Njega i zdravlje kože: Tijelo (ne) voli sunce!

Ljeto nam donosi mnogo radosti i zadovoljstava. Ali krije i zamke i opasnosti, od uboda ježeva pri kupanju, preko probavnih tegoba do ozbiljnih zdravstvenih poteškoća. Opekotine, alergije, pjege, fleke, sunčanica, promjene na koži koje mogu čak da budu i maligne… Sve ovo sigurno vam je dobro poznato kao moguća posljedica prekomjernog izlaganja suncu.

Ako mislite da ste se zaštitili tako što ste se na temperaturi od 30 stepeni Celzijusa «sakrili» u hlad, grdno ste se prevarili. Opekotine od sunca nećete zaraditi samo ako ste direktno izloženi sunčevim zracima jer i u hladu, pa čak i ako je oblačno, oni dopiru do nezaštićene kože.

Najizloženiji dio tijela je lice čija se koža, ukoliko nije zaštićena, isušuje, a na njoj se pojavljuju fleke, pjege i ožiljci.  Za ljude sa nekim zdravstvenim tegobama i hroničnim bolestima ljeto i visoke temperature donose dodatne opasnosti, te je stoga potrebno poduzeti i neke preventivne mjere.

Ipak, ljetno sunce i more u mnogo čemu su korisni za čovjekov organizam i njegovo zdravlje. Oni su, uostalom, i izvor života, radosti, zdravlja. Opasno može biti samo pretjerivanje, posebno u sunčanju, te stalno zanemarivanje nekih ljetnih pravila ponašanja. Kako izbjeći takve nepotrebne neugodnosti i opušteno uživati u ljetu, saznat ćete iz ovog priloga.

O tome koliko sunce i neoprezno i pretjerano sunčanje može biti opasno za kožu upozorenja se ponavljaju uoči svakog ljeta. Osim, donekle bezazlenih ali ipak neugodnih, bora, pigmenata i ubrzanog starenja kože, neoprezno sunčanje može izazvati i teške, pa i pogibeljne bolesti kože.

U hladovinu od 11 – 17 h

Mnogi smatraju da je sunce opasno za kožu samo ako je naglo i predugo izlažemo njegovim zrakama. Namjeravate li duže ostajati na suncu, dobro je provjeriti tzv. UV indeks, odnosno snagu ultraljubičastog zračenja Sunca na Zemlju u podne. Jačina se sunca mjeri u rasponu od 1 do 11. Što je broj veći, to ultraljubičaste zrake dublje prodiru u kožu. A to, svakako, znači da će koža brže pocrvenjeti odnosno “izgorjeti”. Sve iznad broja 6 visok je i štetan indeks. Dakle, u tom slučaju obavezno koristite sredstvo za sunčanje. Imajte na umu da se zaštitno djelovanje krema za sunčanje ne postiže odmah nakon nanošenja, pa je važno da se namažete barem pola sata prije sunčanja, te da redovno obnavljate sloj kreme.

Nije preporučljivo da se izlažete na suncu između 11 i 17 sati, čak i sa zaštitnim kremama. Bolje je potražiti hlad, ali vodite računa o tome da i u tom slučaju do vas dopire dio sunčeva zračenja. Refleksija sunca osobito je pojačana na moru.

Lubenica štiti kožu

Skupe kreme za sunčanje sa zaštitnim faktorom do 45 nisu jedini način das svoju kožu ovog ljeta sačuvate od štetnog uticaja UV zraka. Zaštitite svoju kožu iznutra i jedite mnogo crvenkasto-narandžastog voća i povrća, kao što su paradajz i lubenica. One su bogate beta – karotenom i likopenom, koji nas štite od UV zraka. Njihovo antioksidativno djelovanje pomaže obnavaljanju ćelija oštećenih opasnim sunčevim zracima.

Kako se nositi sa vrućinom?

U vrijeme viskokih ljetnih temperatura treba se odijevati što laganije. Forsirati svijetle boje garderobe od pamuka ili lana. Iz ishrane izbaciti ili smanjiti alkoholna pića, masna jela, šećere, kolače. Vrlo je važno da pijete mnogo tekućine. Poželjno je popiti najmanje 1,5 l vode na dan. Dobra su i osvježavajuća hladna pića, ali ih treba piti polahko i u malim gutljajima. Ledena pića treba izbjegavati. Bolje je riješenje sladoled, koji odmah izaziva osjećaj svježine.

Velike vrućine lakše ćete podnijeti ako mirujete, te izbjegavate stresne situacije. Poželjno je češće kupanje. Ako niste na moru, na rijeci ili bazenu, osvježenje ćete, naravno, naći i u vlastitom kupatilu. Ali oprez! Kada je tijelo veoma zagrijano, nemojte naglo ulaziti u hladnu vodu jer to može biti štetno za srce i krvni pritisak. Vrlo su djelotvorna i korisna česta tuširanja mlakom ili hladnom vodom, jer daju i tonus i čvrstoću koži.

Sunčane naočale ljeti bi trebale biti obavezan rekvizit. I to za osobe svih životnih dobi, čak i za malu djecu. Uvijek je bolje nositi tamnije sunčane naočale jer će bolje štititi oči od sunčeva zračenja.

LJETNE ŽENSKE TEGOBE

Mnoge se žene ljeti suočavaju sa tegobama koje u toj mjeri ne osjećaju u hladnijem dijelu godine. No ima načina da im stanu na kraj.

MOKRENJE – S obzirom da ljeti nose laganiju odjeću, a na plaži sjede u mokrim kupaćim kostimima, kod žena češće dolazi do upale mokraćnog mjehura. Stoga se odmah nakon izlaska iz mora, rijeke ili bazena presvucite u suhi kostim. I pijte više tekućine. Ne zadržavajte mokraću, češće odlazite u toalet.

