OSTEOPOROZA – TEMPIRANA BOMBA U TIJELU: Hranom protiv epidemije modernog doba

Ova tiha, ali opasna bolest, ako se pravovremeno ne zaustavi, može uzrokovati razne prelome kostiju, te završiti invaliditetom bolesnika. Veliki problem kod osteoporoze, jeste taj što većina ljudi nije ni svjesna da je ima, s obzirom na to da su simptomi u obliku podmukle boli blagi, a često i ne postoje

Piše: Dr. Jasminka Mujkanović

Iako se osteoporoza donedavno smatrala ženskom bolešću, najnoviji podaci pokazuju da i muškarci moraju biti zabrinuti: prema podacima jedne studije iz Engleske, od osteoporoze oboli svaka treća žena i svaki deseti muškarac! Iako se naziva „tihom“ epidemijom, ova bolest nije nimalo tiha ni zanemariva, iako se većina ljudi prema njoj tako odnosi.

Osteoporaza je zapravo tempirana bomba i ne svodi se samo na krhke kosti. Ta bolest ubija više žena nego rak jajnika, rak grlića maternice i rak maternice zajedno, jer gotovo 20 posto žena s prelomom kuka umre unutar šest mjeseci nakon preloma, a od žena koje dožive osteoporotični prelom, tek svaka treća se sasvim oporavi.

Dr. Marilyn Glendill, vodeći je britanski stručnjak za uspostavu ženskog zdravlja nutricionističkim pristupom. Članica je Kraljevskog medicinskog društva. Ona kaže:

– Osteoporoza je prava epidemija modernog doba, a više je uzrokuju današnji ubrzani način života i prehrane nego starenje i smanjivanje estrogena nakon menopauze. Najugroženije su današnje djevojčice, koje do 25. godine ne dosegnu vršnu koštanu gustoću zbog svog načina života: pušenja, nedostatka tjelovježbi, loše ishrane i dijeta kojima nastoje zadovoljiti zahtjev medija da budu mršave kao čačkalice. Zbog svega toga osteoporoza se više ne smatra staračkom bolešću, jer može nastupiti u bilo kojem životnom dobu.

Šupljikave kosti

Riječ osteoporoza doslovce znači „šupljikave kosti“, odnosno kosti pune rupa, a prvi znak osteoporoze obično je prelom koji je posljedica relativno slabog udarca, gubitak visine ili kifoza, te bolovi u kičmi. Veoma je važno reagovati na osteoporoze što prije kako bi se bolest mogla ublažiti, usporiti, pa čak i izliječiti. Kosti se neprestano, cijelog života mijenjaju: razgrađuju se i ponovo izgrađuju iako mi ne obraćamo pažnju na taj proces, zaokupljeni brzinom života. Koštane ćelije su toliko aktivne da se sastav cijelog kostura potpuno promijeni svakih 10 do 12 godina, a problemi se javljaju kad stepen obnavljanja postane manji od stepena razgradnje, odnosno gubitka koštane mase. Ako gubitak koštane mase potraje duži niz godina, javlja se osteoporoza. Kod žena se do 20. godine života izgradi, ili bi se trebalo izgraditi, 98 posto koštane mase, u 30-tim i 40-tim godinama ona se ustaljuje, a zatim počinje padati.

U rizičnoj grupi za dobivanje osteoporoze na prvom mjestu su starije osobe, žene s hormonalnim poremećajima, te ljudi mršavije građe, koji ne vježbaju, puše, nezdravo se hrane ili prekomjerno piju alkoholna pića. Najčešći uzroci koji dovode do bolesti su postmenstrualna osteoporoza koju karakterizira smanjeni nivo estrogena u krvi, čime se s vremenom znatno smanjuje koštana masa. Rana menopauza, bez obzira na uzrok, pogoduje razvoju osteoporoze kao i bolest štitnjače, hipertiroze, kada se hormoni štitnjače luče u prevelikim količinama, a ne liječe. Smanjenu gustoću koštane mase mogu uzrokovati bolesti koje zahtijevaju redovno uzimanje kortikosteroida, poput reumatoidnog artritisa i slično. Pušenje, alkohol, smanjena ili nedovoljna tjelesna aktivnost, također potpomažu ranom nastanku osteoporoze. Simptomi bolesti su podmukli bolovi u kralježnici, kukovima, te pogrbljenost.

Postoje dva tipa gubitka koštane mase: jedan se javlja u dobi menopauze i posljedica je aktivnosti osteoklata koji stvaraju šupljine zbog kojih kost postaje krhka. Drugi je sporiji, vezan uz dob i pogađa podjednako muškarce i žene, a posljedica je spore aktivnosti osteoblasta, koji stvaraju novu kost.

Genetsko naslijeđe

Jedna od najznačajnijih činjenica, koje utiču na vjerovatnost pojave osteoporoze, jeste genetsko naslijeđe. Veća je vjerovatnoća da ćete od nje oboljeti ako ju je imala vaša majka, pa čak i otac, ali čest je slučaj da je neko od vaše rodbine bolovao od osteoporoze koja nikad nije bila dijagnosticirana. Zbog toga istražite je li neko od vaših predaka bio pogrbljen, a ako primijetite da gubite visinu, odmah otiđite na kontrolu! Osteoporoza je česta kod Azijki i Evopljanki, dok su Afrikanke otporne na tu bolest.

