ČESTO STE BOLESNI I UMORNI? Provjerite fali li vam JOD?!

Ono što reguliše cjelokupan promet energije u tijelu, pomaže fizički i mentalni razvoj, a i neophodno je za pravilno funkcionisanje štitne žlijezde jeste upravo jod.

Naše tijelo ga sadrži u malim količinama, pa je neophodno da se unosi i hranom. Namirnica bogatih jodom ima dosta, pa je samo pitanje koje ćete odabrati.

Ipak, posljedice manjka joda u organizmu mogu biti ozbiljne. Kod djece se to manifestuje slabijom koncentracijom, otežanim učenjem, a u posebnim slučajevima i usporenim rastom i razvojem.

Nedovoljno prisustvo u tijelu manifestuje se grčevima u mišićima, hladnim rukama i stopalima, gojaznošću, depresijom, suvom kožom i lomljivim noktima. Kod žena u trudnoći i za vrijeme dojenja može da ostavi trajne i nenadoknadive posljedice na plod, a koncentracija joda u majčinom mlijeku direktno odražava sadržaj joda u ishrani majke.

Jodirana kuhinjska so

Sa 400 mcg joda u jednoj kašičici, jodirana kuhinjska so predstavlja najznačajniji izvor joda. Jodiranje kuhinjske soli je zakonski regulisano u našoj zemlje i u još oko 50 zemalja svijeta. Najbolje ju je dodavati pri kraju kuhanja jer se u toku termičke obrade gubi od 50 do 60 odsto joda, a nakon otvaranja ambalaže, kuhinjsku so je neophodno držati u dobro zatvorenoj staklenoj posudi, na suvom i hladnom mjestu.

Morska riba

Bakalar, tuna, sardina, brancin, losos i druge morske ribe mogu da obogate organizam neophodnim količinama joda, kao i kalijuma, natrijuma i bakra, dok slatkovodne ribe sadrže mnogo manje ovih elemenata. Stoga se upotreba ribe preporučuje bar dva puta nedjeljno.

Plodovi mora

I alge, školjke i drugi plodovi mora bogati su jodom, koji apsorbuju iz okoline. Od algi po bogatstvu ovim elementa prednjače smeđe alge, a ostrige i dagnje od drugih morskih stanovnika. Preporučena dnevna potreba za jodom kod odraslih staje čak u jednu kašiku algi, što podrazumjeva 2.000 mcg joda.

Mlijeko, jogurt, jaja

I namirnice koje svakodnevno unosimo bogate su jodom, mada u manjim količinama. Jedna šolja mlijeka sadrži 55 mcg joda, a i meso pernatih životinja, ako su organski gajene, može povoljno uticati na nivo ovog elementa u organizmu.

Orasi

Mladi zeleni plodovi oraha odličan su izvor joda i tirozina, aminokiseline važne za rad štitaste žlijezde. Mljeveni zeleni orasi pomiješani sa medom u jednakoj razmeri smatraju se značajnim prirodnim lijekom za hipotireozu

Komentari

komentara