Moć saune: Važnost znojenja – neprocjenjiv lijek!

 Pao vam je imunitet- idite u saunu. Hoćete da prestanete da pušite- idite u saunu. Hoćete da se riješite upale mišića- idite u saunu. Sauna je svemoćna!

Piše: Dušica Ranđelović, predsjednik udruženja “Zdrav život – zdrav stav”

U potpuno različitim kulturama, u svim istorijskim epohama, na različitim teritorijama čovjek je oduvijek shvatao terapeutsku važnost znojenja. To dokazuju i arheološka istraživanja i sačuvana dokumentacija.

Među njima su i brižljiva uputstva grčkog ljekara Hipokrata (460-377 god. prije n.e.) u kojima se opisuju načini izazivanja preznojavanja. Kirkine nimfe su čak posipale Odiseja hladnom i toplom vodom prije spolnog uživanja. Germanski narodi su koristili prirodne pećine koje su ispunjavali parom, tako što se na prethodno užareno kamenje sipala voda.

Sam naziv sauna potekao je od finske riječi savu, što znači “dim”. Boravak u dimu nazvan je savuna. Još starija riječ od savune je sakna.

Tijelo izloženo pari

U zapadnim dijelovima Finske nazvana je perti, što u prijevodu znači “kabina”. U arapskim zemljama su se vijekovima posjećivale raskošne građevine u kojima su se nalazile prostorije sa različitim temperaturama i vlažnostima vazduha, poznate kao turska kupatila.

Za vrijeme Luja XIV u Francuskoj nastao je pokušaj da se usavrši parno kupatilo u vidu kabine za jednu osobu, u kojoj se tijelo izlagalo pari obogaćenoj čajevima od ljekovitih trava. Porijeklo finske saune koja se danas primjenjuje u svijetu nije tačno utvrđeno.

U prošlosti su se koristile vodene kupke i parna kupatila kao posljedica religioznih preporuka i rituala prečišćavanja i inicijacije. Vremenom je taj aspekt zamijenjen terapeutskim razlozima a u naše vrijeme u saunu se ide zbog fizičkog blagostanja i ljepote.

Ljudi su od davnina saune smatrali svetim mjestima. Imajući u vidu da saune egzistiraju vijekovima u nazad, dovoljno govori o ozbiljnosti pozitivnih efekata po korisnike iz čijih potreba su nastale i održale se sve vrijeme, primajući sve veći značaj za savremenog čovjeka.

 Koža izbacuje toksine

Korist od boravka u sauni se veoma brzo osjeti. Zagrijevanjem tijela, dolazi do povećanog znojenja, cirkulacije krvi i razgradnje štetnih materija (masti, toksina, celulita, teških metala) i njihovo izbacivanje kroz kožu.

Saune se koriste širom svijeta za uživanje, opuštanje i poboljšanja zdravlja. Prilikom boravka u sauni, toplota pospješuje cirkulaciju krvi što dovodi do velike količine znojenja. Znojenje omogućava tijelu da se oslobodi štetnih materija i poboljšava cirkulaciju krvi koja je u današnje vrijeme učestali problem sa kojim se susreću ljudi svih starosnih doba i šta je preduslov za razvoj drugih bolesti.

Preznojavanje tijela do kojeg dolazi tokom boravka u sauni oslobađa organizam od štetnih materija i toksina, jača imuni sistem, opušta tijelo od napetosti i organizam od stresa. Boravak u sauni utjecat će da se osjećate zdravije, lakše. Dobrobiti za korisnika saune su višestruki, a efekat koji se postiže je fizički i psihički.

Ljudi koji se rekreativno ili profesionalno bave sportom ili oni koji imaju velika fizička i umna naprezanja, često nakon treninga ili drugih iscrpljujućih aktivnosti vrijeme provode koristeći saunu. Sauna veoma lako odstranjuje upale mišića. Oni sa slabijom fizičkom aktivnošću, boravak u sauni i njegove efekte porede sa dobrim treningom, što je želja mnogih, da im tijelo bude u sjajnom stanju bez  fizičkog naprezanja, samo uz boravak u sauni (bez obzira na to, ne zaboravite bar neku fizičku aktivnost) .

