Neke smrznute namirnice sadrže više vitamina C i A

Ako pazite na svoju ishranu, velike su šanse da izbjegavate smrznutu hranu jer vjerujete da smrzavanjem gubi svoju nutritivnu vrijednost. Ipak, rezultati istraživanja svježe i smrznute hrane mogli bi da vas iznenade.

Smrznuta hrana može biti veoma bogata hranljivim materijama, ali je opšte poznato da su prirodna i svježa hrana generalno zdravija i mnogo privlačnija za jelo. Nutritivna vrijednost zavisi od nekoliko različitih faktora, a smrznuta hrana je ponekad bolja opcija. Evo nekoliko savjeta kako bi vaš izbor bio što logičniji.

Kada kupujete svježe, birajte lokalno i sezonsko

Ako kupujete svježu hranu, poput voća i povrća, u samoposlugama, treba da znate da se ovo voće često beru prije nego što sazre i da im je put do polica dug, posebno kada je riječ o egzotičnom voću.

U ovom slučaju možete biti sigurni da to više nije “svježe” voće i povrće i da takva hrana ima vrlo malu nutritivnu vrijednost.

Tokom putovanja i dugih, čak i nekoliko nedjelja na policama, takve “svježe” namirnice mogu izgubiti i do 50 odsto svoje nutritivne vrijednosti.

Čim se nezrelo voće i povrće ubere, vrlo brzo počinje da gubi hranljive materije i antioksidante.

Da li ste znali, na primjer, da spanać gubi 100 odsto svog vitamina C nakon što stoji na sobnoj temperaturi nedjelju dana? Ako je to vrijeme proveo u frižideru, izgubio je i do 75 odsto, a u zamrzivaču samo 30 odsto ovog važnog antioksidansa. Dakle, svježe nije uvijek bolje.

Kada je riječ o kupovini svježeg voća i povrća, najbolje je imati svoju baštu ili kupiti domaće voće i povrće, koje će vrlo brzo stići na vaš sto nakon branja ili vađenja iz zemlje.

I ne zaboravite da uvijek jedete svježe u vrijeme sezone. U suprotnom, izaberite zamrznuto.

Većina hranljivih materija se čuva u brzo zamrznutom voću i povrću.

Voće i povrće odabrano za zamrzavanje bere se na vrhuncu zrelosti i obično se izlaže procesu zamrzavanja u roku od dva sata.

Sve to u cilju očuvanja maksimalne nutritivne vrijednosti. Ovaj proces se naziva proces brzog zamrzavanja.

Iako je tačno da su neke hranljive materije, poput vitamina, oslabljene i izgubljene tokom zamrzavanja, većina ih je i dalje dobro očuvana i ostaje “zaključana” u smrznutom voću.

Istraživanja su pokazala da su smrznuto povrće i voće zdraviji izbor od onog koji je prešao dug put avionom, brodom ili kamionom, a koji je neko vrijeme stajao u magacinu ili na policama prodavnica.

Takođe, smrznuto voće i povrće je bolji izbor ako ga kupujete van sezone. Studije govore u prilog smrznutog brokolija, prokelj, pa čak i borovnice.

Studija koja je upoređivala svježu i smrznutu hranu otkrila je viši nivo vitamina C i beta-karotena u smrznutom brokoliju.

Isto važi i za smrznutu borovnicu, gdje ćete naći mnogo više polifenola i antocijana od onih koji su odležali prije nego što stignu na vašu trpezu.

Studija iz 2013. sprovedena na Univerzitetu Džordžija pokazala je da prvog dana nakon kupovine i svježe i smrznuto voće i povrće imaju približno istu nutritivnu vrijednost.

Ali nakon pet dana u frižideru, svježe voće i povrće ima manje vitamina C i A i niže nivoe folata nego smrznuto.

(b92)