DEBLJINA – ŠTA JE UZROKUJE, KAKO JE SE RIJEŠITI?

Među deset zlatnih pravila protiv gojaznosti izdvajamo samo neka: svakog dana pojedite jedan obrok škrobnih namirnica (hljeb, tjestenina, žitarice) i bjelančevina (meso, riba, mliječni proizvodi) kao i više obroka voća i povrća, smanjite unos masnoća, nemojte preskakati obroke, dajte sebi barem četvrt sata za svaki obrok, a svaki zalogaj dobro sažvačite, pijte dovoljno vode, nemojte jesti i ujedno gledati televizijski program

Debljina je sve ozbiljniji problem, prije svega zdravstveni, a mnogim ljudima i estetski. Ona pogoduje razvoju mnogih bolesti, od srčanih do dijabetesa, pa je briga o vlastitoj tjelesnoj težini veoma značajna. U svijetu se posljednjih godina broj debelih osoba neprestano povećava. To se događa i u BiH. Po broju gojaznih osoba približavamo se razvijenim zapadnim zemljama.

Među njima ima i mnogo osoba koje su pretile, odnosno višak kilograma još je izraženiji. Takvih je kod nas, prema nezvaničnim procjenama, petnaestak posto među ženama a dvostruko više – oko 30 posto među muškarcima. Sve je više djece i mladih koje muči višak kilograma. Njihov procenat godišnje se povećava oko tri do pet odsto.

Debljina, zajedno s nepravilnom ishranom, pogoduje razvoju nekih bolesti, a time i ranoj smrtnosti. Riječ je o srčanim oboljenjima i tumorima, povećan je i rizk od moždanog udara, povišenog nivoa holesterola i triglicerida u krvi, gihta, ciroze jetre, bubrežnih bolesti. Debljina može ozbiljno ugroziti zglobove i potaknuti ranu pojavu reumatskih tegoba. Žučni kamenci ili rak dojke također su češći kod pretilih žena. Napokon, višak kilograma može izazvati apneju, prestanak disanja u snu.

Medicinski je dokazana povezanost ovih bolesti s prekomjernom tjelesnom težinom. Pretile osobe, koje imaju povećanu kiselinu masnog tkiva i kožnog nabora, i kada nemaju neku težu bolest moraju se nositi s velikim poteškoćama: teško se kreću i dišu, poremećen im je metabolizam cijelog organizma. I odrasli i debela djeca često pate od visokog krvnog pritiska, otežanog disanja, povećane količine masti u krvi, izraženiji je rizik rane pojave ateroskleroze ili dijabetesa tipa 2.

Zato i ne čudi što je u Sjedinjenim Američkim Državama, koje imaju veliki postotak predebelih osoba i u kojima zbog toga godišnje umre 300.000 ljudi, pretilost proglašena bolešću.

Imate li previše kilograma?

Osim pogledom u ogledalo, matematika je kudikamo pouzdanija. Gojaznost se, naime, ne određuje samo na vagi, mjerenjem masnog tkiva. Uz pomoć jednostavne formule možete izračunati imate li previše kilograma. Indeks tjelesne mase dobiva se tako da se težina izražena u kilogramima, podijeli s visinom (u metrima) na kvadrat.

Evo primjera: imate 60 kg i visoki ste 1,7 metara. Broj kilograma, 60, podijelite s kvadraturom visine (1,7 puta 1,7), dakle sa 2,89. Vaš indeks tjelesne mase je 20,7. Šta to znači?

Ako je dobiveni rezultat do broja 18, riječ je o pothranjenosti, kreće li se između 18 i 25 može se reći da je tjelesna težina normalna, raspon iznad 25 do 30 govori o prekomjernoj težini, a dođe li se ovom formulom do broja 30 i više, riječ je o pretilosti. O teškom obliku pretilosti govori se kada je indeks tjelesne mase veći od 40.

U obzir valja uzeti i obim struka, odnosno sala na abdomenu i kukovima. Obim struka ne bi smio biti veći od 90 centimetara kod žena i 100 centimetara kod muškaraca. Raspored sala procjenjuje se tako da se izmjereni obim struka podijeli s promjerom kukova. Primjera radi, žena koja ima obim struka 75 cm, a kukova 100, ima odnos 0,75. Što je dobivena brojka niža, to bolje. Što viša, povećava se rizik od srčanih i drugih oboljenja!

OD NAVIKA DO GENA

Najveći krivci za gojaznost u današnje doba su prehrambene navike i tjelesna neaktivnost. Kod mladih ljudi, pokazala su istraživanja, slatki napici i voćni sokovi najčešći su uzrok pretilosti. Sve se manje krećemo, sjedimo na poslu, sjedimo pred televizorom ili pred kompjuterom, ne možemo zamisliti dan bez automobila. Uz sve to, neprestano nas “bombardiraju” reklamama i pozivima na konzumaciju masne i previše kalorične hrane ili napitaka.

