GRČEVI U MIŠIĆIMA: Važna je prehrana ali i oblozi, čajevi, masaže…

 Grč skeletnih mišića najčešće se javlja u potkoljenicama, nožnim prstima ili stopalima, a najčešći uzrok su naglo izlaganje hladnoći, umor mišića, te ležanje ili sjedenje u nezgodnom položaju. Grčeve mogu uzrokovati i neke bolesti, na primjer mišićni reumatizam, kod kojega pomažu isti biljni preparati

Grčevima nazivamo iznenadno, nehotično i najčešće bolno stezanje mišića ili grupe mišića u tijelu. Grč uglavnom kratko traje, a može zahvatiti bilo koji mišić tijela. Kod skeletnih mišića grč može potrajati neko vrijeme ili se pak javiti u obliku brzih i kraktih stezanja mišića. Grč skeletnih mišića često se javlja u mišićima ruku, nogu i vrata, a najčešće u potkoljenicama, nožnim prstima ili stopalima. Uzroci grčeva mogu biti različiti, čak i nepoznati, a povremene ili trajnije grčeve mogu uzrokovati i neke bolesti.

 

Najčešći uzrok grčeva su naglo izlaganje hladnoći, umor mišića, te ležanje ili sjedenje u nezgodnom položaju. Grčevi u mišićima ruku i nogu često se javljaju nakon prekomjernog pješačenja, trčanja ili napornog tjelesnog rada, dok su grčevi u listovima i stopalima najčešće posljedica ravnih stopala koja su danas vrlo učestala pojava. Grčevi u mišićima često se javljaju za vrijeme ili nakon tjelovježbe kao posljedica pretjeranog iscrpljivanja mišića, stvaranja mliječne kiseline u mišićima, nedostatka tekućine, te gubitka soli i minerala. Osim toga, uzrok grčeva mogu biti trenutni problemi s cirkulacijom.

Kada nas uhvati grč, većina od nas gotovo instiktivno masira i isteže bolno mjesto kako bi ga zagrijali i opustili mišiće. Takvim postupkom ne griješimo, jer grč se najjednostavnije otklanja masažom i laganim istezanjem. Međutim, ako se grč javlja često ili pak redovno prekida spavanje, moramo primijeniti i neke dodatne postupke odnosno preparate, kreme, obloge… Pri tome nam mogu pomoći biljni preparati koje je moguće koristiti na više načina.

Za prvu pomoć – vruće obloge

Protiv grčeva u rukama, nogama ili vratu biljni preparati se najčešće koriste izvana: kao oblog, kupka ili za masažu. Prva pomoć protiv grča svakako je oblog od obične vruće vode koji se stavlja na bolno mjesto. Za oblog su potrebna 2 komada pamučne i 1 komad vunene tkanine. Najprije se jedna pamučna tkanina namoči u vruću vodu, lagano iscijedi i stavi na zgrčeni mišić. Povrh toga se stavlja suha pamučna tkanina, a zatim vunena tkanina da bi se sačuvala toplina. Oblog treba držati na tijelu 15 – 20 minuta.

OBLOG OD PORTULAKA

POTREBNO JE: 100 g svježeg portulaka i 1 dl kipuće vode.

Svježi portulak staviti u kipuću vodu i lagano kuhati 20 – 30 minuta. Biljnu kašu malo ohladiti, staviti na bolno mjesto i učvrstiti zavojem. Oblog pokriti vunenom tkaninom i ostaviti da djeluje 15 – 20 minuta. Postupak ponoviti 1 – 2 puta na dan.

OBLOG OD TIMIJANA

POTREBNO JE: 2 – 3 kašike timijana i 1 l kipuće vode.

Usitnjeni suhi timijan preliti kipućom vodom, pokriveno ostaviti da odstoji 15 – 20 minuta i procijediti. Gazu namočiti u vrući čaj od timijana, lagano iscijediti i staviti na bolno mjesto. Oblog pokriti vunenom tkaninom i ostaviti da djeluje 15 – 20 minuta. Postupak ponoviti 2 – 3 puta na dan.

Topla kupka od lavande opušta zgrčene mišiće

POTREBNO JE: 100 g cvjetova lavande i 1 l kipuće vode.

Suhe cvjetove lavande preliti kipućom vodom, pokriveno ostaviti da odstoji jedan sat i procijediti. Tekućinu dodati vodi za kupanje.

MASAŽA BILJNIM I ETERIČNIM ULJEM

Nježna masaža opušta i isteže zgrčeni mišić, te ubrzo ublažava osjećaj boli. Za prvu pomoć, za masažu se može upotrijebiti bilo koje jestivo ulje, a najbolje je maslinovo ulje. Međutim, ako se grčevi u mišićima učestalo javljaju ili su posljedica neke bolesti, tada se preporučuje pripremiti ljekovito biljno ulje ili uljnu mješavinu za masažu.

Ulje od pljuskavice (gospine trave)

POTREBNO JE: 25 grama suhe ili 50 g svježe pljuskavice i 5 dl maslinovog ulja.

