O hrono ishrani sa nutricionistkinjom Milenom Radomirović: Zdravi i vitki bez gladovanja

Pravite veće razmake između obroka, jedite količinski koliko hoćete, ali pazite kada i kako kombinujete hranu, nemojte da preskačete obroke, a pogotovo ne doručak – ovo su jedna od glavih pravila hrono ishrane. Primjenom principa hrono ishrane, promjene u, kao i na tijelu su prisutne već nakon sedam do deset dana. Osjećamo se poletnije, energičnije, bez osjećaja nadutosti i “težine”

Milena Radomirović

Živimo u dobu u kojem je pravilna i zdrava ishrana postala pravi izazov. Čim zakoračimo u supermarket nađemo se pred ogromnim izborom hrane, a mi ni ne znamo šta da odaberemo i šta je najbolje za nas. Često ono najlakše nije najbolje – grickalice, slatkiši, sokovi…

Savremeni čovjek upravo zbog tog ogromnog izbora koji je pred njim, osjeća i odgovornost da odabere ono što je ispravno, pa otuda i moderna želja čovječanstva da se hrani zdravo i bude fit. Jedan od načina ishrane koji može da bude odgovor izazovu koje moderno doba stavlja pred nas jeste – program hrono ishrane.

Hrono ishrana je grana medicine koja se bavi dijetetikom individualnim režimom ishrane prema zakonima prirodnih ritmova lučenja enzima u našem organizmu. Potrebno je koristiti određene namirnice u određeno doba dana, i sa adekvatnim razmacima između obroja. Ovakvim obrascem postiže se da iskoristljivost namirnica za stvaranje energije bude najveća, a otpadnog materijala bude najmanje.

Pojam hrono ishrane, javlja se još pedesetih godina prošlog vijeka kada se rodila jedna nova medicinsko biološka grana nauke – hronobiologija, čiji je utemeljivač bio dr. Franz Halber, Amerikanac rumunskog porijekla. On je u medicinu uveo naziv “hrono i cirkadijalni ritam”, a u osnovi je to opis biološkog sata koji označava vremensku aktivnost svih živih bića u toku jednog dana.

Doktorica Ana Gifing je prva koja je na našim prostorima, ali i van njih, krenula da primjenjuje ovaj program, u izmijenjenoj i usavršenoj formi. Centar za preventivnu medicinu i Program ishrane dr. Gifing osnovan je 2003. godine,  i rezultat je Aninog višegodišnjeg iskustva u praksi i školovanju u najpoznatijim svjetskim zdravstvenim centrima. Prvi je takve vrste registrovan upravo u Srbiji.

O ovom jedinstvenom načinu ishrane i zdravstvenim prednostima koje nam donosi, razgovarali smo sa nutricionistkinjom Milenom Radomirović iz Centra Dr. Gifing u Beogradu.

 Ritam dana i noći

Kada govorimo o hrono ishrani važno je napomenuti da je ovdje riječ o kombinaciji najsavremenijih saznanja iz oblasti fiziologije ishrane, endokrinologije, biohemije, molekularne biologije i biofizike. Satnica u hrono režimu, kao i kombinacija namirnica je jako bitna, jer našim organizmom diriguju enzimi koji se izlučuju u okviru određenih organa, a ovo lučenje je uvijek vremenski određeno, i to ne prema našim individualnim navikama , već po zakonu univerzalnog ritma dana i noći, tzv. “cirkadijanog ritma”.

  • Ukoliko pripremimo i pojedemo neodgovarajuću hranu u određeno doba dana, mi zbunjujemo naše žlijezde koje luče bitne hormone za aktivnost organizma. Drugim riječima, tražimo od njih da se aktiviraju i u vrijeme kada se one prirodno odmaraju.

 

  • Kada se uslijed tih nepravilnosti pojavi i neadekvatno lučenje hormona i enzima, dolazi do grešaka u metabolizmu koje mogu voditi u metaboličke poremećaje, hronične bolesti i gojaznost – objašnjava Milena Radomirović.

 

 Preskakanje doručka je najteži prekršaj

Hrono ishrana podrazumijeva individualni pristup, tako da ne postoje zdravstveni rizici za primjenu ovog režima pomoću kojeg se, bez velike muke, trajno gubi višak nezdravih masnoća iz organizma. Ukoliko postoji poremećaj u vrijednostima šećera, holesterola i triglicerida u krvi, ovo je pravi terapijski izbor za postizanje normalnih vrijednosti navedenih biohemijskih parametara, i sprječavanje dijabetesa, bolesti srca i krvnih sudova.

