Emina Nuhić Ramić (27) iz Kiseljaka, ručnim vezom stvara remek-djela u đerđefu: Vez je antistresan hobi sa mnogobrojnim benefitima za zdravlje

 Prije neke četiri godine sam se prvi put susrela sa tehnikom ručnog veza i izvezla nekoliko jednostavnih motiva. Potom sam završila i kurs tradicionalnog bosanskog veza i kako sam više vezla i istraživala istinski sam se zaljubila u vez i od tada nisam prestala sa kreiranjem najrazličitijih motiva.

Možda samo unazad 30 do 40 godina, skoro pa da je bilo nezamislivo vidjeti naše mame, nene…bez igala u rukama. Takvu jednu sliku današnje prosječno dijete od 5, 10 pa i 15 godina, teško da može vizualizirati niti zamisliti zašto bi neko sate i sate proveo s iglama umjesto daljinskim, mobitelom…u rukama.
Do kasno u noć, kad bi sve druge obaveze pozavršavale, vrijedne ruke bi nastavljale s pletenjem, heklanjem, vezenjem…. Mnogima je to bio izvor dodatne zarade ali i jedini vid, u ta doba, kućne dekoracije. Gobleni su se vezli, nisu se kupovale umjetničke slike da bi zidove krasile. Ukrasni jastuci bi se radili mjesecima, a danas kad nam tehnologija zaokuplja skoro svu pažnju i kad se skoro sve može kupiti za sitan novac, malo kome pada na pamet da se „zamajava“ kućnim radovima.

-Svaka nova generacija nosi nešto novo, staro pada u zaborav, ali uvijek ostane dovoljno onih zainteresiranih za prošlost. Ja sam jedna od njih – kaže na početku razgovora za Auru Emina Nuhić Ramić iz Kiseljaka. Ona ručnim vezom stvara remek-djela u đerđefu.
Emina je po profesiji bachelor biologije – ekologije. Prije četiri godine je iz znatiželje probala i zauvijek se zaljubila u ovu vještinu.

-Prije neke četiri godine sam se prvi put susrela sa tehnikom ručnog veza i izvezla nekoliko jednostavnih motiva. Potom sam završila i kurs tradicionalnog bosanskog veza i kako sam više vezla i istraživala istinski sam se zaljubila u vez i od tada nisam prestala sa kreiranjem najrazličitijih motiva. U početku su to bili neki jednostavniji motivi – cvjetići, suncokreti, mandale a vremenom kako sam učila i usavršavala svoju tehniku motivi su postajali kompleksniji i bogatiji.
-Isprva sam mislila da vez i bilo koja druga vrsta ručnog rada nisu za mene. Vjerovala sam da za sve to treba mnogo strpljenja, umijeća, što bismo rekli ‘treba da se rodiš za to’. Iz tih razloga sam izbjegavala čak i pokušati i kada sam ispred sebe imala izvrsne vezilje koje su mi mnogo mogle olakšati put učenja veza – kazuje Emina.

Navodi da je cijelog života okružena ženama koje se bave nekim tipom ručnog rada – pletenjem, heklanjem, ručnim vezom, te da vjeruje da ljubav prema vezu potiče od tuda.

-Poslije sam na društvenim mrežama otkrila umjetnice širom svijeta koje se bave ručnim vezom i stvaraju divne radove, što me inspirisalo da i ja predstavim svoje radove na mrežama nakon što sam završila kurs veza i usavršila svoju tehniku”, priča Emina o samom nastanku ideje o vezu na platnu smještenom u okvire drvenog obruča – đerđefa.

Otkriva nam i da vez jača strpljenje.

-Na početku je potrebno mnogo pažnje i posvećenosti svakom koraku da bi se izbjeglo zapetljavanje konca, kako bi bez problema bio uvučen u iglu ili kako bi se jedan te isti pokret ponovio nekoliko desetina puta. Ovo je uistinu antistresan hobi/posao koji donosi samim tim i mnogobrojne benefite za zdravlje. Najčešće od svojih učenica i kolegica vezilja čujem da vezu jer ih to zapravo opušta. Tako je i kod mene. Dok ste u procesu veza imate priliku da se tih pola sata ili sat posvetite sebi, opustite uz omiljenu emisiju, audio knjigu ili da budete u miru sa svojim mislima uz šolju omiljenog napitka.

-Neki osnovni materijal za izradu veza na đerđefu su platno, đerđef, konci, igla, makaze i, naravno, dobra ideja. Uz to je potrebno mnogo vremena i strpljenja, jer ručni vez kao nijedan ručni rad nije nešto što može biti gotovo začas, nego ga vrijednim upravo i čini količina truda i rada koja se ulaže u njega. Kada je u pitanju nabavka materijala, kada sam počinjala sa vezom, bilo je mnogo teže pronaći potrebni materijal i sve je bilo skuplje. Danas je situacija već drugačija, imamo sve više domaćih vezilja tako da pozamanterije i trgovine materijalima sve uspješnije odgovaraju na potrebe tržišta”, objašnjava Emina.
Dalje pripovijeda kako zapravo izgleda proces nastanka jednog kvalitetnog veza.

