Dvadeset najzdravijih namirnica na svijetu

Donosimo vam listu ukusnih, slasnih i raskošnih namirnica, čiji vas zalogaji opskrbljuju najvažnijim nutrijentima i čuvaju vaše zdravlje.

 
Limun je poznat po svojim antiseptičkim svojstvima, posebno protiv grlobolje, kao i zbog svog vitamina C. Malo limuna u zelenom čaju ili s kamenicama omogućuje da organizam bolje apsorbira antioksidanse koji se nalaze u čaju, kao i željezo iz plodova mora.

Losos, skuša, tuna, pastrva: masne ribe su jedan od najvažnijih izvora prirodnih masnih kiselina omega-3. Brojne studije su pokazale da njihovo redovito konzumiranje osjetno smanjuje smrtne srčane udare, a sprječava i recidiv infarkta.

Grožđe – vrline koje se pripisuju vinu proizlaze iz resveratrola kojim obiluje kožica grožđa. Taj fenolički spoj ima kardio-zaštitne i neuro-zaštitne učinke, a može smanjiti i neka oboljenja od raka, kao i dijabetes. Grožđe (svježe, iscijeđeno ili sušeno), pravi je izvor minerala i vitamina A, B i C.

Paradajz dobiva svoju crvenu boju od likopena, tvari koje imaju antikolesterolna i antiupalna svojstva, a štite i od raka prostate. Kuhana ili prerađena rajčica u obliku pirea olakšava organizmu bolju apsorpciju likopena.

Hren je korijen s antibiotičkim svojstvima, a obiluje vitaminom C (80 mg na 100g). Prema jednoj japanskoj studiji, wasabi (japanski senf), koji se dobiva od jedne vrste hrena, sprječava, navodno, stvaranje karijesa.

Kupus, crven, zelen ili kineski, kada je kuhan izvor je vitamina K, koji je neophodan za krvotok i rast kostiju. A sirov, obiluje glukozinatima, koji se, za vrijeme žvakanja, pretvaraju u izotiocijanate, poznate po tome da sprječavaju razvoj mnogih vrsta raka.

Smokva, svježa ili suha, bogata je vlaknima. Ali vjerojatno i voće najbogatije kalcijem. Suhu cijene sportaši, jer ih opskrbljuje glicidima. A prednost tih glicida smokve je upravo nizak glikemički indeks.

Zeleni čaj – jaka koncentracija supstance epigalokatehina-3 galat, polifenola s anti-upalnim svojstvima, a u središtu je i mnogobrojnih istraživanja kanceroznih bolesti, artroze i Alzheimer-a. Djeluje opuštajuće, a zahvaljujući tianinu je i amino kiselina.

Jagode i maline su važni izvori vitamina C, E, betakarotena i elagične kiseline, koji su i antioksidansi. Prema jednoj tajlandskoj studiji iz 2007., njihova svojstva kao antioksidansa se čak podeseterostručuju kad ih se pomiješa s malo alkohola.

Leća i grah su opskrbljivači vlaknima i složenim glicidima, ali također i mineralima (kalijem, fosforom, magnezijem…) i vitaminima (A, C, PP…). Budući da im je glikemički indeks nizak, nutricionisti ih preporučuju protiv debljanja.

Luk – većina sumpornih spojeva luka zbog kojih plačemo kada ga gulimo, sprječavaju od zakrečenja krvnih sudova, a to pomaže boljoj fluidnosti krvi . U vanjskim slojevima luka, nalazi se, u velikoj količini, kvercetin, flavonol s poznatim antikanceroznim i antikolesterolnim učincima.

Brusnice su izvor proantocianidina, polifenola, koji pomažu u borbi protiv urinarnih infekcija, jer sprečavaju taloženje bakterija na stjenkama urinarnih puteva. Ali, samo sjeverno-američke vrste brusnica imaju ljekovito djelovanje.

Jabuka – izvor raznih flavonoida (kvercetina, katekina, epikatekina) i klorogeničke kiseline, jabuka smanjuje rizike od kardio-vaskularnih bolesti, kanceroznih bolesti, pa čak i od astme. Njena koža sadrži 6 puta više vitamina i antioksidansa od njenog mesa. Ali treba biti oprezan zbog njenih mnogobrojnih tretmana. Zato dajte prednost bio jabuci.

Fizalis (egzotično voće) raste, između ostalih, i na američkom kontinentu. Prema nekim studijama, najjači je antioksidans od svih vrsta voća. Neke ga tradicionalne medicine koriste za liječenje astme i reumatskih bolesti.

Đumbir, pikantan i mirisav začin, je milenijski lijek. Pokazao se vrlo efikasnim protiv mučnine (mučnine u trudnoći, morske bolesti). Njegov antiupalni učinak očituje se, prema nekim studijama, u olakšavanju bolova od artroze.

Crna repa, koja se često jede sirova, može se istisnuti i uzimati kao sok u ljekovite svrhe. Taj tradicionalni lijek pomaže kod nekih probavnih smetnji, jer stimulira prolaz kroz crijeva i pomaže žučnu cirkulaciju.

Bademi, orasi, lješnjaci: ta voća, bogata mono-nezasićenim i poli-nezasićenim masnim kiselinama, su aduti protiv lošeg kolesterola i kardio-vaskularnih bolesti. A sadrže također vitamine (E, B, PP…) i minerale (kalcij i magnezij).

Brokula, bogata vitaminom B9, koji pomaže u borbi protiv anemije, sadrži i antikancerozne antioksidanse: brokulin, alkaloid, i sulforafan, koji, prema jednoj američkoj studiji, može također štititi kožu od UV zraka. Najbolje se može iskoristiti ako se jede sirova.

Bijeli luk je u pravom smislu saveznik našeg zdravlja. Pun supstanci s antibiotskim djelovanjem, kao što su sulfidne kiseline, pun vitamina A, B i C, pomaže u borbi protiv visokog tlaka, lošeg kolesterola i nekih vrsta raka. Najučinkovitiji je ako ga jedemo svježeg i sirovog.

Špinat nije posebno bogat željezom, ali je zato bogat vitaminom B9 koji se preporuča trudnicama. Bogat je i luteinom i zeaksantinom, dva karotenoida koji smanjuju rizik od katarakta i makularne degeneracije, vezane za starost.

Komentari

komentara