Daniela Stamenković je dokaz da za sport nikad nije kasno: Moj put od debeljuce do 70 kg čistih mišića!

Imala je preko 100 kg, a onda je promijenila loše navike i oblikovala svoje tijelo u 70 kg čistih mišića. Daniela je danas jedna od najpoznatijih instruktora u sportu za fitness i bodibilding i savjetnik u ishrani i suplementaciji Saveza za rekreaciju i fitness Vojvodine. Svojim znanjem i iskustvom pomogla je desetinama ljudi da promijene svoje loše navike.

 

– Dokle god se ne suočite sa sobom i ne promijenite svoje loše navike, uložite u sebe više nego što ulažete u druge i dobrano se ne oznojite, nema prave promjene”, tvdi 43-godišnja Daniela Stamenković, fitnes instruktorka iz Novog Sada.

Tokom karijere duge 13 godina, Daniela je imala prilike da radi sa više od stotinu žena i iza sebe ima desetine uspješnih transformacija. Međutim, ni ona nije oduvijek izgledala onako kako izgleda danas. Prije nego što se zaljubila u fitnes, Daniela, poznatija kao Čudovište iz Fit Nessa bila je urednica i novinarka i izgledala je potpuno drugačije nego danas.

– Fitnes je najbolji put do lične transformacije, i fizičke i psihičke. Vježbanje je, prije svega, doprinijelo tome da danas izgledam fit, ali mi je pomoglo i u drugim sferama života. Kada to kažem, prvenstveno mislim na lakoću s kojom se, proteklu deceniju, nosim sa svakodnevnim obavezama, problemima, stresom i ostalim životnim situacijama. Od lijene, letargične, pasivne i gojazne osobe koja je vodila sedentarni način života, uz treninge sam postala sušta suprotnost! Sam preobražaj se dogodio prije 11 godina. Težila sam tada nevjerovatnih 100 kilograma, nekada čak i koji kilogram više. Višak kilograma bio je uslovljen životnim nezadovoljstvom, sedentarnim načinom života i veoma neurednom ishranom. Tada toga nisam bila svjesna sve dok se jednog jutra nisam ‘sudarila’ sa svojim odrazom u ogledalu i uvidjela šta sam zanemarivanjem sebe uradila svom tijelu ali i umu. Prosto, nisam mogla da vjerujem šta sam dozvolila sebi i da sam ustvari sebi bila najveći neprijatelj.

AURA: Kako su tada izgledali vaši obroci i dani do faze debljanja i šta ste sve uradili kada ste odlučili smršati?

Doručak sam preskakala. Na “meniju” su bile prvo dvije preslatke kafe i pola kutije cigareta. Sjedeći za računarom, o obrocima nisam razmišljala. Stekla sam naviku da prvi put jedem tek oko 14 časova i obično je to bio neki sendvič, mastan, s premazima. Drugi obrok nije bio prije 20 časova, takođe fast food, a treći u ranim jutarnjim časovima, najčešće pica ili nešto iz pekare.

Dijete i yo-yo efekat

Nakon suočavanja sa sobom i činjenicom da sam se pretvorila u psiho-fizičku mješinu, prva stvar koju sam uradila je “bacila” se na iscrpljujuće dijete, što je potpuno pogrešno. Ni jednu dijetu nikada ne bih preporučila ženama jer sve one imaju ozbiljan yo-yo efekat – svi kilogrami koje ćete izgubiti izgladnjivanjem, vratiće se u veoma kratkom roku nakon što prestanete s dijetom.

AURA: Šta vam je bio light motiv da promijenite izgled?

Motiv je da budem zdrava. Uvijek stavljam zdravlje na prvo mjesto. Po mom tijelu se tada jasno moglo vidjeti koliko je moj organizam patio i koliko nisam voljela sebe. Svjesna da to moram promijeniti, posvetila sam se sebi u svakom smislu.

AURA Kako ste od tabloidne urednice postali fitnes instruktor?

Zaljubila sam se u vježbanje. Nakon iscrpljujućih dijeta, shvatila sam da to ne vodi ničemu i počela da se edukujem o zdravom načinu života koji uključuje vježbanje. Nakon nekoliko mjeseci vježbanja uvidjela sam benefite treninga, prije svega zdravstvene, a kasnije i estetske.

AURA Na Instagramu vas mogu pronaći pod imenom “Čudovište iz Fit Nessa”. Zašto to ime?

