Kako biti u top tjelesnoj formi – čitatelje Aure savjetuje dr. sci. med. Gordana Marković, najeminentniji ayurvedski ljekar u Evropi: Ustani prije 6 i pij toplu vodu!

Mahariši Ajurveda nam predlaže nekoliko osnovnih laganih preporuka, koji dugoročno gledano mogu da dovedu do postizanja idealne tjelesne težine, bez obzira na uzroke koji su doveli do gojaznosti. Oni su jednostavni za primjenu i apsolutno svako ko želi može da ih uklopi u svoje svakodnevne aktivnosti. Ovi postupci predstavljaju osnovu svakog tretmana, a on se kasnije, za svaku osobu posebno, nakon ajurvedskog pregleda, a u skladu sa postojećom neravnotežom u fiziologiji, specifično nadograđuje.

Ajurveda je drevna indijska medicina koja, vijekovima unazad, ljudima omogućava da na lijep i jednostavan način teže savršenom zdravlju. U prijevodu, ajurveda znači “nauka o životu” i ona to zaista i jeste, jer znanje na čijim se temeljima zasniva, od trenutka kada počnemo da ga primjenjujemo, oplemenjuje sve aspekte našeg života.

Osnovni cilj ajurvede nije borba protiv bolesti, već podizanje odbrambenih kapaciteta našeg cjelokupnog bića do nivoa koji mu omogućava da ostane imun na različite štetne agense, koji se nalaze svuda oko nas. To se postiže konstantnom težnjom ka uspostavljanju dubokog sklada između duha, tijela i osjećanja.

Masovna gojaznost

Ajurvedsko znanje svakom čovjeku omogućava da se upozna sa sopstvenom individualnošću, sa ličnim kapacitetima i slabim tačkama, na osnovu kojih ajurvedski ljekar preporučuje potrebne preventivne mjere ili terapiju. Sve preporuke u ajurvedskoj medicini su specifične po tome što su kreirane za svakog posebno i u skladu sa individualnim potrebama. Upravo se u toj činjenici kriju i ljepota njene preventivne primjene i efikasnost terapije.

Jedan od najvažnijih segmenata ajurvede je pravilna ishrana. Stara indijska izreka kaže: “Sa pravilnom ishranom, lijek je nepotreban. Bez pravilne ishrane, lijek je beskoristan!”. Idealan režim ishrane za svaku osobu kreira se na osnovu njene konstitucije i trenutnog stanja u organizmu. Bez obzira na to koji vid terapijskog tretmana preporučujemo, bez pravilne korekcije ishrane, ne možemo postići maksimalni efekat. Veoma često, upravo ishrana koja nije prilagođena našim potrebama, predstavlja uzrok nastanka poremećaja varenja, loše eliminacije štetnih produkata metabolizma i nastanka bolesti. Sa druge strane, pravilnim izborom namirnica, možemo, na primjer, uspješno tretirati anemiju, poboljšati kvalitet spermatozoida ili regulisati menstrualni ciklus.

Mnogo poslovnih obaveza i brz način života doveli su do toga da danas, sa jedne strane sve češće jedemo nezdravu hranu koja se brzo priprema, dok sa druge, imamo sve manje vremena za kontakt sa prirodom i redovnu fizičku aktivnost. Posljedica toga je masovna pojava gojaznosti koja u cijelom svijetu predstavlja izuzetno velik, prije svega zdravstveni, a zatim i estetski problem.

Sa svih strana nam se nude različiti tretmani za mršavljenje. Neki od njih su ekstremni i  podrazumijevaju hirurške intervencije, neki su u vidu raznih dijeta koje najčešće oštećuju naš organizam, nude nam se i skupi kozmetički paketi i iscrpljujući treninzi. Veoma je malo programa koji su bezbjedni i kreirani po našoj mjeri, a koji nam pritom omogućavaju da se postepeno oslobodimo viška kilograma i dugoročno održimo idealnu tjelesnu težinu.

 Dnevna rutina

Veoma je značajno ustati prije 6 h. U tome periodu dana aktivna je Vata doša koja je odgovorna za pokretnost i entuzijazam. Zato rano ujutro obujte udobne patike i prošetajte 30 minuta. Uzmite lagani doručak u periodu između 7 i 9h.