Prije i poslije korišćenja saune, neophodno je unositi što više tečnosti, imajući u vidu da se korišćenjem saune, gubi dosta tečnosti putem znoja, koju je neophodno brzo nadoknaditi kako ne bi došlo do dehidracije organizma.

Boravak u sauni, pored toga što može ukloniti simptome nekih lakših oboljenja, kao što su klasične prehlade, a sigurno obezbjeđuje oporavak mišića nakon napornog vježbanja i izlaganja velikim fizičkim i psihičkim naporima.

Pored fizikalnih koristi, boravak u sauni pospješuje lučenje seratonina (hormona sreće), čineći da se čovjek osjeća zadovoljnije, srećnije, čime se direktno utječe i  na psihičko stanje čovjeka, ostvarujući tako pozitivan psihofizički balans čitavog organizma.

 Spas za depresiju i anksioznost

Mnogi ljudi se sa depresijom i anksioznošću bore upravo u saunama. Nakon boravka u sauni, osjećaju da je njihov um rasterećen od svakodnevnih briga i stresa, a osjećaj života i snage se prenose sa uma na tijelo.

Pravilno korišćenje saune vidno pročišćava ten i čini kožu glatkom i lijepom. Upravo prvi efekti saune vidljivi su na koži. Obilno znojenje čisti kožu bolje i prirodnije od bilo kojeg drugog farmaceutskog sredstva.

Ono otvara pore i omogućava da odumrle ćelije i nečistoće koje su duboko u koži izađu na površinu. Poboljšava se makro i mikro cirkulacija, koža dobija zdrav sjaj, tonus i elastičnost. Zagrijevanjem tijela, dolazi do razgradnje štetnih materija (masti, toksina, celulita, teških metala) i njihovo izbacivanje kroz kožu.

Sauna izuzetno povoljno djeluje kod problema sa hroničnim respiratornim sistemom kao što su bronhitis, astma i alergije. Poboljšava krvotok disajnih puteva, hidriraju se pluća i čisti sluznica pluća, grla i nosa od sluzi i alergena. Iako sauna pozitivno utječe na osobe koje boluju od astme i olakšava im disanje, sauna se ne preporučuje u slučaju akutnih asmatičnih problema.

Preporuka je da se koriste saune što ste više u mogućnosti, poželjno je 3 puta nedjeljno i ne više od tri ciklusa u okviru jedne seanse. Između seansi prilikom korišćenja sauna, potrebno je obavezno praviti pauzu i odmarati najmanje 20 minuta.

 Ko ne smije u saunu

Predugo izlaganje toploti u sauni može da dovede do gubljenja svijesti usljed pregrijavanja tijela, pa prilikom boravka u sauni, svakako je potrebno pratiti i subjektivni osećaj i ne forsirati vrijeme ukoliko se ne osjećate dobro. Ukoliko osjetite vrtoglavicu ili probleme sa disanjem odmah izađite. Sigurno je da i korišćenje saune predstavlja svojevrsni trening i da duži boravak mora da se vježba vremenom, kako bi se organizam navikavao, pa se početnicima preporučuje kraći boravak ili boravak u saunama sa nižom temperaturom i na nižim klupama. Boravak u saunama nikako se ne preporučuje osobama koje su konzumirale alkohol ili koji su pod utjecajem narkotika. Isto, prije odlaska u saunu, ne treba imati obilnije obroke.

Dalje, izbegavajte boravak u sauni ukoliko primate terapiju koja se sastoji od lijekova za smirenje ili ukoliko uzimate stimulanse. Saune se ne preporučuju osobama sa povišenim krvnim pritiskom, “pace maker”-om, srčanim bolesnicima, kao i osobama sa izrazito niskim pritiskom, trombozom vena, akutnim infekcijama, trudnicama i maloj djeci.

