Naizmjenični post sagorijeva masti i štiti tijelo od bolesti

Naizmjenični post ili naizmjenično gladovanje (intermittent fasting ili IF) je metod koji u posljednje vrijeme postaje sve popularniji. Uglavnom se koristi za regulaciju tjelesne težine, ali po mišljenju nekih stručnjaka može da bude višestruko koristan po zdravlje.

Girl measuring her waist

Suština naizmjeničnog posta je da se između obroka ostavi veoma veliki vremenski raspon – na primjer, 10 do 14 sati. Šta se time postiže? Fiziološki gledano, organizam počinje da se hrani i ostaje u stanju hranjenja dok apsorbuje i vari hranu. To traje otprilike četiri do pet sati nakon što počnete da jedete.

Tokom tog vremena je nivo insulina u krvi visok i zato organizam ne koristi rezerve masti. Međutim, ako nakon što smo pojeli obrok ne jedemo ništa sljedećih 12 sati, organizam će ući u stanje posta/gladovanja, što je idealno da počnu da se koriste tjelesne masnoće. Ovaj mehanizam može da se iskoristi kao redukciona dijeta, odnosno, dijeta za mršavljenje.

Kad jedemo sa uobičajenim rasporedom obroka, ovaj mehanizam se nikad ne pokrene, zato što praktično svakih 4-5 sati, ako ne i češće, pojedemo nešto (doručak, užina, ručak, grickalice, večera i sl). Ali, ako produžimo vrijeme između doručka i ručka, makar i za samo nekoliko sati, možemo da pokrenemo sagorijevanje masti, tačnije, da podstaknemo organizam da počne da koristi rezerve masti kao izvor energije, i na taj način ubrzamo gubitak suvišne tjelesne težine.

Na primjer, doručkujemo u 9 ujutru i ne jedemo ništa do ručka koji ostavimo najranije za 16 h po podne. A ako smo u stanju, možemo da jedemo i kasnije, na primjer, da ručamo, odnosno večeramo tek oko 19 h, što bi bilo 10 sati bez unošenja hrane, čime bi se mehanizam korišćenja masnih zaliha u značajnoj mjeri aktivirao.

Da li je ovakav način ishrane zdrav? U ajurvedi, naizmenični post se odavno koristi, mada ne na ovaj način – ajurveda preporučuje jedan dan u nedjelji u kojem se uzima samo tečna hrana, a za one koji su to u stanju, samo voda. Po mišljenju dr Luiz Petre, kardiologa i stručnjaka za regulaciju tjelesne težine, koja i sama praktikuje naizmjenični post na savremeni, zapadni način “naizmenični post pomaže da smanjimo žudnju za hranom, stabilizujemo rapspoloženje i poboljšamo memoriju.

Naizmjenični post poboljšava nivo šećera u krvi, smanjuje rizik od srčanih oboljenja i raka, a može da pomogne i u prevenciji Alchajmerove i Parkinsonove bolesti. A takođe pomaže i regulaciji telesne težine”. Jedno nedavno proučavanje je čak ukazalo da naizmjenični post može da doprinese da produžimo svoj životni vijek.

Komentari

komentara

error: Content is protected !!