Svježe ili osušene cvatuće vrhove pljuskavice s mladim listovima lagano zgnječiti, staviti u staklenku širokog grla i preliti maslinovim uljem. U nedostatku maslinovog ulja, može se upotrijebiti neko drugo biljno ulje. Nakon što pljuskavica odstoji u ulju 6 – 8 nedjelja, na sunčanom mjestu i uz povremeno protresanje, ulje dva puta procijedite kroz gazu.

Ili, pljuskavicu preliti uljem i nad parom vruće vode lagano zagrijavati 1,5 – 2 sata. Ulje dva puta procijediti kroz gazu i čuvati u tamnoj staklenki.

Ulje od pljuskavice ili gospine trave (Hypercium perforatum) pomaže čak i kod tvrdokornih grčeva u mišićima. Može se nabaviti u apotekama ili pripremiti kod kuće.

Ulje od muškantnog oraščića

POTREBNO JE 1 kap eteričnog ulja muškatnog oraščića i 1 kašika temeljnog ulja po izboru.

Eterično ulje muškantnog oraščića umiješati u temeljno ulje i nježnom masažom nanositi na oboljelo mjesto 1 – 3 puta na dan.

ULJE OD MAŽURANA

POTREBNO JE: 3 kapi eteričnog ulja mažurana i 1 kašika temeljnog ulja po izboru.

Eterično ulje mažurana umiješati u temeljno ulje i nježnom masažom nanositi na oboljelo mjesto 1 – 3 puta na dan.

Čaj od đumbira

POTREBNO JE: 3 – 4 cm svježeg đumbira ili 1 kašika đumbira u prahu, 2,5 dl hladne vode i jedna kašika meda.

Sitno narezani, svježi podanak đumbira preliti hladnom vodom, zakuhati i lagano kuhati 15 – 20 minuta. Čaj procijediti, zasladiti medom i uzimati 1 – 3 puta na dan. Ili, đumbir u prahu preliti kipućom vodom, pokriveno ostaviti da odstoji 15 – 20 minuta i procijediti.

Pravilnom ishranom protiv grčeva

Za normalan rad mišića i prevenciju grčeva u mišićima važna je i pravilna ishrana. To prije svega znači da treba izbjegavati velike količine mesa, suhomesnatih proizvoda, masnoće i soli. Uzimati treba namirnice bogate kalijem, kalcijem i magnezijem, jer oni su vrlo važni za normalan rad mišića. Osobe sklone grčevima u mišićima trebaju uzimati naprimjer ananas, grožđe, kupine, avokado, banane, limun, mlijeko i mliječne proizvode, integralno brašno, sjemenke sezama i suncokreta, soju i tamnozeleno lisnato povrće. Od povrća treba uzimati ponajprije špinat, te listove repe i listove cvekle koji se mogu pripremati poput špinata.

Pored toga, osobe sklone grčevima u mišićima trebaju izbjegavati pušenje, jer ono znatno pridonosi nastajanju grčeva, a posebno grčeva u nogama.

Važno je uzimati mnogo tekućine

S obzirom da grčeve u mišićima može uzrokovati i nedostatak tekućine, važno je uzimati dovoljno tekućine pri čemu se preporučuje osam čaša vode na dan. Ako je osoba izložena povećanom tjelesnom naporu kao što je na primjer tjelovježba, preporučljivo je popiti 1 – 2 čaše vode dva sata prije početka tjelovježbe. Pola ili jednu čašu vode svakih 15 – 20 minuta vježbanja, te mnogo tekućine nakon tjelovježbe.

Osim obične vode, sredstva za unutrašnju upotrebu koja pomažu protiv grčeva u mišićima uglavnom su razni čajevi ili napici. Posebno se preporučuje uzimati biljne čajeve bogate kalcijem kao što su na primjer čaj od maslačka, preslice i trputca. Općenito se kod grčeva preporučuje ujutru i navečer uzimati čaj od kamilice, a kod grčeva u stopalima i šakama po 1 – 3 šoljice čaja od đumbira dnevno.

NAIZMJENIČNO TUŠIRANJE TOPLOM I HLADNOM VODOM

Za razliku od tople kupke koja opušta zgrčene mišiće, naizmjenično tuširanje toplom i hladnom vodom pomaže pri sprječavanju grčeva u mišićima. Dijelove tijela sklone grčevima treba tuširati naizmjenično toplom i hladnom vodom i to tušem bez raspršivača. Tuširanje treba početi sa toplom vodom temperature od 36 – 38 stepeni C, s kojom se tušira 1 – 2 minute.

Nakon toga, bolesno mjesto treba oko 20 sekundi tuširati hladnom vodom. Postupak ponavljati sve dok hladna voda ne postane osvježavajuća i ugodna. Nakon tuširanja, tijelo ne sušiti peškirom već višak vode samo obrisati rukama, te obući nešto toplo i udobno.

 

(aura-ba)