Olakšava bolove: KOJI JE NAJBOLJI POLOŽAJ ZA SPAVANJE KOD IŠIJASA?

Položaj spavanja ili ležanje može da pogorša simptome išijasa i izazove bolove koji remete san. U pokušaju da se odmore i da ublaže bolove mnogi spas traže u određenom položaju tijela. Neko leži na boku, a neko i na podu. Nezgodan položaji tijela može dodatno opteretiti nerv išijadikus i pogoršati simptome išijasa.

Bol izazvan išijasom može lako da poremeti san. Spas od bolova i mogućnost da se odmore mnogi traže u nekom položaju za spavanje koji neće dodatno optereti nerv išijadikus. Dobra vijest je da ima malo položaja koji će izazvati dodatni bol, tvrde stručnjaci. Nerv išijadikus najduži je i najdeblji živac u tijelu, debljine je malog prsta šake i sastavljen je od pet manjih nerava koji izlaze iz lumbosakralnog dijela kičme i spuštaju se niz noge u manje nerve. Počinje od kičmene moždine, prolazi kroz kukove i zadnjicu, pa potom se širi duž nogu.

Ležanje u određenim položajima može da pritiska nadraženi nerv i izazove simptome. Išijas i bolovi u leđima mogu da imaju razorni efekat na kvalitet sna. Studije tvrde da do 55 odsto osoba sa hroničnim bolom u leđima nema kvalitetan san. Ljekari savjetuju pacijente da se drže onog položaja pri kojem nema simptoma bola. Savjet je da položaj za spavanje održava prirodno poravnanje kičme.

Spavanje na boku
Spavanje na boku, na onoj strani na kojoj nema simptoma, može da umanji pritisak na nadraženi nerv. Jastuk je postavljen pod struk, a može se staviti i između koljena. Karlica i kičma biće na taj način u neutralnom položaju i spriječiće se okretanje na drugu stranu tokom noći. Osobe koje pate od išijasa morale bi prvo ramenom, pa tek potom ostalim dijelovima tijela da dodirnu dušek. Koljena se blago saviju i između njih se postavi jastuče.

Položaj fetusa
Položaj fetusa otvara prostor između pršljenova i može smanjiti bol u leđima uzrokovan hernijom diska. Ipak, i ovaj položaj ne odgovara svima koji pate od išijasa, pa je nekada moguće da se i u položaju fetusa osjete bolovi. Pri položaju fetusa tijelo je na boku, koljena su savijena bliže grudima, a tijelo je u obliku latiničnog slova“C”. Jastuk se po izboru može staviti između koljena i ispod struka.

Položaj spavanja na leđima sa jastukom ispod koljena
Ležanje na leđima može pomoći da ravnomjerno rasporedimo težinu duž leđa. Deblji jastuk ispod koljena podržava zakrivljenosti kičme i opušta fleksore kuka, to jest grupu mišića zahvaljujući kojima pokrećemo donji dio tijela. Jastuk je i ispod glave, i jedan ili dva jastuka ispod koljena, dok su pete oslonjene na dušek.

Jastuk ili peškir ispod donjeg dijela leđa
Spavanje sa peškirom ili tanjim jastukom, postavljenim ispod donjeg dijela leđa, omogućava neutralni položaj kičme. Jastuk je ispod glave, tanak jastuk ili peškir su ispod donjeg dijela leđa, usljed čega je i karlica u neutralnom položaju. Ovaj položaj može se kombinovati i sa jastučetom ispod koljena.

Spavanje na podu
Meke površine onemogućavaju pravilan položaj kičme. Nekim osobama odgovara tvrda površina kao što je pod. Savjet je da se na pod stavi tanka prostirka i da se zauzme položaj u kojem je spavanje najudobnije.