VAGINALNE UPALE – Radost kupanja u bazenu nerijetko bude pomućena nekim gljivičnom infekcijom. Pojačan iscjedak, pečenje i svrbež uobičajeni su simptomi. Dogodi li se to, što prije najavite  se ginekologu. Svakodnevno mijenjajte rublje i ručnike, ne nosite uske hlače i sintetiku, intimnu higijenu održavajte samo vodom i blagim sapunima. Jedite mnogo svježeg voće i povrća.

VRTOGLAVICE – Da biste izbjegli vrtoglavicu, od koje ljeti posebno pate osobe s niskim krvnim pritiskom, pokušajte što je više moguće smanjiti aktivnost danju. Tuširajte se mlakom vodom, a listove je preporučljivo tuširati naizmjenično toplom i hladnom vodom.

NESANICA – Ako zbog vrućine ne možete zaspati, potrudite se da na počinak idete kasnije, kada je zrak hladniji, a ustanite ranije. Osjećate li se zbog toga neispavanom, pridrijemajte poslije ručka.

GLAVOBOLJE – Protiv glavobolje koja je posljedica visokih temperatura ne morate uvijek upotrebljavati tablete. Djelovat će i vrećica leda kao oblog.

 TOPLOTNI UDAR

Sunčanica se pojavljuje kao posljedica prekomjernog izlaganja potiljka djelovanju ultraljubičastih sunčevih zraka, a toplinski je udar prekomjerno upijanje topline, koja oštećuje ćelijske strukture mozga. Do njega dolazi kada je toplina tako jaka da onemogućava funkcioniranje unutarnjih termoregulacijskih sistema ili je posljedica predugog boravka u toplim, vlažnim i neprozračenim prostorijama. Simptomi su glavobolja, drhtavica, povišena temperatura i konfuzno stanje. Osobu koja doživi toplotni udar treba odmah rashladiti.

Kako sanirati opekotine i crvenilo?

Ako ste pretjerali sa sunčanjem i – izgorjeli, svakako je najvažnije da se sklonite sa sunca i neko vrijeme ga izbjegavate. Crvenilo će nestati poslije dva – tri dana. Njega uspješno saniraju i preparati za njegu kože poslije sunčanja. Koži vraćaju izgubljenu vodu i smiruju upalu.

Kremu ili ulje nanesite samo na crveni dio kože, i to debeo sloj. Ako nemate pri ruci odgovarajuću kremu, kao prva pomoć dobro će poslužiti i hladni jogurt.

Pomiješajte pola litra maslinovog ulja i 1,25 dcl bijelog vina. Tome dodajte 150 g kantariona. Ostavite da odstoji četiri dana i povremeno promiješajte. Zatim smjesu zagrijte u vodenoj kupki i kuhajte tri sata na laganoj vatri. Na kraju iscijedite. Ulje prespite u male tamne flaše, dobro ih zatvorite i čuvajte na mračnom mjestu. Po potrebi ulje nakapajte na opekotine.

Tradicionalni grčki lijek kod opekotina od sunca i osipa od vrućine su ružine latice koje se potapaju u sirće. Sirće rashlađuje, a ružine latice umiruju bolnu kožu.

 Izborite se sa sunčanim pjegama

Pored skoro redovnih simpatičnih pjegica na nosu, sunčane pjegice mogu da se pojave i na dekolteu, rukama, ramenima…Ukoliko vas «izbombarduju» braonkaste tačkice koje čak ni puder ne može da sakrije, nemojte očajavati jer za njih ima lijeka. Uz pomoć svježeg soka od listova čuvarkuće, koji se nanosi na mjesta gdje su se pjege pojavile, one će nestati «ko rukom odnesene».

Korijen HRENA krupno naribajte i stavite u flašu napunjenu vinskim sirćetom. Držite je tri dana na toplom mjestu. Nakon toga ovom mješavinom mažite pjegice svake večeri i dvije nedjelje kasnije vaše će lice ponovo biti čisto.

Trovanja: ZARAZA IZ TANJIRA

Mikroorganizmi iz hrane, koji mogu izazvati blage simptome, ali vrlo opasne zdravstvene probleme i tegobe, posebno su aktivni ljeti. U toplim mjesecima nejčešće su akutne crijevne zarazne bolesti, a izazivaju ih salmonele, šigele, kampilobakteri, koli bakterije, stafilokoke i drugi organizmi i bakterije.

Najčešći uzrok trovanja hranom ljeti su netifusne salmonele. Po pravilu od 12 do 48 sati poslije jedenja zaražene hrane dolazi do povraćanja, proljeva i bolova u trbuhu. Stolice su najprije kašaste, zatim vodenaste, a može doći i do dehidracije. Za dva do pet dana simptomi se smiruju. Izvor te infekcije najčešće su jaja, meso peradi i drugih zaražanih životinja te mljeveno meso. Ako je riječ o lakšem slučaju zaraze, pomoći će već uzimanje dovoljne količine tekućine i dijetna ishrana.

U mnogim slučajevima trovanja hranom možemo sami sebi pomoći. Ako u tome ne uspijemo, moramo potražiti stručnu pomoć. Četiri su osnovna pravila kod trovanja hranom: Treba sniziti tjelesnu temperaturu, nadoknaditi izgubljenu tekućinu, pijući nezaslađeni čaj, a dojenčadi i maloj djeci potrebno je dati posebno pripremljene tekućine. Potrebno je smanjiti unos hrane dok se ne smire proljev i povraćanje. A ako se stanje ne poboljša, liječnik će, ocijeni li potrebnim, propisati antibiotike.

 

error: Content is protected !!