-Vrlo često se kupci iznenade kada kažem da je rok za izradu jednog veza 30 do 40 dana, ali jedan rad ne podrazumijeva samo vez, nego mu prethodi mnogo drugih koraka. Najprije se s kupcem dogovorim o motivu, pripremim skicu na papiru ili elektronsku verziju. Kada kupac odobri skicu, biram paletu boja, platno, đerđef i onda prenosim skicu na platno. Tada slijedi vez”, priča ova kreativka.
Kada je vez gotov, završava se zadnja strana veza, slijedi fotografisanje, pakovanje, dostavljanje, prezentacija proizvoda na društvenim mrežama, a Emina navodi da je zaista dosta koraka do finalnog proizvoda koji kupci vide na mrežama.
Motivi njenih vezova prikazuju dijelove bh. tradicije i kulture, ali i brojne druge: “Proces izrade motiva je zajednički rad kupca i mene kao vezilje. Kupac se javlja sa svojom idejom i željom, vrlo često su to personalizirani motivi, a ja kreiram skicu o kojoj se opet dogovaramo dok ne budemo svi zadovoljni i tek tada počinjem sa vezom. Najčešći motiv koji radim jeste motiv Bosne i Hercegovine sa cvijetnim uzorkom. To je motiv koji sam do sada najviše puta radila ali svaki put ga prilagođavajući specifičnim zahjevima kupca pa tako nijedan od njih nije isti što doprinosi ljepoti ručnog rada.
Ova vrijedna djevojka kaže da je svaki pa i njen početak bio težak ali da vremenom, iskustvo jača, a grešaka je sve manje.

-Duboko vjerujem da svakim danom mogu nešto novo naučiti te da se sve najprije nauči iz svojih grešaka. Baš sam nedavno završila gotovo pola dosta zahtjevnog rada, ali sam na samom početku odabrala pogrešno platno pa nikako nisam mogla postići ono što sam zamislila. Odabrala sam novo platno, prenijela skicu i počela s novim radom. Sada znam kakvo platno da odaberem za takav tip rada”, objašnjava Emina.
Na naše pitanje sjeća li se prvog veza i čuva li prve primjerke za sebe kao uspomenu te upoređujete li nekada te prve radove s nekim novim da povuče paralelu kako je to sve izgledalo na početku, Emina odgovara potvrdno.

-Volim svoje prve radove nekada podijeliti sa pratiocima na društvenim mrežama s ciljem motivacije. Sjećam se i čuvam te prve radove, to su bili neki suncokreti, vaze sa cvijećem. Iako mi nisu uvijek nadohvat ruke, uvijek im se obradujem kada ih pronađem u uredu i vidim koliko sam napredovala”, pojašnjava Emina.
Pitali smo je može li iz iskustva govoriti o potrošačkom društvu u smislu osviještenosti o kupovini ručno rađenih proizvoda u odnosu na one industrijske te kako vidi svoj posao u budućnosti?

-Vez je već sada moje primarno zanimanje. Iako sam svoje prvo radno iskustvo imala u svojoj struci – radila sam dvije godine kao ekolog ipak sam odlučila da mi ovaj posao više odgovara i mnogo se bolje uklapa u moje lične želje i našu porodičnu dinamiku. Što se tiče potrošačkog društva, moje iskustvo je pozitivno, zbog čega, naravno, i nastavljam da se bavim ovim poslom. Nekada se i meni samoj svidi neki proizvod široke potrošnje, ali sve više se trudim da biram lokalne brendove i male proizvođače kada kupujem poklone za drage osobe, a vidim da je to postala i praksa u našem društvu”, ponosna je Emina.
Radovi nastali kao plod kreativnih ideja ove mlade žene mogu se poručiti putem Facebook stranice “Sofia studio za vez“.

-Kada sam počela sa vezom zajedno sa mnom je radila i moja prijateljica Lejla koja mi je kao sestra pa smo odlučile naš rad na društvenim mrežama predstaviti kroz naziv Đerđef seke. Nakon nekih promjena u prošloj godini nastavila sam raditi sama te sam odlučila svoj rad više okrenuti ka podučavanju drugih kroz radionice, setove za vez i online kurseve. Upravo tako, studio kao mjesto susreta svih zaljubljenika u vez koji žele naučiti više, a Sofia kao mudrost.

 Setovi za vez

Setovi za vez su moj definitivno najprodavaniji proizvod, a nastali su kao rezultat moje želje da prenosim znanje koje sam stekla na ovom putu. To su setovi koji sadrže sav osnovni materijal potreban za izradu jednog rada – platno, đerđef, iglu, konce, skicu motiva, indigo papir i uputstvo za vez u kojem je svaki korak veza opisan putem teksta, šeme i fotografije”, objašnjava Emina i dodaje da je uputstvo za vez upravo ono najvrijednije u tom setu, jer će pomoći kupcu da na što jednostavniji način nauči da veze.

(E. K./aura.ba)