  • Najlakši način da izbjegnemo probleme koji se javljaju kada nepravilno organizujemo dnevni ritam obroka, ili ga uopšte i nemamo, jeste pridržavanje unosa hrane od, optimalno – tri puta u toku dana. Imati doručak, ručak i večeru, od 8h do 20h, sa pauzom od četiri do pet sati između obroka. To je jednostavni princip na kojem se temelji hrono ishrana. Možete jesti koliko želite, ali u tačno određeno doba dana.
  • S obzirom da živimo u užurbanoj i haotičnoj svakodnevnici, mnogi od nas nemaju vremena da se posvete zdravom načinu ishrane, što često uključuje i preskakanje doručka – što je najteži mogući prekršaj u ishrani, jer jedino jutarnji unos hrane aktivira masne ćelije da bez oklijevanja ispuštaju iz svog skladišta masti, i to vrlo intenzivno, pa ćemo na taj način obezbijediti enegriju za čitav dan. Situacija će biti potpuno drugačija ukoliko preskočimo doručak – kaže Milena.

Veče je vrijeme kada se moramo prebaciti na ekonomičniji bio-mod, jer je to doba dana kada tijelo prirodno skladišti masti. Naše ćelije su u večernjim satima umorne i lijene, i po liniji manjeg otpora, žude za šećerima, da bi ih lakše i sa manje napora uskladištile.

  • Ovo je najčešći problem koji se javlja kod ljudi koji nepravilno raspoređuju obroke – organizam počinje da žudi za slatkišima! Najprije uveče, a nakon nekog vremena i u bilo koje doba dana. Zato je važno već navedeno pridržavanje dnevnog ritma obroka – pojašnjava Radomirović.

 Vitki i siti

Svima nam teško pada odricanje omiljenih namirnica, posebno ukoliko želimo izgubiti višak kilograma, ali iz hrono ishranu ovakva žrtva nije potrebna.

  • Kada se pražljivo bira vrijeme obroka i vrsta namirnica koju unosimo, više ne dolazi do skladištenja masnoća u određenim zonama tijela, i time se oblik i silueta tijela za kratko vrijeme mijenja. Najbolji rezultati se danas u terapiji gojaznosti postižu individualnim principima hrono ishrane i suplementacije, tako da se višak kilograma lako gubi.
  • Ukoliko želimo da smršamo, trebalo bi da imamo samo tri obroka u toku dana. Znači, bez brzih šećera, i nikakvih ugljikohidrata za večeru! Održavanje tjelesne mase može uključiti poslijepodnevnu užinu, koja može biti voće, sušeno voće, crna čokolada, ali sve u normalnim količinama i ne svakodnevno.
  • Ljudi se najčešće za ovakav režim ishrane odlučuju jer je prilagođen našoj fiziologiji, vrlo je komforan jer nema brojanja zalogaja, nema gladovanja, a rezultat je bolji san, unaprijeđeno zdravlje i ljepša figura – pojašnjava Radomirović.

 

 Šećer – najveći porok

U skoro svakoj namirnicu koju jedemo nalazi se šećer – taj bijeli otrov koji ima katastrofalne posljedice po naše fizičko, ali i mentalno zdravlje.  Dnevni unos šećera ne bi smio prelaziti 5% od ukupne energije koju zapravo dobivate preko hrane. To bi za muškarce bilo oko 35 grama, a za žene 25 grama dnevno.

Zapitajte se koliko šećera vi zapravo uzimate na primjeru šećera za kafu iz kafića – ta mala vrećica sadrži 5 grama šećera, ako u kafu stavljate dvije, već ste unijeli skoro pola dnevnog unosa. Stoga ne čudi kako neke studije pokazuju da u jednom danu koristimo i do deset puta više šećera nego bi smjeli I trebali.

  • Hrana koju unosimo bitno se odražava na našu psihu, posebno na mozak, a često uzimanje slatkiša koji su puni šećera, što je najveći porok kod većine ljudi, neminovno vodi u ubzran process starenja i mozga i tijela. Preuranjena demencija je stoga neizbježna!

  • Šećeri u ishrani mogu dovesti do agresivnog ponašanja, fobija, psihotičkih kriza, pa čak i samoubilačkih istupa. Savjet psihijatara je da upotreba šećera izuzetno loše djeluje na mentalne funkcije, i da je apsolutno zabranjena kod svih pacijenata koji imaju neki psihijatrijski poremećaj.

Hrono ishrana ne zabranjuje slatkiše – samo treba znati kada smijete da ih jedete.

  • Ukoliko je struktura tijela takva da nema viška nezdravih masnoća, da ne postoje bolesti poput dijabetesa, PCOS sindroma, inzulinske rezistencije, dozvoljena je upotreba crne čokolade, palačinki od heljdinog, speltinog, ovsenog brašna sa pekmezom bez šećera, integralnog keksa, voća, suhog voća, čokoladnog musa, ali uvijek u ograničenim količinama, ne svakog dana i u poslijepodnevnim satima – savjetuje Milena Radomirović.

