DUHOVNI GLOBUS: Utjecaj nazara ili urokljivih očiju na čovjeku

U narodu Turske prisutno je mnoštvo narodnih vjerovanja i magijskih praksi vezanih za očuvanje zdravlja, prizivanje sreće, mnogobrojna madžijanja, izradu hamajlija (muski) protiv uroka, sihira (buyu) i zaštitu od džinova

NAZAR

U Sivasu ljudi su skloni vjerovanju da iza svake nesreće ili šteta koja zadesi nekog čovjeka, stoku ili imetak stoji zao utjecaj urokljivih očiju. U skladu sa tim nalazimo veliki broj izreka koje se redovito mogu čuti u narodnim kazivanjima poput „Četrdeset uroka, jedan grob“, „Dvije krave ostavljaju bez mlijeka, dva mladića ostavljaju u svađi“.

Turske odžaklije, hodže i stari šamani poguban utjecaj nazara ili urokljivih očiju na čovjeku najbolje prepoznaju po simptoma koje oni izazivaju: glavobolja, križobolja, mučnina u stomaku, prekomjerena vlažnost očiju i trepavica. Prema njihovim kazivanjima urok se prenosi sa jednog na drugog čovjeka posredstvom očiju i jezika tojest pogleda i riječi.

U narodu se smatra da samo određene kategorije ljudi imaju moć uricanja.Urokljivci su ponajviše odrasle osobe koje je majka kao djecu odbila od sise pa ih nakon toga podojila neka druga žena. Izuzev tog slučajnog zadobivanja ovog negativnog epiteta svugdje po Turskoj se vjeruje da su plavokose osobe sa smeđim, plavim ili zelenim očima same po sebi zlokobnog pogleda. Za razliku od njih tamnopute osobe ne mogu nikog ureći.

Urokljiva osoba, koja je svjesna svoje negativne karakteristike, u susretu sa drugima, posebno djecom, prvo pogleda u pod a onda u nos osobe pored sebe kako bi tim skretanjem pogleda neutralisala prvi i najači negativni udar energije iz svojih očiju. Bila urokljiva ili ne, iz bojazni, dijete se pri milovanju štiti magijom riječi poput „Elemtere fiš kem gozleri šiš“ koja je vjerovatno najpoznatija od svih profilaktičkih basmi pored standardnog izraza „mašallah“.

 Gašenje ugljevlja

Gašenje ugljena ili komur sondurmek stari je mađijski ritual tjeranja zla koji se diljem Turske  najčešće praktikuje s ciljem da se pronađe urokljivac. Ritual uglavnom izvodi blizak ženski rođak bolesnika (majka, sestra,tetka i sl.), ponekad kombinirajući uz ovaj obred i magijsku praksu u cilju ozdravljenja ureknute osobe.

Za potrebe anuliranja uroka koriste se velika posuda sa vodom. Iz ognjišta uzimaju se se komadići ugljena (žar) i bacaju, jedan po jedan, u vodu. Ako su gosti bili taj dan u kući prva sumnja na ureknuće pada na nekog od posjetitelja pa onaj ko izvodi obred postupa na sljedeći način:

Za svaku osobu na koju se sumnja da je eventualni uzročnik dječijeg nemira i plača uzme se po jedan ugljen i baci u vodu. Prilikom spuštanja ugljena izgovori se ime sumnjive osobe te se nadoveže  „Ako je urekao/urekla neka potone?“. Čiji ugljen napravi najjači zvuk u dodiru sa vodom ili čiji ugljen padne na dno posude sa vodom smatra se da je ta osoba urokljivac. U slučaju da ima više osoba za koje se smatra da su krivci, uzima se onaj ugljen koji je pao najdublje u vodu, te se osoba čije je ime izgovoreno kada je taj ugljen bačen smatra sigurnim krivcem.

Nakon što se ugljen zagasi u vodi iz posude se uzima voda i daje bolesniku. Bolesnik tu vodu treba piti tri jutra na gladan stomak, te svaki dan treba prati lice, oči i bolna mjesta. Na kraju trećeg dana ostatak vode sa ugljenom bolesnik uzme i naginjući se tijelom prema naprijed prolije je unazad kroz svoje raširene noge. Tom prilikom ne smije gledati iza sebe kako bi uroci otišli zajedno sa prolivenom vodom.

Osim što im se gasi ugljen, salijeva olovo ili vosak djeca se od uroka štite različitim profilaktičkim obredima. Dječije se lice, posebno ako u kuću dolazi mnogo gostiju, nagaravi čađu, oko vrata ili ruke objesi mu se hamajlija zvana nazar bonđuku i slično. Idući dalje u Sivasu kada se dijete rodi obuče mu se nebesko plava košulja, kosa muškog djeteta se ne šiša tako da izgleda kao kosa djevojčice, ne smije se govoriti koliko dijete ima godina itd. Često se može vidjeti da je dijete obučeno u prljavu odjeću jer tako je sigurno da ga neće niko ureći.

Zaštita imovine

No ne treba zaboraviti kako uroci ne pogađaju samo djecu već njihov opseg djelovanja je mnogo širi i veći. Sve ono što čovjek može da vidi ili pohvali pada pod uticaj nazara. Posebno rizična kategorija su ono od čega ljudi preživljavaju. Tako kada neki seljak ima problema usjevima na njivi ili stokom on se za pomoć obraća nekom lokalnom odžakliji. Prije polaska seljak će sa sobom ponijeti malo brašna koje će ovaj zamjesiti u vodi bez kvasca i soli. Iznad zamućenog brašna odžaklija izgovori samo njemu znane magične riječi a onda otkida male komade tijesta i baca ih u vatru. Ako se komadići napušu i rasprsnu u vatri onda je to odžakliji siguran pokazatelj da su za sve probleme koje muče seljaka krivi uroci. Uvjerivši se u uzrok problema odžaklija će još proučiti nekoliko dova bolesniku i nakon toga seljak i njegova imovina sigurni su od urokljivih očiju cijelu godinu dana. Kao naknadu za učinjeni trud seljak će odžakliji ostaviti nešto novca ili brašna, bulgura itd.

Većina domaćinstava po seoskim područjima svoj dom i kućno ognjište štite od nazara na mnogobrojne načine, najčešće se na zid od kuće objesi oklop od kornjače ili ježeva koža. Drugi pak imaju običaj da u prag ulaznih vrata zakucaju konjsku potkovicu ili da dječiju cipelu objese na zid kuhinje.

(aura.ba)

 

 

 

Komentari

komentara