Jedna od osnovnih ajurvedskih preporuka je da nam ručak bude glavni i najvažniji obrok i da ga pojedemo u periodu od 12 do 13:30, odnosno kad je sunce u zenitu. Tada je naša vatra varenja najsnažnija i organizam je spreman da uzme sve hranljive materije koje su mu potrebne za pravilno funkcionisanje. Izuzetno je važno da unaprijed uvijek osmislimo šta ćemo pojesti, kako bi izbjegli uzimanje “bilo čega i na brzinu”, jer su takvi postupci veoma često zapravo ključni uzrok i lošeg varenja i povećane tjelesne težine.

Ako zaista riješimo da se jednom zauvijek oslobodimo viška kilograma i budemo zdravi, potrebno je da uložimo odgovarajući trud i obezbijedimo sve potrebne uslove za to. Svako preskakanje ili odlaganje obroka će samo zbunjivati naš organizam i značajno otežati gubitak tjelesne težine. Dakle, ukoliko se u vrijeme ručka nalazite na radnom mjestu, pripremite svoj obrok kod kuće i ponesite ga u termosu.

Ručak bi trebalo da se sastoji od raznovrsne, kuhane hrane, koja u sebi sadrži svih 6 ukusa (slano, slatko, kiselo, ljuto, gorko i oporo). Veoma je važno da istaknemo značaj tople hrane, jer se ona mnogo lakše vari, a nakon varenja, organizam je bolje iskoristi. Hladna hrana negativno utječe na našu vatru varenja i usporava cjelokupan proces koji se odvija u našem digestivnom traktu. Posljedica konzumiranja hladne hrane će dovesti do toga da se, usljed slabog varenja, ama (naziv za toksine u ajurvedi), nagomilava u organizmu i taloži se u svim našim kanalima (od krvnih sudova, preko nerava i energetskih kanala…) ograničavajući pritom njihovu prohodnost. Sljedstvena posljedica svega pomenutog je, između ostalog i porast tjelesne težine.

Kod neuravnoteženih dijeta, koje su ograničene na nekoliko vrsta namirnica, veoma često dolazi do pojačane žudnje za određenom hranom i upravo je ova činjenica jedan od glavnih razloga koji dovodi do toga da brojni pokušaji primjene takvih preporuka budu kratkotrajni i bez uspjeha. Zato je neophodno da konzumiramo raznovrsnu hranu i na taj način zadovoljimo sve svoje potrebe.

Dijete koje podrazumijevaju prevashodno konzumiranje ugljenih hidrata ili proteina ili masti mogu biti veoma štetne po naše zdravlje i ukoliko se primjenjuju tokom dužeg vremenskog perioda, čak i kada dovedu do gubitka određenog broja kilograma, na žalost, u najvećem broju slučajeva mogu dovesti do pothranjenosti naših tkiva, a to, razumije se, predstavlja urušavanje našeg zdravlja. Pothranjena tkiva našem mozgu šalju signale gladi i mi ili unosimo dodatnu količinu tih namirnica i ulazimo u “začarani krug” ili trpimo glad i mučimo se. U pojedinim situacijama, čak i kada unesemo hranu, posljedica signala koje šalju pothranjena tkiva je uporan osjećaj gladi koji ne prestaje ili se javlja veoma brzo nakon obroka. Mi tada nismo ni svjesni toga da je našem organizmu, umjesto obilnog ugljenohidratnog, proteinskog ili obroka bogatog mastima, koje autori nekih dijeta potenciraju, zapravo potrebna jednostavna supica od zelenog povrća i mahunarki.

Kada sebi obezbijedimo raznovrstan i izbalansiran ručak, značajno doprinosimo i tome da uveče ne osjećamo intenzivno glad i možemo se zadovoljiti laganom večerom. To podrazumijeva pre svega da se večera sastoji od hrane koja se lako vari. Ovo je jedna od najznačajnijih činjenica kada su dobro zdravlje i gubitak tjelesne težine u pitanju. Prema Mahariši Ajurvedi, vatra varenja, kako dan odmiče, prirodno slabi i organizam se, u skladu sa ciklusima prirode, priprema za noćni odmor i detoksikaciju. Nemoguće je prenaglasiti koliko je štetno da se u večernjim satima opteretimo velikom količinom i za varenje teškom hranom.

