovnice. Oba soka posjeduju tvar koja sprječava bakteriju E. Coli. Uz sokove od brusnice i borovnice proporučuje se uzimanje mnogo biljnih čajeva i vode, a reduciranje kafe i čokolade.

Preporučljive namirnice: badem, lješnjak, orah, kokos, cvekla, kelj, kopriva, kupus, mahune, maslačak, mrkva, radič, salata, jaja, bijelo meso, riba, svježi kravlji sir, jogurt, probiotici, sjemenke, leća, bučino, maslinovo i ulje uljane repice, ječmena kafa, voda.

Izbjegavati: agrume i citrusno voće, jagode, šumsko voće, paradajz, čokoladu, sirče, kafu, zaslađene gazirane napitke.

Sedmični jelovnik

  DORUČAK: pojedite dva dvopeka s namazom od svježeg sira, popijte šoljicu čaja od brusnice sa kašikom bagremovog meda ili kafu od cikorije i ječma. Za prvi međuobrok odaberite jabuku, krušku ili kivi, a za popodnevni acidofilno mlijeko i integralni keks.

  RUČAK: krastavci s vrhnjem, pečena piletina, frape s kivijem x salata od mahuna, cvekle i kuhanog jajeta, tikvice sa žara, sladoled od vanilije X varivo od mrkve i leće, kuhana brokula, šaka lješnjaka, zeleni čaj X punjena riba u umaku od crnog vina, riža, kiflice s orasima, čaša crnog vina X pečena riba, kuhani krompir, salata od maslačka ili cikorije, mramorni kolač, čaša soka od brusnice.

VEČERA: riba na žaru, gljive u umaku od crnog vina, raženi hljeb, jabuka, čaša crnog vina X supa od gljiva, salata od brokule i cvjetače, šnita raženog hljeba, kefir X piletina pečena na teflon-tavi, kopriva na maslacu s mlijekom, radič, čaj od brusnice X tjestenina s mljevenim mesom, mrkva s limunom, kolač od jogurta s cimetom, čaj od cikorije X salata od piletine, maslina i celera, hljeb sa suncokretovim sjemenkama, šaka lješnjaka X kotlet sa žara, tikvice s bijelim lukom, integralni hljeb sa sezamom, šnita ananasa.

 

BOLESTI PROSTATE

 Jedite tikvu i paradajz na sve načine!

Hipertrofija ili uvećanje prostate javlja se kod muškaraca starijih od 50 godina, najčešće između 60 i 70 godina. Ova prilično česta tegoba ako je umjerena, ne izaziva veće smetnje. Za ovu tegobu karakteristično je često, neefikasno, otežano i ponekad bolno mokrenje. U slučaju bilo kakve boli u tom dijelu tijela prilikom mokrenja ili mirovanja potrebno je odmah potražiti liječničku pomoć jer se može raditi i o malignom tumoru prostate.

Istraživanje koje je u SAD-u provedena na više od 50.000 muškaraca, pokazalo je da kod mnogih postoji uska veza između ishrane i pojave tumora. Tumor je znatno češći kod onih koji su u svojoj ishrani većinom koristili masnoće životinjskog porijekla. Maligna oboljenja prostate mnogo su češća kod osoba koje neumjereno piju alkoholna pića.

Hipertrofija prostate može biti smanjena ili usporena unosom cinka jer on smanjuje proizvodnju i nakupljanje hormona dihidrotestosterona, za kojeg se zna da je jedan od bitnih faktora u nastanku tumora prostate. Pravilnom ishranom može se osigurati dovoljan unos cinka u organizam jer ga ima u brojnim namirnicama. Najviše ga ima u intergralnim žitaricama, mahunarkama, orasima, sjemenkama bundeve, krtom mesu, ribi i morskim plodovima, a naročito bogat izvor su kamenice.

Pojedini liječnici ističu da je potrebno popiti barem 1,5 litara tekućine na dan i uzimati povremeno vitamin B6 kao prirodni blagi dijuretik. Njemačka istraživanja su pokazala da ekstrakti korijena koprive djeluju blagotvorno kod hipertrofije prostate pa je dobro piti čaj od koprive. Za zdravlje prostate potrebno je jesti tikvino ulje ili sjemenke i sok od paradajza koji sadrži likopen, prirodni antioksidans.

Namirnice koje se preporučuju: bob, cvekla, bijeli luk, grašak, kiselo zelje, kupus, paprika, peršun, paradajz, maslačak, kopriva, alge, gljive, grožđe, kikiriki, lješnjak, sušeno voće, bijelo meso, plava riba, kamenice, morski plodovi, bučino i maslinovo ulje, mekinje, sezam.

Izbjegavati: čaj, kafu, kole, zaslađene gazirane napitke, grickalice, supe u kocki, suhomesnate proizvode, mast i loj, bijelo brašno.

 Sedmični jelovnik

ZA DORUČAK: pojedite dva tosta s pekmezom od šumskog voća i kvalitetnim margarinom bez hidrogeniziranih masti. Popijte šoljicu kafe od cikorije i ječma. Za jutarnji međuobrok odaberite pravu kafu, a za popodnevni međuobrok kefir. Dozvoljena je vrlo umjerena konzumacija crnog vina (najviše 1 dl dnevno).

 RUČAK: pita s tikvom i koprivom, kuhana cikla, 2 sušene marelice; tjestenina s puretinom, zelena salata, jabuka X supa s tjesteninom, kuhana teletina, mramorni kolač sa sezamom; rižoto s graškom i mrkvom, salata od crvenog radiča, šaka lješnjaka X piletina, voćna salata; sir na žaru, lučice u umaku, salata od matovilca, 2 kivija X gljive na žaru, salata od krastavaca i vrhnja.

 VEČERA: riba na žaru, kuhani krompir, integralni hljeb, šaka oraha, čaj od koprive X mahune na lešo i kuhano jaje, raženi hljeb, čaj od koprive X kuhane bijele šparoge u umaku od šafrana, kuhano jaje, kukuruzni hljeb X buzara od školjki, palenta na žaru, salata od matovilca, čaj od koprive.

 

 

Komentari

komentara

error: Content is protected !!