Prije transformacije jela sam sve, peciva, hljeb, tijesto, začinjeno, masno, slatko… I to veoma neumjereno

(Smijeh) Zbog strasti s kojom vježbam. Zbog posvećenosti treninzima i zbog jačine i težine mojih treninga. Klijenti nerijetko umiju da kažu da opravdavam nadimak i kada radim s njima. Inače, važim za trenera koji izvuče maksimum od ljudi sa kojima radi, ali sam prije svega motivator, što smatram da je presudno za svakog trenera.

Svi mi koji se bavimo fitnesom umijemo da skinemo višak kilograma svojim klijentima. Pogotovo ukoliko je to 30 i više kilograma. Nikakva filozofija je nekom ko teži 100 kilograma skinuti 15. To umije i može svako. Suština je u tome da postepeno implementirate zdrave navike u živote vaših klijenata i da motiv za vježbanje bude zdravlje. A ne obimi. I da svima sa kojima radite zdrav način života postane životni stil, kao što je to postao meni.

AURA Gdje ljudi najviše griješe kada misle da se zdravo hrane?

Najviše griješe u kombinovanju namirnica, količini ali i obradi. Posmatram kako ljudi jedu i koliko jedu. Ukratko, prejedaju se – unose mnogo više hrane nego što im je potrebno. Kada ih posavjetujem kolike gramaže ugljenih hidrata, proteina i vlakana bi trebalo da unesu u toku dana, pravilno raspoređenih u četiri obroka, šokiraju se koliko je to malo hrane.

AURA Mjerenje namirnica i brojanje kalorija umije da bude veoma naporno, zar ne?

Tako je, ali se brzo i lako usvaja jer se nakon prvog mjerenja nauči koliko je 50 grama zobenih pahuljica.

Najvažnije je da se bude umjeren u unosu visokokaloričnih namirnica, tačnije masti jer decilitar bilo kog ulja (maslinovog, lanenog, bademovog, kokosovog) ima čak 900kcal. Ako uzmemo u obzir to da je bazalni metabolizam većine mojih klijenata između 1200 i 1400kcal, taj decilitar umije da napravi ozbiljan kalorijski suficit, a da toga nismo ni svjesni. Takođe, treba biti oprezan i sa unosom koštunjavog voća.

 Svaka promjena je stresna

AURA Vi imate i specifičan pristup kada klijentima savjetujete kako da se hrane i kada im radite ishranu.

Vježbanje je došlo spontano. Ljudi su primijetili moju promjenu i tražili su savjete i molili da treniraju sa mnom. Stvorila se grupa djevojaka koje su trenirale sa mnom, ali sad kad se osvrnem, vidim da je to zaista bilo bazično i da su to bile tek neke osnove fitnesa, mada je davalo rezultate. Shvatila sam da to mene, za razliku od novinarskog posla, mnogo više ispunjava i da sam srećna kad me pitaju šta da jedu, kako da vježbaju. Onda sam krenula da se edukujem, diplomirala na Timsu i kako je vrijeme odmicalo koliko sam radila na sebi toliko sam radila na drugima.

I to je tačno. Smatram da je potpuno pogrešno nekog staviti na strogi režim ishrane i sa brze hrane, grickalica, čokolada, gaziranih sokova… prebaciti ga na bjelanca, suho bijelo meso i tunjevinu. Osim ukoliko, naravno, ne postoji zdravstveni problem, na šta se treneri rijetko osvrću. Čak i u slučajevima gdje postoji problem sa zdravljem, treba biti oprezan sa redukovanjem ishrane jer je svaka promjena, bila ona pozitivna ili ne, stresna za vaš organizam.

Restriktivne dijete, koje treneri najčešće preporučuju svojim klijentima u cilju brzog mršavljenja i publikovanja rezultata na društvenim mrežama nerijetko za posljedicu imaju ozbiljne zdravstvene, kasnije i probleme sa psihom.
Veoma je važno dobro upoznati navike u ishrani svojih klijenata. Ako neko godinama na dnevnoj osnovi unosi 3500 kalorija iz različitih proizvoda, a vi mu ispišete ishranu gdje će unositi svega 1500 napravivši tako deficit od čak 2000 kalorija, ne moram da objašnjavam kako će se to završiti i kroz kakav pakao će ta osoba prolaziti ne bi li došla do željenog cilja. I to samo zato što sluša nekog ko se očito nije posvetio njemu.

Iz tog razloga mijenjam ishranu svojim klijentima na tri nedjelje postepeno ubacujući zdrave navike u njihove živote.

AURA Koliko kilograma mjesečno bi trebalo da gubimo kada želimo da smršamo?

