DOK JE DŽENAZA BIĆE I BATAKOVA: Je li meza na dženazi paganski običaj

Hafiz Fuad Abdullah Seferagić je je već više od dvije decenije jedan od najpoznatijih bosanskih karija Kur'ana i kantautor (tekstopisac i izvođač) ilahija i kasida u BiH. Poslije dr. Džemaludina Latića napisao je najviše ilahija na bosanskom jeziku. Na svom, istoimenom FB profilu, vrlo često obrađuje vjerske teme, a u jednom od nedavno objavljenih statusa, pokudio je današnje običaje koji se tiču dženaza.

“Jedan od poganluka u naših muslimana je spremanje meze i jela prilikom dženaze; ustvari je ovaj paganski običaj preuzet od komšija nemuslimana. Još bi samo trebalo da počnu “čašice zdravice” pred dušu umrlog kao kod njih pa bi običaj bio autentičan, jer je pušenje iznad glave mejta i prebacivanje ćikova preko kaburova postala ustaljena praksa što je čak i kod „njihovih sahrana“ velika bruka i nepristojnost! Helem, u nas more sve…
Čak mi se čini, da se nijedan ibadet kod Bošnjaka nije toliko zapoganio novotarijama kao ispraćaj mejta. Nekad su ljudi dolazili na dženaze iz velikih udaljenosti, pješice ili na konjima, ostajali bi na konaku kod rodbine i kod komšija od familije kojoj se trefila džennaza, pa je razumljivo da su se oni pobrinuli da musafiri budu ugošćeni. Kuća koju je zadeverala dženaza biva dovoljno opterećena gubitkom voljene osobe i pripremama za ukop. Danas su dženaze postale gozbe. Što je imućnija porodica to je i meza bogatija. Skoro je postala bruka porodici umrloga, ako ne bude pečeno jagnje ili dva na ručku za uglednije i otmjenije prijatelje i rodbinu prije ili poslije obavljenog dženaze namaza. Na žalost se nerijetko desi da siromašnije porodice potroše sve svoje zalihe ili posude novac, ili prodaju zadnju kravu iz štale, da bi se obavila dženaza. Treba pisati i objašnjavati vjernicima štetnost ove novotarije kako generacije iza nas ne bi bile ubjeđene (što je inače tipično za novotarije) da su carski jemeci prilikom dženaze ibadet i da će, dok je dženazi biti i batakova!

Fuad Abdullah Seferagic