Osjećate se razdražljivo i depresivno? Ovi savjeti pomažu!

Moguće je biti razdražljiv i depresivan u isto vrijeme. Iako se depresija često povezuje samo sa tugom ili beznađem, ona se može manifestovati i kao ljutnja, frustracija i razdražljivost.

Nakon što su se suočili s ogromnim usponima i padovima pandemije COVID-19, sasvim je prirodno da se svi osjećaju pomalo razdražljivo. Ali ako imate i druge simptome, kao što su nedostatak interesa za svoje uobičajene hobije, probleme s razmišljanjem, nepravilne obrasce spavanja i emocije poput tuge i beznađa, onda se možda suiočavate s ozbiljnijim, depresivnim poremećajem raspoloženja. Ili se možda rado o stanju poput bipolarnog poremećaja, koji može uključivati depresivne epizode i otežati kontrolu vaše razdražljivosti.

 

Ne postoji jednostavan način kako se nositi sa poremećajima raspoloženja, ali nadamo se da će vam neki od ovih savjeta pomoći da se lakše snađete kad ste razdražljivi i depresivni.

Razgovarajte sa terapeutom (ako je ikako moguće)
Depresija može učiniti da se osjećate zatvorenikom i može biti teško da to prevladate sami jer ne znate šta da radite ili nemate motivacije ili energije da bilo šta učinite. Razgovor sa psihoterapeutom o vašim osjećanjima može vam pomoći da istražite postoji li dublje značenje vaše razdražljivosti. Vaš terapeut vam također može pomoći da preoblikujete neke od uzročnih faktora i da pronađete načine da uključite više pozitivnih iskustava.

Posavjetujte se sa svojim ljekarom oko uzimanja lijekova koji bi mogli pomoći
Ljudi često opisuju depresiju kao osjećaj zaglavljenosti u ciklusu iz kojeg je teško pobjeći. Uzimanje antidepresiva, isključivo po preporuci ljekara, može pomoći da se prekine taj ciklus. Ako uzimate antidepresive dovoljno dugo, ali osjećate da ne pomažu, bilo zato što ste zaista razdražljivi, osjećate se jako depresivno ili imate i neke druge depresivne simptome, možda biste trebali zamoliti svog ljekara da pokuša nešto drugo ili da promijeni dozu. Ako imate bipolarni poremećaj i mislite da ulazite u epizodu depresivnog raspoloženja, zaista je važno razgovarati sa stručnjacima za mentalno zdravlje, čak i ako već uzimate lijekove. Obično će vam ljekar propisati stabilizatore raspoloženja ili neke od antipsihotika koji će vam pomoći ovisno o vašoj situaciji, a potom će ponovo procijeniti vaš plan liječenja kako bi se uvjerio da vam pomaže da održite stabilno raspoloženje.


Pokušajte se baviti stvarima u kojima uživate (ili ste uživali)
Kada ste depresivni, izlazak je obično poslednja stvar koju želite da uradite – ali terapeuti to uvijek iznova preporučuju. Ideja je da će bavljenje pozitivnom aktivnošću potencijalno poboljšati vaše raspoloženje tokom vremena (ne nužno trenutno). Ne postoji jedan jedini pravi način da to učinite pa pokušajte identificirati stvari kojima ste se prethodno radovali. Možda ćete jednog dana otići u šetnju, sljedećeg na trening na otvorenom, a onda za vikend popiti kafu sa bliskim prijateljima. Provođenje više vremena napolju i uživanje u sunčevoj svetlosti može vam pomoći da poboljšate raspoloženje.

Identificirajte sve iritantne okidače kako biste mogli na odgovarajući način reagirati
Razmislite o zadnjih nekoliko puta kada ste bili zaista frustrirani. Da li vas nervira uvijek ista osoba? Možete li identificirati specifične situacije ili događaje kada postanete uznemireni? Identificiranje ovih pokretača može vam pomoći da odlučite kako se bolje nositi sa situacijom ili izbjegnete izlaganje situacijama u kojima ste stalno iritirani. Međutim, možda ovi okidači neće uvijek biti sasvim jasno uočljivi, posebno ako je vaša razdražljivost proizvod depresije ili nekog drugog mentalnog problema. Nađite načina da usporite stvari. Ovisno o vašoj situaciji, usporavanje stvari može značiti odlazak u šetnju, duboko udisanje ili odlazak u susjednu sobu. Kada se osjetite smirenije, možda ćete moći jasnije razmišljati i biti manje reaktivni. U tom trenutku može vam biti lakše da razmislite o tome šta želite od druge osobe (ili o situaciji koju smatrate iritantnom) i koji pristup bi mogao biti najbolji.

Budite što iskreniji u vezi s onim što vam je potrebno
Način na koji nekome saopštavate svoja osjećanja u velikoj mjeri zavisi od odnosa koji imate s tom osobom. Depresija može uticati na vaše odnose, a u zavisnosti od toga koliko se komforno osjećate u tom odnosu, možete nekome jednostavno reći da ste loše raspoloženi i zamoliti ga da ne shvata lično ako se činite razdražljivim. Ako živite sa partnerom, članom porodice ili bliskim prijateljem, možda ćete se osjećati ugodnije ako ih zamolite da vam pomognu u upravljanju vašom razdražljivošću, naprimjer, dajući vam više prostora ili možete postaviti granice tako da se bavite samo određenim aktivnostima ili razgovorima koji vas ne frustriraju. Dok trenutno želite da uradite ono što je najbolje za vas, važno je da budete što je moguće pažljiviji u svom pristupu. U budućnosti ćete vjerovatno biti zahvalni što održavate odnose s ljudima koji su vas podržavali kada vam je to bilo potrebno.