Nutricionistkinja i fitoterapeut Marija Stajić: Izbjegavajte E-brojeve i birajte namirnice bez ambalaže!

  Koja vrsta mesa je najzdravija, koje su najbolje alternative slatkišima, koliko je važno čitati ambalažu?  Sve su to pitanja na koje je za naš magazin odgovorila poznata nutricionistkinja iz Beograda, Marija Stajić

Mlada i uspješna Marija Stajić iz Beograda nutricionizmom se bavi već dvanaest godina i, kako i sama kaže, smatra  da je napravila pravi izbor kada je profesija u pitanju. Diplomirala je na Visokoj medicinskoj školi u Beogradu, a može se pohvaliti i cerfitikatom fitoterapeuta.

  • Tokom srednjeg obrazovanja naziralo se interesovanje za zdravu i pravilnu prehranu, i kao rezultat toga izbor za dalje školovanje je bio usmjeren ka nutricionizmu. Zanimalo me to kako ishranu prilagoditi kod određenog zdravstvenog stanja i fokus mi nije bio samo na gubitku kilograma, već i na poboljšanju zdravlja svih nas – kaže Marija.

 

Danas, poslije toliko godina rada često svojim pacijentima kaže da u slučaju gojaznosti ,,onaj ko gubi dobija’’.

 

  • Individualnim pristupom, ishranu prilagođavam različitim zdravstvenim stanjima i nutritivnim potrebama i trudim se da svoje pacijente naučim kako da se hrane zdravo i pravilno tokom cijelog života, a ne da jure instant rezultat – dodaje naša sagovornica koja nam je otkrila na šta trebamo obratiti pažnju kada sljedeći put odemo u kupovinu namirnica.

 

 Koja je najbolja ishrana

 Šta je to pravilna prehrana i koliko je po vašem mišljenju važna u svakodnevnom životu?

Osnovni princip pravilne ishrane je to da hrana nije samo izvor energije, zapravo ona našem tijelu obezbjeđuje hranljive sastojke kako bi bili zdravi, kako bi se regenerisali i oporavili. Veoma je važno naučiti osnove nutricionizma da bi se shvatilo koje namirnice konzumirati i koji je uticaj tih namirnica na tijelo.

Tijelo najbolje koristi hranu u svom prirodnom obliku i na taj način se stvara zdrava energija koja nam je potrebna za život. Fokus je na integralnim namirnicama, namirnicama u svom prirodnom obliku, a ne na prerađenoj hrani.

Razvijanje zdravih prehrambenih navika, kao i sigurniji odnos sa hranom je put ka zdravlju.

Koliko je važna kombinacija prehrane i vježbanja?

Ukoliko je neko gojazan i želi da smrša, kroz praksu se pokazalo da agresivno vježbanje i smanjena količina hrane ne daje dobre rezultate. Najbolja ishrana je ona koja obezbjeđuje sve potrebne vitamine i minerale u količinama koja je vama potrebna. Kalorije je potrebno unositi u odgovarajućoj količini i one bi trebalo da potiču iz proteina, masti i ugljenih hidrata u odnosu koji je neophodan za vaše zdravlje. Kada pravilnoj ishrani dodamo i adekvatnu fizičku aktivnost koja održava mišićnu masu,čuva kosti i utiče na dobro raspoloženje kombinacija ishrane i vježbanja je pun pogodak.

Koji je zadatak nutricioniste?

Zadatak nutricioniste je da se fokusira na rješavanje uzroka problema, umjesto na liječenje simptoma. Cilj je razviti zdrav odnos sa hranom i razumjeti važnost ishrane za optimalno zdravlje. Moram da priznam da se svijest o pravilnoj ishrani promijenila i ljudi u današnje vrijeme dosta čitaju i edukuju se kada je zdrava hrana u pitanju.

 Oslabljeni imunitet je put ka bolesti

Šta je zapravo “organska” hrana i da li smatrate da je zdrav način ishrane trend u porastu?

Termin “organska hrana” kod nas i dalje zvuči kao pomodarstvo, međutim kada bi svi mogli da koristimo bezbjedno gajene i proizvedene namirnice, daleko bi bili zdraviji. Današnje namirnice voće,povrće,meso se toliko tretiraju nezdravim dodacima koji loše utiče na naš imunitet.

Oslabljeni imunitet je put ka bolestima zato je važno da izbor hrane bude dobar. Ako nismo u prilici da se hranimo organski, onda je važno da se klonimo procesuirane hrane i hrane pune aditiva. Postoje gazdinstva koja proizvode domaće meso,jaja,voće,povrće neka ovo bude izbor svih nas i veoma je važno da ishrana bude sezonski prilagođena.

