Amarant, bezglutenska žitarica za jak imunitet

 

Teško je odlučiti koja žitarica je najzdravija, ali amarant je sigurno na vrhu liste – jedinstven je, a ono što ga razlikuje od svih ostalih jeste to da je njegova nutritivna “bomba” smještena u unutrašnjosti zrna, a ne u ljusci.

Ovu zdravu žitaricu koristili su Inke i Asteci, koji su je smatrali svetom biljkom i pripisivali joj čudotvorna svojstva, a onda je amarant nepravedno zaboravljen. Tek početkom 20. vijeka ponovo dolazi na trpeze većeg broja ljudi. Početkom 21. vijeka, zahvaljujući naučnim istraživanjima starih vrsta, žitarica doživljava svoju renesansu. Danas se koristi u ishrani u cijelom svijetu.

Velike količine vlakana čine ga pogodnim za digestivni sistem. Lako se vari, ne opterećuje želudac i crijeva, ne sadrži gluten pa se preporučuje svima koji imaju problema s gastrointestinalnim traktom, pogotovo prilikom konzumiranja bijelog hljeba i peciva.

Esencijalne masne kiseline kojima obiluje značajne su za očuvanje kardiovaskularnog sistema. Bogat je različitim mineralima i oligoelementima. Kalijum, kalcijum, fosfor, mangan, gvožđe, cink, selen… Sve ove minerale možete naći u amarantu, a redovnim konzumiranjem zadovoljićete potrebe organizma za različitim vitaminima i mineralima. Vitamine K, C, A, D i E, zatim kompleks vitamina B, od čega najviše B6, možete takođe pronaći u amarantu. Amarant je pogotovo značajan kod ishrane trudnica, jer folna kiselina kojom obiluje utiče na pravilan razvoj ploda. Posebno utiče na razvoj kičme i lobanje, te se preporučuje ženama u trudnoći i dojenju.

Posebne vrste esencijalnih masnih kiselina, poput metionina, cisteina i lizina, koje služe za jačenja vezivnih tkiva u organizmu, takođe se nalaze u amarantu.
Amarant u kuhinji

Amarant u kuhinji možete koristiti na različite načine. Odlično se slaže s pasuljem, rižom, prosom, sočivom i drugim mahunarkama i žitaricama. Najčešće se kuha pa se od njega spremaju različite čorbe, potaži, kaše, prelivi. Može se i mljeti, pa se od amarantovog brašna spremaju palačinke, hljeb, peciva i kolači. Ako želite da ga jedete sirovog, što je uobičajeno kod pobornika veganske ishrane, prije upotrebe potopite ga u hladnu vodu desetak sati da omekša. Važno je napomenuti da je amarant bolje konzumirati termički obrađen jer se na taj način hranjivi sastojci kojima obiluje značajno lakše apsorbuju u organizmu.