Milena Radomirović

 9 PRAVILA HRONO ISHRANE

Hrono ishrana je pravi hit u svijetu, a na našim prostorima je u posljednjih godinu dana doživela pravu ekspanziju. Kilogrami nestaju, a vi se ne odričete omiljenih namirnica, jedino što je bitno jeste da se pridržavate pravila njihovog unosa;

1. Doručak treba da bude najjači i da sadrži prije svega masti, pa proteine i ugljikohidrate. To ne znači da doručak treba da bude ogroman, već kvalitetno sastavljen.

2. Ručak treba da bude dobra dopuna doručku i da se sastoji od kvalitetnog proteina i povrća bez skroba (kelj, krastavac, celer, brokula).

3. Užina se jede samo popodne i treba da se sastoji prije svega od voća i orašastih plodova, može i crna čokolada.

4. Večera treba da bude lagana, da se jedu laki proteini i isključivo neskrobno povrće.

5. Satnica je bitna i razmak između obroka je od 4 do 6 sati, idealno 5 sati. Samo razmak između užine i večere može da bude kraći.

6. Hrana treba da bude što izvornija i što manje prerađena.

7. Mlijeko se ne pije i soja se ne jede.

8. Trans masti i biljne zamjene poput margarina i biljnih pavlaka i sireva su zabranjene.

9. Nema grickanja između obroka.

 

 Raspored obroka u danu

Od 6 do 8h i organizam se razbuđuje

Od 8 do 10h vrijeme je za doručak.  Tijelu je potrebna energija kako bi čitav dan funkcionisalo. PRIJEDLOG: Tostiran integralni hljeb, pečena cijela jaja, svježa paprika za salatu.

Od 12:30 do 14:30h je vrijeme za ručak koji sadrži I masnoće I ugljikohidrate. PRIJEDLOG: Tjestenina od tikvica, mljeveno juneće meso i paradajz sok bez šećera. Jedna čaša crvenog vina.

Užina – ukoliko je težina stabilizovana, jedna vrsta voća ili nekada red crne čokolade sa visokim procentom kakaa, ali ne svakodnevno, već 2. ili 3. dana, sa razmakom od 2 do 3 sata od ručka.

Od 19 do 21 h trebate večerati bjelančevine koje smiruju I probavljaju se dok spavate. PRIJEDLOG: Bareni ili grilovani oslić ,barena blitva kao prilog.

Sa 100 na 50 kilograma za godinu dana

Martina Angelosga (21) iz Skopja danas je zdrava i vitka djevojka koja zadovoljno posmatra svoj odraz u ogledalu. Međutim, nije uvijek bilo tako. Prije samo tri godine, Martina je imala preko stotinu kilograma. Svakodnevno je plakala nezadovoljna svojim izgledom.

  • Bila sam strašno tužna. Jedva sam pronalazila odjeću koja bi mi pristajala. Prijatelji su mi govorili da sam lijepa uprkos višku kilograma, ali znala sam da nešto moram pod hitno poduzeti – prisjeća se Martina koja je na preporuku prijateljice odlučila da krene sa hrono ishranom.

Pridružila se Facebook grupi za hrono ishranu gdje su ljudi jedni drugima nudili savjete i riječi ohrabrenja.

  • Gledala sam fotografije ljudi koji su izgubili višak kilograma i to mi je dalo motivaciju. U početku je bilo jako teško, ali sam se navikla i na kraju uspjela. Isprava nisam primjetila da sam izgubila niti jedan kilogram, ali sam uočila da mi se struk smanjuje, pa sam odlučila da nastavim dalje.

  • Ubrzo nakon toga, i vaga je potvrdila da sam oslabila nekoliko kilograma – kaže Martina koja je za godinu dana prepolovila svoju kilažu. Sada ima 50kg i kaže da se nikada nije osjećala bolje.

Njen doručak je uključivao limunadu bez šećera. Pola sata kasnije jela je zelenu salatu uz dva kuhana jajeta, masline i krišku domaćeg hljeba. Pet sati kasnije, ručala bi meso bogato proteinima, kuhano povrće ili supu od povrća.  Pet sati nakon ručka, Marina je večerala kuhano povrće, grilovane tikvice, gljive ili bjelanca.

Martina kaže da je ona živi dokaz da ova dijeta djeluje, i ohrabruje svakog da ne odustaje ukoliko ne uoče brze rezultate.

  • Ako želite da izgubite kilograme, stanite pred ogledalo i donesite čvrstu odluku. Biće dana kada ćete željeti odustati, ali budite jaki! Rezultati će doći ako budete uporni! – savjetuje Martina

Komentari

komentara