Zavisi od viška kilograma, ali ne više od 5. Ukoliko ste za mjesec dana izgubili čak 15 kg, nešto tu nije kako treba. Jer kako brzo ste ih izgubili, još brže ćete ih vratiti.
To se najbolje vidi tokom mog rada sa profesionalnim sportistima, konkretno sa kikbokserima (savjetnik sam za ishranu kik box reprezentacije Srbije) koji se takmiče u kategorijama.

AURAKakav je vaš stav po pitanju suplementacije?

Ne savjetujem uzimanje nikakve suplementacije ukoliko niste profesionalni sportista i imate dva, čak i tri treninga dnevno. Osim vitamina.
Treneri danas “pune” svoje klijente kojekakvim praškovima, ali i raznoraznim proizvodima ubjeđujući narod da je to zdravo jer su uzeli novac za to, te reklamiraju sve i svašta zarad lične koristi. Ja mislim na svoje klijente i njihovo zdravlje mi je na prvom mestu. Savjetujem samo osnovne namirnice: žitarice, povrće, voće, meso, riba, jaja… i sami pripremajte svoje obroke te vam neće trebati ništa mimo toga.

 Vaga je neprijatelj NO1

AURA  Šta savjetujete ljudima koji su na putu kojim ste vi već prošli, šta prvo treba da urada da bi smanjili tjelesnu masu i oblikovali tijelo?

Savjetujem im da se opuste. I da uvijek imaju na umu to kako se osjećaju nakon treninga. Da ne gledaju u vagu, koja je inače neprijatelj broj jedan svake žene, već da gledaju u sebe. Da manje traže nedostatke na svom tijelu, a više razmišljaju o tome kako ga ozdraviti vježbanjem.

I prije svega, da vježbaju jer vole svoje tijelo, ne zato što ga mrze. Da odvoje vrijeme za sebe, za trening i pripremu zdravih obroka. Jer to je najbolja investicija koju ćete uraditi – investirati u sebe.

AURA Šta početnici mogu očekivati nakon dobrog treninga sa vama kao trenerom?

Svi kažu da se osjećaju lakše u svakom smislu, da lakše hodaju, dišu, obavljaju dnevne poslove, da su raspoloženiji i opušteniji i da nemaju više kratak fitilj, da im trening nedostaje kad izostanu. Dosta njih traži da što ranije treniraju da bi im super počeo dan i da bi zadržali tu neku euforiju, taj dobar osjećaj. Ima jedna rečenica koja me prati i koja je moj moto u poslu: „Postoji taj jedan osmijeh koji je samo moj i ničiji više – to mogu samo ja da izmamim dobrim treningom”.

Ne pravite početničke greške

Kada sam odlučila da moram smršati, prvo sam počela da smanjujem unos hrane ali je to bilo potpuno pogrešno jer tada još nisam imala ovo znanje pa sam se izgladnjivala, što nikom ne preporučujem. Uspjela sam da skinem izvjestan broj kilograma ali sam primijetila da imam višak kože i da salo ne odlazi ravnomjerno jer sam ga gubila tamo gdje neću, a ostajalo je tamo gdje ga hoću. Ali, kada se pravilno hraniš i treniraš onda i pravilno gubiš kilograme.

Tako da sam počela da se edukujem o ishrani i da treniram što mi nije teško palo jer sam kao bivša odbojkašica navikla da imam i po dva treninga dnevno tokom priprema. Pomogla mi je ta sportska disciplina i duh jer sam se lako ubacila u fitnes i u redovne treninge od dva-tri puta nedjeljno, da bih za šest mjeseci došla do pet, nekada i šest. Jako brzo sam se zaljubila u fitnes, a teretana je došla kasnije.

 Moj jelovnik danas

Nekoliko godina unazad ne jedem bijelo brašno, šećer sam izbacila iz upotrebe kao i većinu mliječnih prerađevina. Trans masti takođe ne koristim i ne kupujem proizvode koji ih sadrže. Hladno cijeđena ulja, takođe, rijetko kada koristim ali iz samo iz jednog razloga: spadaju u visokokalorijske namirnice (1dcl ulja ima 900kcal što je samo 300kcal manje od bazalnog metabolizma većine žena u četrdesetim).

Dakle, kupujem namirnice: povrće, voće, meso, ribu, žitarice… i sama pripremam obroke. Imam četiri umjerena obroka raspoređena u toku dana, rani doručak, užinu, ručak i ranu večeru.

( E. K. /aura.ba)

 

Komentari

komentara