Kada količina kalorija unesenih u organizam jelom i pićem bude veća od količine potrošene energije, tijelo višak kalorija pohranjuje u ćelije masnog tkiva i tjelesna težina raste. Tjelesnu težinu zapravo određuju živčani putevi u mozgu i u probavnom traktu. U hipotalamusu i hipofizi nalaze se centri za jelo i sitost koji reagiraju na velike zalihe masnoća i na glad. U ovom procesu su od bitne važnosti glukoza (šećer), inzulin (hormon koji omogućuje ulazak glukoze u ćelije) i leptin (enzim koji mozgu šalje signal o stanju masnoća).

I neke bolesti i zdravstveni poremećaji mogu dovesti do prekomjerne težine, iako su rijetko primarni uzrok. Neke grupe ljudi sklonije su debljanju. To su, naprimjer, pušači. Nikotin, naime, ubrzava metabolizam, pa kada pušač odbaci cigaretu, nerijetko počinje dobivati na težini, čak i ako jede istu količinu hrane i kao prije. Naravno, to ne znači da tjelesnu težinu trebamo obuzdavati pušenjem. Uostalom, u proteklim stoljećima se nije pušilo, a bilo je manje debelih ljudi.

PAZITE ŠTA JEDETE!

Kilograme je lahko dobiti, a teško skinuti. Da bi se postigao željeni rezultat, treba puno strpljenja, discipline i vremena. Jedan od načina da debela osoba smršavi zauvijek, jeste promjena loših prehrambenih navika. Tako se mršavi postepeno, što je i zdravije i daje dugoročne rezultate. Ne treba previše vjerovati u brze dijete, nema čarobnih formula. Kilogrami se, doduše, mogu skinuti, ali bez promjena prehrambenih i drugih navika, brzo će se i vratiti.

Upoznajte se s kalorijskim vrijednostima namirnica, raspitajte se koje biste mogli koristiti kao zamjenske, ako vas one koje posebno volite, debljaju. Jelovnik mora biti raznovrstan i zdrav.

10 zlatnih pravila

Da bi vaša ishrana bila zdrava i uravnotežena trebate se pridržavati nekoliko pravila i uputstava:

  1. Svakog dana pojedite jedan obrok škrobnih namirnica (hljeb, tjestenina, žitarice) i bjelančevina (meso, riba, mliječni proizvodi) kao i više obroka voća i povrća.
  2. Smanjite unos masnoća. Imajte na umu da postoje i namirnice čije masnoće nećete otkriti samo pogledom. Nalaze se u salamama, kobasicama, zrelim sirovima, paštetama.
  3. Nemojte preskakati obroke. Potrebna su tri obroka dnevno.
  4. Nastojte izbjeći nepotrebne međuobroke.
  5. Jedite polagano, dajte sebi barem četvrt sata za svaki obrok, a svaki zalogaj dobro sažvačite.
  6. Pijte dovoljno vode.
  7. Klonite se alkoholnih i zaslađenih pića.
  8. Nemojte jesti i ujedno gledati televizijski program.
  9. Ne odričite se potpuno omiljenih jela, kako se ne biste frustrirali i odustali od novog načina ishrane.
  10. Ne podvrgavajte se brzim i drastičnim dijetama jer na dulji rok nemaju željenog učinka.

Namirnice koje otapaju kilograme

Jabuka i kruška bogate su vlaknima koja povoljno utječu na smanjivanje holesterola u krvi.

Jabukovo sirće slovi kao dobro pomoćno sredstvo za otapanje kilograma, ali to zapravo nije naučno dokazano. Ono je odličan i zdrav začin, poboljšava okus jelu, ali istovremeno zakiseljuje organizam, potiče izlučivanje želučane kiseline.

Grejp sadrži pektin, vlakno koje izaziva osjećaj sitosti. Osim toga, grejp može u tankom crijevu smanjiti resorpciju holesterola i triglicerida. Jedno američko istraživanje prehrane pretilih osoba pokazalo je da su ispitanici koji su prije obroka pojeli pola grejpa izgubili više kilograma nego oni koji su popili čašu soka od grejpa, a pogotovo više od onih koji uopće nisu uzimali grejp.

Peršin, šparoga, radič, i cikorija, prirodni su diuretici. Gojazne osobe često imaju problema zbog zadržavanja vode u organizmu, osjećaju se otežano i tromo. Spomenute namirnice mogu potaknuti organe za izlučivanje, potiču rad bubrega i jetre.

Zeleni čaj može spriječiti pretilost jer zaustavlja ulazak glukoze u masne ćelije. Taj je čaj, zbog svojih sastojaka, i vrlo snažan antioksidans, pa je snažna zaštita od srčanih oboljenja i srčanog udara. S obzirom da jedna šoljica zelenog čaja ima oko 200 miligrama antioksidansa, bilo bi dobro popiti čak tri do četiri šoljice dnevno.