Strong bones and healthy human bone orthopedics and strength in mineral density medical concept as a wrecking ball destroyed by osteoporosis prevention medicine as 3D illustration.

Anoreksija i bulimija povećavaju vjerovatnost nastanka osteoporoze koja je učestalije i kod žena s neredovnim mjesečnim ciklusima. Pušenje i razni lijekovi, a naročito steroidni, smanjuju koštanu gustoću. Redovnim uzimanjem laksativa i diuretika, tiroidnih lijekova, heparina, antikonvulazinata i antacida, povećava vjerovatnost obolijevanja od osteoporoze.

Iako su znatno manje ugroženi od osteoporoze, i muškarci trebaju voditi brigu o ovoj bolesti. Osim rizičnih faktora, koji su slični kao i kod žena, čest uzrok nastanka osteoporoze kod muškaraca može biti nizak nivo testosterona. Utvrđeno je da nizak nivo testosterona može biti razlog preloma pršljena kod 20 procenata muškaraca i prelom kuka kod 50 procenata starijih muškaraca. Testosteron potiče stvaranje osteoblasta, ćelije koje izgrađuju kosti, a budući da s godinama kod muškaraca pada nivo testosterona, kao posljedica se javlja slabljenje kostiju. Taj proces je, za razliku od ženske menopauze, postepen, pa nema drastičnih promjena. Ipak, kod nekih muškaraca nivo testosterona zna naglo pasti, pa oni počnu dobivati na težini, osjećaju umor, smanji im se spolni nagon ili se javi impotencija. Stoga bi svi koji sumnjaju na pad nivoa testosterona trebali napraviti krvne pretrage, a u slučaju manjka testosterona može se početi uzimati testosteron u obliku tableta, umetaka, flastera ili injekcija, što poboljšava gustoću kostiju.

Lični savjeti

Sve osobe koje spadaju u rizičnu grupu trebale bi napraviti dijagnostički pregled, utvrditi dijagnozu, ako treba, i naći najbolji način liječenja. Najvažnija i nezamjenjiva pretraga za rano otkrivanje gubitka koštane mase je dexa denzitometrija. Osim toga preporučuje se napraviti i druge pretrage poput radioloških, biohemijskih kojima se kontroliše kalcij, fosfor, alkalna fosfataza u krvi, te fosfor i kalcij u 24 satnom urinu.

Osteoporoza se liječi lijekovima koji zaustavljaju daljnju razgradnju koštane mase i potpomažu izgradnju nove kosti čime se smanjuje rizik od preloma. Kod već nastalih preloma postoje lijekovi koji potiču izgradnju kosti. Uz preporučenu terapiju vrlo je važno mijenjati životne navike. Treba prestati pušiti, a u ishrani pojačavati unos kalcija i vitamina D.

Kao preventivu osteoporozi redovno unosite odgovarajuće količine kalcijuma i vitamina D. Dnevno uzimajte 400 internacionalnih jedinica vitamina D. Ne prekoračujte preporučenu dnevnu dozu ovog vitamina, bez konsultacija liječnika. Uzimajte ga u obliku kalcijum citrata i to 800 mg za djecu do 10 godine, 1.200 mg za osobe stare do 24 godine i 1.000 mg. za odrasle.

Za jače kosti

Među dobre prirodne izvore kalcijuma spadaju mliječni proizvodi od djelimično ili obranog mlijeka (jedan obični jogurt sadrži oko 400 mg ovog minerala), zatim tofu, pripremljen uz dodatak kalcijum sulfata (434 mg na 30 g), sardine (324 mg), sok od narandže sa dodatkom kalcijuma (220 mg na čašu od 2 dcl), prokelj (90 mg na 120 g kuhanog prokelja).

Vitamin D je prisutan u obogaćenim mliječnim proizvodima i u uljima estrahovanim iz masnih vrsta ribe. Jedna šolja mlijeka obezbjeđuje 100 i. j. I sunce je odličan izvor ovog vitamina.

BOR – Istraživači su otkrili da svakodnevni dodatak po 3 mg bora može da doprinese prevenciji od osteoporoze. Dobri izvori bora su sušeno voće i grožđe.

SOJA – Izgleda da je ova namirnica koja čuva kosti. Dovoljna je činjenica da Japanke najređe obolijevaju od osteoporoze, a kod njih je soja redovno zastupljena u ishrani.

TOFU – pripremljen sa kalcijum sulfatom je odlična preventiva osteoporozi.

Pječašite 8 km dnevno

Odlična je prevencija osteoporoze redovno i umjereno vježbanje, jer kost postaje jača kad se izloži većem naporu. Hodanje je jedna od najboljih i najjednostavnijih vježbi za kosti i za zdravlje općenito, pa se savjetuje da svako napravi 10.000 koraka ili 8 km na dan. Preporučuju se sve vježbe koje podrazumijevaju otpor prema sili teži poput plesanja, trčanja, penjanja stepenicama, aerobik niskog intenziteta, tenis, badminton i preskakanje konopca. Odlični oblici vježbanja su i joga, tai chi, qi gong, pilates. Pretjerivanje s vježbanjem također može dovesti do osteoporoze: mlade djevojke koje intzenzivno treniraju mogu zbog ekstremnih fizičkih napora izgubiti menstuacije, što može dovesti do osteoporoze.