Kako nam mobilni telefoni sprječavaju kvalitetan san

Izloženost plavom svjetlu elektroničkih uređaja i televizora prije spavanja može poremetiti naš cirkadijalni ritam, odnosno ometati proizvodnju hormona spavanja melatonina i utjecati na kvalitet sna. No, nije samo nesanica ono što utječe na naše zdravlje.

Plavo svjetlo istovremeno ometa ravnotežu glukoze u organizmu, a kako pokazuju istraživanja, dovodi i do nakupljanja kilograma bez unošenja dodatnih kalorija, što se povezuje s poremećajem metabolizma.

Čak i razine svjetla za koje smatramo da su male ili beznačajne mogu potaknuti nekoliko zdravstvenih problema ako smo u mraku izloženi plavom svjetlu kompjutera, pametnih telefona, iPada ili TV-a, upozoravaju stručnjaci.

Istraživači sa Kalifornijskog univerziteta u San Francisku otkrili su da se manjak dobrog spavanja (sna) povećava izlaganjem nekoj vrsti plave svjetlosti koju emitiraju pametni uređaji, i da može potaknuti razvoj niza bolesti, kao što su gojaznost i depresija.

Istraživanje je pratilo preko 600 učesnika u periodu od 30 dana, a istraživači su oučili da što su više koristili svoje pametne uređaje, posebno neposredno prije spavanja, to su ispitanici imali lošiji san.

Pametni telefoni ometaju proizvodnju melatonina

Melatonin je hormon kojeg proizvodi moždana žlijezda epifiza – koji pokreće prirodne (cirkadijalne) ritmove organizma. Svjetlost je jedan od ključnih faktora koji reguliraju lučenje melatonina. Kad tijelo započne s lučenjem melatonina, tada se u tijelu aktivira ritam sna.

Problem je u tome što spektar tzv. plave svjetlosti – kakav proizvode pametni telefoni – može potisnuti stvaranje melatonina u tijelu. To dovodi do smanjene pospanosti i poteškoća u započinjanju spavanja.

Višak svjetlosti znači da se stvara manje melatonina, zbog čega se organizam navikava na budnost. U ovom slučaju, vještačka plava svjetlost iz telefona, potiskujući melatonin, zavarava tijelo da je dan, a ne noć.

Ti problemi sa spavanjem možda i ne bi bili veliki problem da nedostatak sna nije jedan od značajnih faktora rizika za razvoj bolesti kao što su gojaznost, dijabetes, kardiovaskularne bolesti, depresija….

Savjet: Ako želite da se dobro naspavate i ostanete zdravi, odložite pametni telefon ili ograničite njegovu upotrebu, naročito neposredno pred spavanje.