Idealno je da nam večera bude do 18h, najkasnije do 19h. To će obezbijediti da se varenje hrane u digestivnom traktu završi do 22h i da, u već dobro poznatom pita periodu od 22h do 2h poslije ponoći, organizam “svari” sve toksine koji su posljedica metaboličkih procesa iz prethodnog dana i na taj način adekvatno obavi svoju dnevnu detoksikaciju.

U skladu sa pomenutim procesima, važno je da još jednom naglasimo, da naš organizam u večernjim stima jednostavno nema kapacitet da svari težak obrok, ne može adekvatno ni da obradi hranu, ni da je iskoristi, što dovodi do pojačanog stvaranja i do nagomilavanja toksina i porasta tjelesne težine.

Ono što je takođe izuzetno važno za balansiran metabolizam i mršavljenje je da organizam na pravilan način “odmorimo” od hrane. Pauza od 14h između večere i doručka će upravo to omogućiti (npr. večera u 18h, doručak u 8h).

Idealan obrok u večernjim časovima bi trebalo da čini vegetarijanska, topla, lagana i tečna hrana. Ukoliko je potrebno da skinemo veću količinu kilograma, glavno jelo bi trebalo da bude bistra supa ili žitarice skuhane na vodi (pirinač, kinoa, kus-kus, ječam…) ili povrće bareno na pari, pečeno u rerni ili kratko prodinstano na maloj količini kvalitetnog ulja.

U situacijama kada ne možete da odolite potrebi za desertom, potrudite se da on bude sačinjen od kuhanog voća i eventualno zaslađen malom količinom organskog šećera.

Potrudite se da u večernjim satima u potpunosti izbjegnete: sir, jogurt, meso i mesne prerađevine, teške deserte, crveno vino, hladnu hranu, industrijski obrađenu hranu ili ostatke od prethodnog obroka.

Nakon večere prošetajte lagano 30-ak minuta.

Prema ajurvedi, bez poštovanja ovih krajnje jednostavnih preporuka nema ni zdravog mršavljenja,ni uravnoteženog metabolizma.

Vruća voda

Tokom dana često pijuckajte toplu vodu u malim gutljajima. Mahariši Ajurveda posebno ističe značaj ovog postupka u procesu detoksikacije organizma. Svakodnevno i redovno poštovanje ove preporuke, ukoliko se dovoljno dugo primjenjuje, zaista može dovesti do zapanjujuće pozitivnih rezultata, kada je mršavljenje u pitanju. Ono što nam je potrebno za primjenu ove preporuke su termos pun tople vode koju smo 10 minuta kuhali i dobra volja. Pijuckanje tople vode između obroka će pročistiti cio organizam i omogućiti da se višak masnih naslaga lakše izbaci iz njega, ali će istovremeno i umanjiti želju za konzumiranjem hrane, koja se može javiti tokom procesa mršavljenja.

Fizička aktivnost

Bez adekvatne fizičke aktivnosti nema zdravog i kvalitetnog mršavljenja. Najvažnija preporuka kada je ovaj segment u pitanju je da učestalost i intenzitet fizičke aktivnosti uvijek moraju biti u skladu sa našim trenutnim zdravstvenim stanjem i fizičkom spremnošću i naravno u skladu sa našom konstitucijom. Jedino u tom slučaju ono je ljekovito za nas. Ukoliko je preintenzivno, može ozbiljno narušiti naše zdravlje.

Vježbanje doprinosi poboljšanju našeg varenja, balansira metabolizam i stimuliše eliminaciju štetnih produkata iz organizma. Zahvaljujući tome, naš ten će biti ljepši, tijelo zategnutije, snaga veća, a tjelesna težina će polako i sigurno ići ka idealnoj. Osim fizičkih benefita, redovna i adekvatna fizička aktivnost balansira i unapređuje i naše psihičko i emotivno stanje i doprinosi poboljšanju našeg raspoloženja, vedrini duha, entuzijazmu…

Minimum fizičke aktivnosti koji bi svako od nas trebalo da priušti sebi je 30 do 60 minuta šetnje svakodnevno.

