Ajurvedski savjeti za bolji san prema tri tipa doše: san kao jedan od stubova Mahariši ajurvede

Spavanje je vrijeme kada je tijelo u stanju da se oporavi. Um i emocije se takođe balansiraju pomoću sna.

Prema Mahariši Ajurvedi postoji tri glavna tipa kod disbalansa sna i ovi disbalansi se javljalju kod Vata, Pitta ili Kapha doše.

Poremećaj sna Vata doše nastaje uslijed slabe koordinacije između dhi, dhriti i smriti (učenja, koncentracije i memorije). Ukoliko pokušavate da zaspite a vaš um razmišlja o događajima iz proteklog dana dok reprodukujete sva osjećanja i emocije, skoro je sigurno da se nećete prikladno odmoriti i naspavati. Ili nećete moći da zaspite, ili ćete imati lak san tokom kog se uopšte nećete odmoriti i probudićete se umorni.

Poremećaj sna Pitta doše nastaje kada nemate problem da zaspite ali se probudite u “sitne sate” i više ne možete da povratite san. Ljudi koji proživljavaju emocionalnu traumu i ljudi sa disbalansom Pitta-e, skloni su ovoj vrsti poremećaja spavanja.

Poremećaj sna Kapha doše pojavljuje se kada osoba spava dugo i dubokim snom, ali se osjeća isrpljeno nakon buđenja. U gorim slučajevima, osjećaj letargije i tuposti se nastavlja tokom cijelog dana.

 

Savjeti za poremećaj spavanja Vata doše

Prije odlaska u krevet:

  • Izbegavajte suviše stimulacije tokom večeri.
  • Utrljajte mirišljavo ulje za masažu na šake i stopala.
  • Pijte čaj od lavande i matičnjaka. Ova kombinacija pomoći će vam da smirite um i emocije.
  • Otpustite napetost u tijelu. Pomoći će vam da izgradite osjećaj potpunog opuštanja prije odlaska na spavanje.
  • Zaboravite na probleme. Vrijeme spavanja nije predvišeno za rješavanje problema.
  • Nakapajte par kapi eteričnog ulja lavande, kamilice ili mandarine na korjen šake.

Tokom dana:

  • Jedite hranu koja balansira Vata došu. Koristite namirnice koje su masne, zagrijavajuće i teške, kao suprotnost suhoći, lakoći i hladnoći vata doše. Jedite kiselo, slano i slatko.
  • Napravite raspored u toku dana u kom ćete imati tri topla, kuhana obroka, tako da najobimniji obrok bude u podne.
  • Večera neka vam bude prije 19 sati kako bi organizam imao dovoljno vremena na raspolaganju za varenje hrane, prije odlaska u krevet.
  • Odlazak na spavanje trebalo bi da bude oko 22 sata, poželjno je i u 21:30 sati jer će vam pomoći da utonete u san na vrijeme.
  • Ukolike se suočavate sa emotivnim problemima i mentalnim stresom možete upotrijebiti tablete kantariona na biljnoj bazi. Pomoći će vam da se smirite i regulišete svoj san.

Savjeti za poremećaj spavanja Pitta doše

Prije odlaska u krevet:

  • Popijte čaj od nane i matičnjaka. Pomoći će vam da se umirite i ponovo zaspite nakon ranog buđenja.
  • Neka vam soba bude hladna tokom spavanja. Odškrinite malo prozor ili jednostavno smanjite grijanje u prostoriji. Istraživanja su pokazala da ljudi čvršće spavaju u hladnijim prostorijama.

Kapha doša tipovi treba da izbjegavaju slatkiše

Ukoliko vam je soba previše topla i natrpana veća je vjerovatnoća da ćete se buditi tokom noći.

  • Koristite slatka eterična ulja za smirenje kao što su ulja : sandalovine, lavande, ruže, mente, jasmina…
  • Takođe, rashlađujte tijelo time što ćete da pijete više vode.

Tokom dana:

  • Jedite više slatkog i sočnog voća i hranu koja odgovara Pitta doši. Hrana sa slatkim, gorkim i blagim ukusima, kao i hladna pića pogoduju ovom tipu doše.
  • Iako ajurveda preporučuje kuhanu hranu, osobama sa Pitta došom najviše pogoduje sirova hrana pa su stoga svježi sokovi od voća i povrća, kao i salate, odličan izbor.
  • Ukoliko kasno popodne osjetite glad, popijte šolju mlakog mlijeka jer mliječni proizvodi uravnotežavaju Pitta došu.
  • Za ljude sa Pitta došom jedna od najbitnih stvari za kvalitetan san je da zaspe prije 22 sata.
  • Potrebno je da sebi priuštite obilnu večeru kako ne biste osjećali glad prije spavanja.
  • Ostali savjeti za kvalitetan život ljudi sa Pitta došom podrazumjeva tri obroka dnevno, svaki dan u isto vrijeme, sa glavnim obrokom u podne. Preskakanje ili odlaganje obroka mogu da upropaste kondiciju Pitta tipova ljudi.
  • Izbjegavajte previše zagrevanja i znojenja tokom fizičkih vježbi i izbjegavajte vježbanje po suncu. Izaberite “rashlađujuće sportove” kao što su plivanje, skijanje, planinarenje itd. u haldovini, ili možda čak šetnje po mjesečini.

Savjeti za poremećaj spavanja Kapha doše

  • Ustajte prije 6 sati ujutru .
  • Postepeno smanjujte konzumaciju kafe. Umjesto toga pijte čaj ili zeleni čaj.
  • Jedite hranu koja pogoduje Kapha doši. Ovakva ishrana podrazumjeva izbjegavanje dezerta, naročito jakih slatkiša kao što je sladoled.
  • Slijedite savjete za ljude sa Kapha došom. Jake fizičke vježbe i aktivnost su od velike važnosti za balansiranje Kapha tipova. Najbolje vreme za vježbu je tokom Kapha perioda u toku dana (od 6 do 10 ujutru).
  • Dišite duboko i lagano tokom vježbanja ali i tokom cijelog dana.
  • Pijte čaj. To će vam pomoći da pokrenete cjelokupan sistem.
  • Takođe je bitno da se fizički osjećate prijatno. Soba bi trebalo da bude zamračena ili mračna. Ugodna posteljina i pidžama takođe su poželjni a možete da isprobate i organski pamuk.

(lovesensa.rs)

Komentari

komentara

error: Content is protected !!