 Živimo brzim tempom, pa sve manje imamo vremena da pazimo šta jedemo. Kako se boriti sa ovim problemom i šta smatrate da je glavni krivac za gojaznost među mladim osobama?

Nedostatak slobodnog vremena,previse stresa i zanemarivanje sebe dovodi do toga da se ljudi loše hrane, a samim tim postaju i gojazni. Ukoliko na vrijeme pripremimo obrok i ponesemo sa sobom,  svakako ćemo izbjeći kupovovinu loše i procesuirane hrane. Također, redovni obroci povoljno utiču na nivo energije n a ubrzanje metabolizma.

 Čitajte ambalaže!

 Koliko je važno čitanje ambalaže na namirnicama?

Čitanje ambalaže je nešto što se rijetko sreće u praksi. Sitna slova i nerazumijevanje napisanog je najčešći razlog. Smatram da proizvod koji u sebi ima previše aditiva,konzervanasa, E brojeva treba da se izbjegnu. U medijima često čujem da je izašao novi super zdrav proizvod koji je bez dodatog šećera,ali kada detaljno pogledate shvatite da taj proizvod ipak u sebi sadrži šećer koji ima neki drugi naziv. Birajte namirnice bez ambalaže, u svom prirodnom obliku, kupujte domaće koliko god možete i budite sigurni da se bezbjedno hranite.

 Koje namirnice biste posebno izdvojili kao izuzetno opasne po ljudsko zdravlje, a koje svakodnevno kupujemo?

Namirnice kao što su grickalice,kupovni slatkiši, lisnato tijesto su loš izbor za nas i naše zdravlje. Ova hrane daje instant energiju, ne sadrži hranljive materije i samim tim ne hrani naše tijelo i nerijetko je prepuna aditivima kako bi bila ukusna i kako bi rok trajanja bio što duži.

Koja vrsta mesa je najzdravija, a koja najštetnija, i zašto?

Meso u svom prirodnom obliku i pripremljeno na zdrav i pravilan način je dobar izbor. Poželjno je da se izbiegavaju suhomesnati proizvodi,prženo i pohovano u dubokom ulju. Meso je izvor proteina,cinka, B vitamin, gvožđa, daje sitost i upravo je ovo razlog zašto je poželjno da se par puta sedmično uvrsti u ishranu,bilo da se radi o crvenom ili bijelom mesu.

 Zdravi slatkiši za mališane

Djeca vole slatkiše koji obiluju štetnim šećerima, pa da li postoje neke zdravije alternative?

Konzumiranje slatkiša kod djece uzima maha i moram da primijetim da djeca u konzumiranju istih nemaju mjeru. Ukoliko je neko dijete gladno, nerijetko čujem da kaže da mu se jede nešto slatko, zapravo glavni obroci su zamijenjeni slatkišima. Nisam za to da se slatko isključi iz ishrane, zapravo šećeri su veoma važni za naš organizam, ali veoma je važno da se biraju zdrave vrste šećera. Napraviti slatkiš sa suhim voćem, kokosovim šećerom,medom je samo benefit za zdravlje mališana. Voće i crna čokolada su zdrav izbor slatkiša.

Šta se obavezno treba naći na tanjiru svakoga ko drži do svog izgleda i zdravlja?

Sve grupe namirnica, kao što su voće,povrće,meso,riba,jaja,mliječni proizvodi,žitarice su neophodene za dobro zdravlje.Ukoliko osoba nema zdravstvene problem, nema potrebe da iz jelovnika isključi neku od navedenih grupa namirnica. Važno je da ishrana bude uravnotežena, raznovrsna i da obroci budu redovni.

Navedite nam neke zdrave grickalice?

U zdrave grickalice ubrajam sjemenke i orašaste plodove. Izvor su zdravih masti, proteina i vlakana,daju sitost i energju. Ukoliko vam se nešto gricka, predlažem da uzmete šaku  badema,lješnika,oraha ili suncokreta.

 

 

Primjer dnevnog menija

Doručak:omlet sa spanaćem ,paradajz i integralni hljeb.

Ručak:potaž od brokolija,grilovana teletina sa varivom od paprika i tikvica, rukola salata (morska so,limunov sok,maslinovo ulje,šaka suncokreta).

Užina:borovnice,crna čokolada

Večera:Riba sa prelivom od bijelog luka,crveni kupus i rendana mrkva salata