Na spavanje bez straha: KAKO OTJERATI NOĆNE MORE? 

Budite se otvorenih očiju, a otkucaji srca udaraju u grudni koš. Kada dođete do daha, shvatate da ste budni, i tada živopisne slike iz sna nestaju, a disanje se polako vraća u normalu. To su simptomi noćnih mora.

Svi sanjamo i ponekad imamo noćne more u snovima koje ne zaboravljamo. Od zaključavanja u automobilu koji tone u jezero, do progona zlikovca s pištoljem.

Prema istraživanjima, noćne more su živopisni, intenzivni i zastrašujući snovi koji mogu izazvati ozbiljnu nevolju i strepnju. Ovi snovi se obično javljaju tokom sna sa brzim pokretima očiju (REM), kada mozak pokazuje puno aktivnosti.

Utvrditi uzrok

Noćne more su normalne, ali, na sreću, većini su neobične. Ako često imate noćne more, svake noći ili par puta u nedjelji, to može biti znak zdravstvenih problema.

 

Zato je važno utvrditi osnovni uzrok zastrašujućih snova. U suprotnom, možda će biti znatno teže da se riješite svojih noćnih mora i bolje spavate. Što se vaše noćne more pogoršavaju, obrasci spavanja mogu postati gori.

Žene češće imaju loše snove

  • Prosječna osoba bar jednom nedjeljno ima noćnu moru, koje se nekada sjeća, a nekada ne. Česte noćne more mogu biti simptom posttraumatskog stresnog poremećaja (PTSP), koji uzrokuje noćne more jer nesvjesni um možda pokušava da shvati smisao traumatičnih događaja koji su se dogodili u prošlosti – ističe profesor odbrambenog mentalnog zdravlja Nil Grinberg sa Kings koledža u Londonu.

 

Istraživanje objavljeno u časopisu Climacteric, takođe je otkrilo da žene koje prolaze kroz menopauzu imaju više noćnih mora, a samim tim i veću stopu bolova u grudima i nepravilnog rada srca.

 Apneja u snu

Nažalost, veza između noćnih mora i srčanih simptoma je ciklična, a bolovi u grudima i nepravilan rad srca uzrokuju više noćnih mora. Istraživanje objavljeno u časopisu Neurology Journal, pokazalo je vezu između noćnih mora i apneje u snu. Za one koji ne znaju, apneja u snu je poremećaj spavanja u kome osoba započinje i zaustavlja disanje tokom noći. Tada mozak ima manjak kiseonika, pa to može pokrenuti snove o gušenju i utapanju.

Ako vjerujete da PTSP, menopauza ili apneja tokom spavanja uzrokuju vaše noćne more, obratite se ljekaru. Oni mogu da prepišu terapiju ili lijekove za ublažavanje simptoma. Ako imate apneju u snu, ljekar vam može naručiti CPAP aparat, uređaj koji pumpa kiseonik u vaše disajne puteve dok spavate.

 Kako do mirnog sna?

Ako ste od onih koji često imaju noćne more, evo što možete učiniti da ih zaustavite:

Plavo svjetlo – plavo svjetlo koje emituju brojni uređaji moglo bi uticati na vaš san. Izbjegavajte korišćenje telefona i ostalih elektronskih uređaja u vrijeme spavanja.

Razgovarajte s nekim – povjerite se nekom kome vjerujete i ko bi vam mogao pomoći da se osjećate bolje.

Redovno spavajte – noćne more mogu biti rezultat isprekidanog i neredovnog sna. Kako biste ih spriječili, trudite se redovno spavati. Od spavaće sobe napravite svoju opuštajuću oazu. Održavajte je urednom i čistom i neka ne bude ni pretoplo ni prehladno.

Smanjite stres – stres je uzrok mnogih zdravstvenih problema. Od toga da nas čini anksioznima do ozbiljnih uticaja na zdravlje, a može biti odgovoran i za noćne more. Vježbajte, meditirajte i ugađajte sebi aktivnostima koje će vam pomoći da ostanete opušteni.

Terapija – postoje kognitivne terapije uz pomoć kojih ćete smanjiti noćne more. Dok ste budni zamišljajte kako lijepo i mirno spavate. Ako imate noćne more kako padate, zamišljajte da se otvara padobran i spašava vas, savjetuju stručnjaci.

error: Content is protected !!