Nesanica i kvalitet našeg života: KAKO DA SPAVATE SNOM PRAVEDNIKA

Piše: Dr. Jasminka Mujkanović

Prava insomnija je stanje stalne nesanice, koja se javlja iz noći u noć i često traje mjesecima ili čak godinama. Briga zbog insomnije može da postane opsesija i da vam napravi više štete od samog nedostatka sna. Ali, u mnogim slučajevima nema potrebe da uzimate pilule za spavanje, smirivanje ili alkohol.
Bolja higijena sna i djelotvornost može da vam pomogne da spavate snom pravednika.

Mitovi o snu

Poremećaji sna koji variraju od nesanice do čestih buđenja u toku noći, najveći su zdravstveni problem kod nas, a i u većem dijelu svijeta, naročito kod srednjovječnih i starijih osoba. U SAD-u do svoje 65. godine najmanje polovina Amerikanaca doživi neki oblik poremećaja sna.

Većina poremećaja te vrste započinju u srednjim godinama. Štaviše, nesanici su izložene žene starije od 40 godine i to najčešće usljed neprijatnosti koje sa sobom donosi menopauza.
Poremećaj sna ne samo što ozbiljno pogoršava kvalitet nečijeg života, nego može da ima duboko negativan uticaj na zdravstveno stanje te osobe. Rezultati nekoliko studija su pokazali da neispavanost može da pogorša memoriju, smanji moć koncentracije, da dovede do teškoća u rješavanju stresnih situacija i obavljanju svakodnevnih poslova. Pored toga, zamor izazvan pomanjkanjem sna može da vas učini podložnim raznim neprijatnostima, čak nesretnim slučajevima.

Dio lošeg sna vuče korijene iz činjenice da je za spavanje vezano mogo mitova, među kojima preovladava onaj da je čovjeku s godinama potrebno sve manje sna. Stvari zapravo stoje sasvim drugačije. Stručnjaci tvrde da je onih osam sati, koji su vam bili neophodni kada ste imali dvadeset godina, potrebno i sa 40 ili 80 godina života.

Kafa i cigarete

Mada se dešava da se ciklus spavanja i budnog stanja na neki način promijeni u odnosu na mlađe, (na primjer da se češće budite u toku noći), veoma često se javljaju i neki ozbiljniji simptomi (npr: usljed fizioloških problema, kao što je zastoj disanja ili emotivnih teškoća, kao što je depresivnost.).
Uzrok nesanice može da bude i nešto tako jednostavno, kao što je, naprimjer, previše drijemanja tokom dana ili premalo fizičke aktivnosti. Dešava se, međutim, da ljudi koji zalaze u godine, loš noćni san prihvatju kao neizbježan dio života.

To nije ispravno rješenje, jer postoji mnogo načina da pomognete sebi da povratite svoj normalan raspored spavanja. Međutim, ako samopomoć ne štima, postoje odlični biljni preparati. Ono što je navažnije, čuvajte se sredstava za stimulaciju od ranih poslijepodnevih sati pa nadalje. Izbjegavajte konzumiranje napitaka koji sadrže kofein i koji bi, stoga, mogli da vas drže budnim tokom noći. Izbjegavajte i koka-kolu, čajeve, te čokoladu, koja također sadrži kofein.

Ako ste pušač, imajte na umu da je nikotin snažno stimulativno sredstvo. Pokušavajte barem da se suzdržite od pušenja neko vrijeme prije odlaska u krevet.

BLAGOTVORNO LJEKOVITO BILJE

KAMILICA – Biljka iz porodice krasuljaka. Čaj od kamilice morate da pijete redovno, jer opušta organizam i stari je lijek za nesanicu.

HMELJ – Ako hoćete da dobro spavate stavite na jastuk cvjetove hmelja, koji se upotrebljava i za proizvodnju piva. Osušeni cvjetovi hmelja mogu da se kupe u prodavnicama zdrave hrane.

JAGORČEVINA – Tradicionalno efikasan lijek za insomniju, koja se javlja zajedno s velikom uznemirenošću. Uzmite tinkturu 20 do 40 kapi u vrućem mlijeku prije odlaska u krevet.

NANA – Umirujuće djeluje na organizam. Može da vam pomogne da utonete u san. Pored toga, odlična je za gorušicu i sprečavanje bolova u želucu, dva stanja koja vam definitivno ne dozvoljavaju da zaspite. Pijte po šolju čaja od nane pola sata prije spavanja.

SIBIRSKI GINSENG – Kineski travari upotrebljavaju ga upravo za liječenja nesanice. Svakodnevno uzimati po jednu kapsulu sibirskog ginsega.

VALERIJANA – Biljka je koju travari upotrebljavaju za liječene nesanice nastale usljed problema povezane sa uznemirenošću. Valerijana se prodaje u biljnim apotekama i prodavnicama zdrave hrane u vidu kapsula ili čajeva.

KALIFORNIJSKI MAK – Jednostavan je lijek i odličan za sve uzraste, kojeg možete da gajite i u bašti. Efikasan je za uspavljivanje bez pratećih kontraefekata. Upotrebljavajte ga svježeg ili osušenog u rastvoru.

MEDICINA U KUHINJI

Šolja mlijeka, malo meda, malo hljeba i zelena salata je sve što vam treba. Šolja toplog mlijeka i meda je odlična za uspavljivanje. Uz sendvič sa zelenom salatom bićete u svijetu snova prije nego što izbrojite desetu ovcu.
Skrob iz hljeba stimuliše mozak da oslobađa prirodno relaksirajuću supstancu, dok se zelena salata koristi kao uspavljujuće sredstvo još od vremena starih Grka.

Aromaterapija

POTREBNO: lavanda, žalfija, narandža, majoran i bosiljak.
Ova ulja smiruju. Bosiljak vam pomaže da vam se razbistri um.

LIČNI SAVJETI

Prestanite da radite makar sat vremena prije odlaska u krevet.
Uzmnite šolju mlijeka i okupajte se, ali ne mnogo vrućom vodom.
Izbjegavajte alkohol
Idite u krevet, ali ako ste budni i poslije 30 minuta ustanite, sjedite u relaksirajuću pozu i čitatjte novine ili neki magazin. Poslije 30 minuta ponovo idite u krevet. Ponovite to onoliko puta koliko je potrebno
Tokom dana (a ne samo prije odlaska u krevet) vježbajte najmanje tri puta nedjeljno.
Potražite liječničku pomoć ako su simptomi insomnije uporni.
Izbjegavajte pilule za spavanje, jer one mogu da stvore ovisnost, te da prozrokuju opasnu interakciju sa nekim drugim lijekovima koje eventalno uzimate.

 

Jasminka Mujkanović-Hrustanović/aura.ba