Komunikacija “lice u lice”: Šta nam omogućava kontakt očima

Ako posmatramo kuda stremi pogled našeg sagovornika možemo izvući neke bitne informacije o, na primjer, njegovim namjerama. Postoje tri tipa ovakvog usmjerenog pogleda: socijalni, intimni i dominacijom usmjereni pogled.

Prilikom svake komunikacije licem u lice mi provodimo najveći dio vremena gledajući sagovornika u oči. Ako pažljivo pratimo kuda stremi pogled sagovornika ili zapažamo promjene u veličini njegove zjenice moći ćemo da dobijemo neke informacije koje se teško mogu dobiti na osnovu verbalnog sadržaja koji nam upućuje osoba preko puta nas.

Širanje i skupljanje zjenica može, između ostalog, ukazivati na promjene raspoloženja. Kada se neko uzbudi zjenice mogu mijenjati svoj obim do četiri puta u odnosu na prvobitni. Ukoliko je uzbuđenje pozitivno onda se zjenice šire, ukoliko je negativno dolazi do njihovog skupljanja. Kao primjer obično se navodi širenje zjenica kod osoba suprotnog pola koje gaje uzajamne simpatije. Pokazalo se da osoba suprotnog pola može reagovati povoljno na ovakve signale potpuno nesvjesno.

“Odmjeravanje”

Ako posmatramo kuda stremi pogled našeg sagovornika takođe možemo izvući neke bitne informacije o, na primjer, njegovim namjerama. Postoje tri tipa ovakvog usmjerenog pogleda: socijalni, intimni i dominacijom usmjereni pogled.

Socijalno usmjereni pogled je pogled koji pada u trouglu između očiju i usta sagovornika u prosjeku oko 90% vremena koji se provede u komunikaciji licem u lice. Ova oblast se označava kao neprijetećom a druga osoba će Vas doživljavati kao neagresivnom. Kada se dvije osobe približavaju jedna drugoj sa izvjesne razdaljine one mogu razmijeniti brze poglede lica i donjih dijelova tijela kako bi ustanovile pol druge osobe, a zatim slijedi pogled kojim se pokušava odmjeriti stepen zainteresovanosti jedne osobe za drugu.

Intimno usmjereni pogled kreće od očiju pa naniže preme bradi do nižih dijelova tela sagovornika. Ovakvi pogledi su u funkciji pokazivanja interesanja prema osobi suprotnog pola i ako su uzajamni to govori da interesovanje postoji. Ženama je mnogo lakše da brzo ,,odmjere“ muškarca od glave do pete a da pritom ne budu uhvaćene. Razlog za ovo je što žene imaju razvijeniji periferni vid od muškaraca. S druge strane, muškarci moraju više puta da preusmjeravaju pogled gore-dole da bi mogli da dobiju cjelovitu sliku, te to izgleda dosta upadljivo.

Intervjui

Dominacijom usmjereni pogled se fokusira u trogao čija donja stranica povezuje oči a gornje tjeme se nalazi na sredini čela iznad očiju. Ovakav pogled čini da druga osoba doživi situaciju veoma ozbiljno i na neki način se osjeća da nema kud. Ovakav pogled nikako nemojte koristiti u prijateljskim i romantičnim odnosima već u situacijama kada Vam je cilj da nekog ušutkate i na neki način malo zastrašite.

U nekim od životnih situacija ove informacije mogu dosta pomoći.  Na primjer, kako ,,preživjeti“ prvih dvadeset sekundi na razgovoru za posao. Mnogi ljudi misle da je tada bitno da se stalno održava kontakt očima sa intervjuerom.  Ovo može biti problem jer sprečava proces koji se odvija kada se upoznaje neko nov.

Ako je intervjuer muškarac kod njega, kao što je rečeno, je slabije razvijen periferni vid pa neće biti u mogućnosti da sagleda kandidata u cjelini, pogotovo ako je kandidat žena jer ga može uhvatiti u neprijatnom gore-dole usmjerenom pogledu. Ukoliko je intervjuer žena stvar je manje komplikovana jer žene posjeduju razvijeniji perifirni vid pa je teško uhvatiti gdje je usmjeren njihov pogled. Pokazuje se da ako žena bira muškog kandidata za posao ona najviše pažnje usmjerava na dužinu kose, dizajn odjeće i koordinaciju pokreta.

dipl. psiholog Sanja Marjanović

Komentari

komentara

error: Content is protected !!