Nesanica: sve učestalija pojava: Valerijana, kantarion i kamilica za “Idi, idi nesanico…”

Za aura.ba piše Dušica Ranđelović, sertifikovani maser-terapeut i vlasnica Studija za eliminaciju celulita “DR” iz Beograda

Ljekari često protiv nesanice propisuju lijekove. Međutim, oni mogu da stvore toleranciju pa i zavisnost. Prije nego što posegnete za tabletama- isprobajte prirodno liječenje nesanice.

Spavanje je važno za dobro zdravlje isto kao i ishrana i fizička aktivnost. Ono obnavlja energiju koju smo potrošili tokom dana. Međutim, mnogi od nas ne mogu noću dobro da se naspavaju – ili imamo previše posla da bismo spavali ili kada odemo u krevet, ostajemo budni i razmišljamo, ili se budimo u sred noći. Na nesanicu utiče čitav niz faktora, od fizičkih, mentalnih kao i ponašanje i okruženje.

Može se reći da patimo od nesanice kada teško zaspimo ili ako ostajemo budni tokom noći. To je česta pojava. Oko 10% stanovništva pati od hronične nesanice, a oko 50% ljudi povremeno pati od nje.

Vrste nesanice

Nesanica pri uspavljivanju predstavlja teškoću prilikom padanja u san. Razlog tome može da bude bol, teškoće prilikom disanja, korišćenje stimulativa, prekid korišćenja pilula za spavanje, preveliko konzumiranje alkohola, emotivni problemi kao što su anksioznost, fobije ili depresija. Uzrok nesanice može da bude poremećaj sna kao što su kontinuirani prekidi disanja tokom spavanja, ili sindrom odloženog spavanja, poremećaj ritma spavanja tokom 24 časa kada osoba odlaže vrijeme odlaska na spavanje i vrijeme buđenja i ne može da počne da liježe ranije dok prethodno ne počne ranije da ustaje.

Kad čovjek počne rano da ustaje, nestaju teškoće da se zaspi ali nastaje novi problem, a to je prerano buđenje. Nesanica prilikom održavanja sna podrazumijeva buđenje nekoliko puta tokom noći uz otežano ponovno padanje u san, ili padanje u nemiran san.

Kako postajemo stariji, sveukupno vrijeme spavanja se smanjuje, a san često biva isprekidan. Količina faze dubokog sna ponekad opada. Često dolazi do buđenja rano ujutro ili nesanice prilikom održavanja sna. Ova dva tipa nesanice ponekad se povezuju sa depresijom.

Anksioznost, misli o samokažnjavanju često su izraženije ujutro i mogu da doprinesu nesanici u rano jutro, pri čemu se osoba bez očiglednog razloga budi između 3 i 5 ujutro. Promjena nivoa estrogena i progesterona kod žena, kao i testosterona kod muškaraca može da rezultira nesanicom.
Ljekari često protiv nesanice propisuju lijekove. Međutim, oni mogu da stvore toleranciju pa i zavisnost. Prije nego što posegnete za tabletama- isprobajte prirodno liječenje nesanice.

Prirodni lijekovi protiv nesanice

Ishrana: ishrana nema šta ne rješava pa prema tome ove stvari korigujte.

Smanjite kofein uveče – visok unos kofeina može značajno da utiče na san, i da izazove nesanicu i uznemirenost. Pored kafe, čaja i bezalkoholnih gaziranih pića, obratite pažnju da li uzimate kofein u nekom drugom obliku, kao što su lijekovi za kašalj i prehladu, ili čokolada (za koju se nadam da ako je još uvijek niste izbacili-barem ne jedete uveče).

Izbjegavajte da dodajete šećer – iako šećer može da obezbijedi dodatnu energiju, to je kratkog vijueka i to stvara promjenu nivoa šećera u krvi. To može da poremeti spavanje u sred noći kada nivo šećera u krvi opadne. I za ovu stavku se nadam da ste se edukovali i da znate šta šećer radi vašem organizmu.

Jedite hranu bogatu triptofanom – Triptofan je amino kiselina koja se pretvara u serotonin, koji se zatim pretvara u meltonin. Triptofan se prirodno može naći u ćurećem i drugom mesu, mlijeku, siru, bananama, sjemenkama od bundeve i mahunastom povrću.

Jedite hranu bogatu magnezijumom – magnezijum je prirodni sedativ. Nedostatak magnezijuma može da izazove poremećaj sna, zatvor, drhtanje mišića ili grčeve, anksioznost, nervozu, i bol. Namirnice bogate magnezijumom su zeleno lisnato povrće, pšenične mekinje, bademi, indijski orah, sjeme bundeve, banane…

Fizička aktivnost: Nedostatak fizičke aktivnosti može da uzrokuje loš san. Mišićna tenzija i stres ugrađuju se u tijelo. Fizička aktivnost u kasno popodne ili rano jutro može obezbijedi dubok san tokom sljedeće noći. Međutim, fizička aktivnost neposredno prije spavanja može da podigne nivo adrenalina i dovede do nesanice.
Na kraju ne zaboravite da miran san ima onaj ko je u skladu sa sobom i svojim izborima pa ne bi bilo zgoreg da ako ništa od ovog ne pomogne- pročešljate svoje odluke i vidite šta vam to donosi nemir. Mir u duši jest jednako mir u glavi jest jednako miran i kvalitetan san!

Spas je u bilju

Valerijana je biljka koja se odavno koristi za nesanicu. Preporučivali su je za dobro spavanje još u drugom vijeku naše ere. Priča se da je naziv Valium smišljen da bi zvučao kao riječ valerijan. Valerijan se obično uzima između 30 i 60 minuta prije spavanja. Od neželjenih dejstava ponekad se javljaju blagi problemi pri varenju. Rijetko, valerijana može da ima i stimulativan efekat. Valerijana obično ne utiče na sposobnost za vožnju i ne stvara jutarnju pospanost. Konsultujte se sa svojim ljekarom oko adekvatne doze.

Kantarion – koristi se za nesanicu uzrokovanu depresijom. Konsultujte se sa svojim ljekarom koji će dijagnosticirati i procijeniti depresiju.

Kamilica – Nekim ljudima je za dobar san dovoljno da jedan sat pre odlaska u krevet popiju čaj od kamilice. Kamilica može da smanji napetost, da smiri varenje i opusti mišiće.

Koji dodaci ishrani pomažu?

Kalcijum i magnezijum – djeluju kao sedativi. Uobičajena doza iznosi 600 mg kalcijuma i 250-500 mg magnezijuma. Bitno je da znate ako svakodnevno uzimate tablete kalcijuma kako biste dopunili ishranu, paralelno morate da uzimate i magnezijum da bi kalcijum djelovao.

Vitamin B6 – potreban je za pretvaranje aminokiseline triptofan u serotonin koji povoljno utiče na san. Odličan prirodni izvor B vitamina, naročito vitamina B6 je jestivi kvasac, 1 do 2 kafene kašičice. Možete ga i razmutiti u čaši soka. Drugi izvori B vitamina su džigerica, integralne žitarice, tuna, banane i sjemenke suncokreta. Dobro je i da znate da se nedostatak gvožđa povezuje se sa sindromom cupkave noge. Ako se budite tokom noći, dobro bi bilo da uzimate dodatak hroma koji reguliše neravnotežu šećera u krvi.

(aura.ba)

Komentari

komentara

error: Content is protected !!