Zobena kaša vrlo je korisna za osobe sa viškom kilograma. Zobene pahuljice su, zapravo, idealan doručak. Sadrže topiva vlakna, koja snizuju nivo holesterola u krvi i daju osjećaj sitosti. Nije to samo zdrava hrana za djecu, nego i za odrasle.

Riba bogata omega 3 masnim kiselinama, doprinosi bržem osjećaju sitosti. Pretili ljudi koji su na dijeti bolje rezultate postižu ako jedu više masne ribe. Ako ne volite takvu ribu, uzimajte kapsule ribljeg ulja ili salatu začinite uljem od sjemenki lana.

Nemasno meso bogato je proteinima, pa je važan dio zdrave i uravnotežene ishrane. U njoj, naime, treba biti oko 10 do 15 posto proteina. No kao i s drugim namirnicama, valja biti oprezan; pretjerani unos proteina u organizam može poremetiti funkciju bubrega i izazvati gubitak kalcija, što povećava opasnost od osteoporoze.

BILJE, LIJEKOVI, HIRURŠKI ZAHVATI

Osim korisnih sastojaka iz hrane, u mršavljenju vam saveznici mogu biti i razni biljni i farmaceutski pripravci, pa i drugi zahvati. Ipak, sve te mogućnosti valja koristiti ispravno.

U apotekama i kod fitoterapeuta mogu se nabaviti biljni preparati koji garantiraju skidanje viška kilograma. Dobivaju se bez liječničkog recepta. Savjetujemo: dobro je znati šta i od koga kupujete. Mnogi dijetni biljni čajevi sadrže laksative koji mogu izazvati gastrološke smetnje, a pijete li ih nekontrolisano i prekomjerno, znaju dovesti do hronične boli i zatvora, pa čak i do ovisnosti.

Za skidanje prekomjernih kilograma koriste se i razni lijekovi. I s njima valja biti vrlo oprezan zbog mogućih neželjenih popratnih pojava koje nerijetko mogu biti i vrlo teške. Nema lijeka koji će dati željene rezultate ako ne koristite odgovarajuću dijetu.

Ugradnja prstena

U najtežim i najopasnijim slučajevima pretilosti tjelesna se težina može smanjiti i hirurškim zahvatom. Riječ je o gastroplastici. Na taj se način postižu zaista dobri rezultati, ali nipošto se ne može reći da je to čudotvorno rješenje. Zapravo, preporučljivo ga je obaviti kada je pretilost zaista teška, indeks tjelesne mase od 40, ili kada je između 30 i 40. Uz to, ako je ta pretilost postala opasna po zdravlje, pa i po život, a druge metode mršavljenja nisu bile učinkovite, pristupa se hirurškoj intervenciji.

Ovom zahvatu mogu se podvrgnuti samo osobe u životnoj dobi od 18 do 65 godina. Postupak traje oko jedan sat, a izvodi se endoskopski. Oko sredine želuca postavlja se prsten koji ga dijeli na dva nejednaka dijela, pa gornji zaprema jedva 1,5 decilitara. Poslije operativnog zahvata osoba tako jede manje i lakše gubi višak kilograma. Prema potrebi prsten se može stegnuti ili otpustiti.

Zašto jedemo previše?

Ima ljudi koji su pravi ovisnici o hrani. Kada im je god teško ili su u depresiji, iz ovog ili onog razloga, izlaz nalaze u jelu, jedu sve što im dopadne ruku. Najčešći osjećaji koji izazivaju pretjeranu potrebu za hranom su: strah (bojite se ispita, braka, novog posla, trudnoće, nesigurni ste…), bijes (ljuti ste na bračnog partnera, zbog nevjere, zbog nepravde koju ste doživjeli na poslu), stres (napeti ste, frustrirani, razočarani zbog poslovnih ili privatnih razloga i zbog toga utjehu tražite u tanjiru), sramota (pogriješili ste, povukli pogrešan potez, postiđeni ste i zbog toga se tješite hranom).

Nemojte ishranom rješavati svoje probleme, jer nećete postići željeni učinak.

Krećite se, odšećite na posao

Osim što ćete promijeniti prehrambene navike, da biste skinuli višak kilograma i zadržali poželjnu tjelesnu težinu, morat ćete ponajprije postići i očuvati dobru kondiciju, odnosno biti aktivni, više se kretati.

Što manje sjedenja, što više kretanja, dobra je i djelotvorna formula za skidanje kilograma i održavanje normalne težine. Zašto se, naprimjer, barem ponekad ne biste do posla odšetali? Pogotovo ako ne stanujete daleko. Ili barem jedan dio puta prošli na “vlastiti pogon”? Umjesto liftova i pokretnih stepenica koristite svoje noge.

Većina stručnjaka predlaže svakodnevno 45 do 60 minuta tjelesnih aktivnosti, odnosno vježbanja, aerobika, hodanja i brzog hodanja u prirodi, ili pak temperamentnog plesa.

Komentari

komentara