 Globus: Tradicija je preživjela

Iako su kulture u svim dijelovima svijeta prilagodile korišćenje saune, mnogi tradicionalni običaji nisu to preživjeli. Danas, percepcija javnosti o saunama i običajima varira od zemlje do zemlje, mada su, u nekim zemljama, tradicije preživjele.

U Africi: većina sauna se nalazi u sklopu hotela i spa centara a iako je spoljna temperatura i vlažnost veća, to ne utječe na predviđenu primjenu i iskustvo saune.

U Aziji: U Iranu većina hotela i gotovo svih javnih bazena imaju svoje zatvorene saune. Javne saune su odvojene i golotinja je zabranjena. U Japanu postoje brojne saune po sportskim centrima i javnim kupatilima. Saune su skoro uvijek odvojene po polovima često i po zakonu, a golotinja je obavezan dio pravilnog ponašanja. U Koreju saune su u biti javna kupatila. U Laosu biljna parna sauna je vrlo popularna, posebno kod žena, i dostupna je u svakom selu.

U Australiji i Kanadi: saune se uglavnom nalaze po hotelima i bazenima, a ako ih koriste oba spola golotinja je zabranjena. U sportskim centrima ili klubovima, sa odvojenim muškim i ženskim saunama, golotinja je dozvoljena ali je obavezan peškir na koji će se sjesti.

Finska i Estonija: saune su ovdje životni stil i važan su dio svakodnevnog života. Zanimljivo je da se u novogodišnjoj noći koristi sauna kako bi se tijelo i duh očistili za sljedeću godinu.

Francuska, Velika Britanija i mediteranska Evropa: najčešće se koriste saune u kojima nije dozvoljeno miješanje spolova, a golotinja je dozvoljena u odvojenim saunama. Sesije u sauni su kraće a hladni tuševi izbjegavaju. U V. Britaniji inostrani turisti bi morali da znaju da su neke male ustanove koje se reklamiraju kao saune, u stvari bordeli i da je sauna rijetko kad sauna ako nema drugih spa sadržaja ili sportskih klubova u okviru njih.

U Njemačkoj, Austriji, Švajcarskoj, Luksemburgu i Južnom Tirolu većina javnih bazenskih centara ima saune. Ovdje je golotinja opšte privaćeno pravilo a očekuju se peškiri ispod sjedalnog dijela. Glasan razgovor se ne praktikuje jer se sauna posmatra kao mjesto oporavka a ne druženja.

U Mađarskoj: sauna se gleda kao dio šireg spa doživljaja. Miješanje spolova je dozvoljeno i nose se kupaći kostimi. Jednospolne saune su rijetke, kao i one koje tolerišu golotinju.

Češka i Slovačka: tu saune imaju dugu tradiciju ali su postale popularnije poslije 2000 kada su ih uveli mnogi aqva parkovi i velnes centri. Golotinja se sve više toleriše, mnoga mjesta zabranjuju upotrebu kupaćih mada se ljudi većinom pokrivaju peškirom.

U Estoniji, Letoniji, Litvaniji i Rusiji: sauna je centar društvene uloge. U Rusiji javne saune su strogo jednospolne, dok se u ostalim javljaju oba tipa.

Sjeverna i Centralna Amerika: saune se obično nude po hotelima i zdravstvenim klubovima, ali  ne postoji tradicija ili ritual njihovog korišćenja. Većina sauna sa mješovitim korišćenjem zahtijevaju kupaći. Međutim, ovo je kontradiktorno jer je većina sauna u stvari ili mala privatna soba ili postoji u svlačionicama teretana.

Koji god da je vaš motiv da posjetite saunu, činjenica je da ćete iz nje izaći zdraviji, poletniji, srećniji i opušteniji.

 

 

Komentari

komentara