Najbolji način da se kilograma riješimo na siguran i zdrav način je da se, prije svega, uskladimo sami sa sobom, sa prirodom koja nas okružuje i njenim ciklusima. Tek nakon toga, primjenom adekvatnih preporuka u vezi sa načinom ishrane i fizičkom aktivnošću, koje su u potpunosti usklađene sa našim trenutnim statusom i našom konstitucijom, možemo postepeno da se oslobađamo viška kilograma i težimo, ne samo dobrom izgledu, već i savršenom zdravlju.

Posebne preporuke

  1. U 1,5-2l vode, koja je deset minuta ključala, dodajte po četvrtinu kašičice sjemena komorača, kumina i korijandera i komadić svježeg đumbira. Nakon par minuta procijedite, sipajte u termos i pijuckajte topao napitak u toku dana.
  2. Kad god ste u prilici, priuštite sebi masažu. Nabavite čisto organsko etarsko ulje limuna ili komorača, na primjer i zamolite masera da 3-5 kapi doda u bazno ulje koje će tokom tretmana utrošiti. Idealno bi bilo da praktikujete pravu ajurvedsku masažu.
  3. Praktikujte neku od metoda relaksacije: jogu, transcendentalnu meditaciju ili neku drugu tehniku ili metodu koja je vama bliska, kako bi smanjili evntualnu nervozu koja se u nekim slučajevima može javiti tokom dijete, usljed smanjenog unosa hrane.
  4. Preporučuje se da svakog jutra popijete šolju mlake vode u kojoj ste razmutili kafenu kašiku meda i limuna (osim ukoliko ste dijabetičar). Ovo će dodatno stimulisati izbacivanje toksina iz organizma.
  5. Nabavite čisto organsko etarsko ulje nane i nosite ga sa sobom. Kad osjetite glad, stavite kap dvije u šake i par puta duboko udahnite. Ovo će pomoći da se intenzivan osjećaj gladi ublaži.
  6. Trebalo bi da se trudimo da uvijek jedemo svježe spremljenu hranu i da izbjegavamo ostatke od prethodnih obroka. Prema Mahariši Ajurvedi, hrana koja je stajala u frižideru nakon pripreme je izgubila veliki dio svoje životne svježine i mnogo je teža za varenje.
  7. Osobama koje imaju veliki višak kilograma, često se savjetuje da sebi priušte dodatnu podršku u vidu psihoterapije, koja će im pomoći da, sa jedne strane, osvijeste razloge koji su doveli do pojave gojaznosti, a sa druge strane lakše i efikasnije prođu kroz program mršavljenja.

Iz biografije dr. Marković:

Dr. sci. med. dr. Gordana Marković je kao ljekar zapadne medicine magistrirala na Katedri za urgentnu hirurgiju, a zatim doktorirala i specijalizirala na Katedri za socijalnu medicinu, na Medicinskom fakultetu Univeziteta u Beogradu.

U oblasti ajurvedske medicine i aromaterapije usavršavala se u Holandiji, Švajcarskoj i Austriji, a u organizaciji indijske Vlade i Ambasade Indije, specijalizirala je na prestižnoj ajurvedskoj klinici u Kolhapuru, u državi Maharaštra.

Danas se dr. Gordana Marković svrstava u grupu najeminentnijih ajurvedskih ljekara u Evropi. Pored izuzetno velikog profesionalnog iskustva koje ima u tretiranju širokog spektra patoloških stanja primjenom ajurvedske medicine, posebno je priznata kao ekspert u oblasti ajurvedskog tretmana steriliteta i bolesti reproduktivnog sistema.

Međunarodni je predavač za Mahariši Ajurvedu i aromaterapiju, kao i za specijalistički program Happy Healthy Mother and Baby, koji se odnosi na unapređenje reproduktivnog zdravlja i terapiju steriliteta. Stručni je konsultant Odsjeka za aromaterapiju “MERU” u Holandiji. Dr Gordana Marković je Reiki Master učitelj, a na putu svog ličnog i profesionalnog razvoja, edukovala se i u oblasti geštalt psihoterapije, akupunkture i rekonekcije, što zajedno značajno doprinosi izuzetnoj efikasnosti u radu sa pacijentima.

(aura.ba)

Komentari

komentara